سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 276325

مطالعات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، گشنیز حاوی مولکولی است که خاصیت ضد تشنج دارد و می‌تواند برای بیماران مبتلا به صرع مفید باشد.

درمان تشنج با استفاده از گشنیز

سلامت نیوز:مطالعات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، گشنیز حاوی مولکولی است که خاصیت ضد تشنج دارد و می‌تواند برای بیماران مبتلا به صرع مفید باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، گشنیز از زمان‌های دور به عنوان گیاهی با خواص پزشکی شناخته می‌شود. این گیاه خاصیت ضد تشنج دارد و محققان به تازگی دریافتند این خاصیت ناشی از وجود یک مولکول در این سبزی است.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،بر اساس مطالعات، تشنج‌های بیماری صرع با استفاده از کانال‌های پتاسیم KCNQ در مغز تنظیم می‌شوند و مولکول‌های گشنیز به نام dodecenal بر این کانال‌ها تأثیرگذار هستند.

در ادامه این مطالعه آمده است: گیاه گشنیز، یک کلاس از کانال‌های پتاسیم را در مغز فعال می‌کند و از این طریق بر کنترل تشنج تأثیرگذار است. در واقع ترکیبات dodecenal به بخش خاصی از کانال‌های پتاسیم متصل می‌شوند و تحریک‌پذیری سلولی را کاهش می‌دهند. آزمایش روی مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد این مولکول قادر به تأخیر تشنج است و می‌تواند به عنوان یک داروی ضد تشنج مورد استفاده قرار گیرد.


صرع یک اختلال عصبی است که منجر به تشنج می‌شود. تشنج ناشی از بیماری صرع مکرر است و در طول زمان شدیدتر می‌شود. در حال حاضر بین ۱.۳ تا ۲.۸ میلیون نفر در آمریکا به بیماری صرع مبتلا هستند و سالانه ۴۸ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. هیچ درمان قطعی برای این بیماری عصبی مزمن وجود ندارد و یک سوم بیماران مبتلا به صرع، در مقابل انواع درمان مقاوم هستند و روش‌های کنونی برای آنان مؤثر نیست.
نتایج این مطالعه در نشریه FASEB منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha