سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 276327

مطالعات اخیر محققان دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد، نرخ ابتلاء به سرطان روده در افراد کمتر از ۵۰ سال رو به افزایش است.

کاهش سن ابتلا به سرطان روده

سلامت نیوز: مطالعات اخیر محققان دانشگاه تگزاس نشان می‌دهد، نرخ ابتلاء به سرطان روده در افراد کمتر از ۵۰ سال رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بررسی اطلاعات ثبت شده در پایگاه ملی سرطان آمریکا نشان می‌دهد درصد مبتلایان به سرطان روده در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۲.۲ درصد بوده، در حالی که این آمار در سال ۲۰۰۴ میلادی ۱۰ درصد گزارش شده است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،در ادامه این مطالعه آمده است، موارد ابتلای افراد زیر ۵۰ سال به سرطان روده بیشتر در مناطق شهری دیده می‌شود و در مناطق روستایی این افزایش دیده نمی‌شود. افزایش تعداد افراد جوان مبتلا به سرطان روده از دهه هفتاد میلادی رو به افزایش است؛ ولی آمار مرگ و میر بر اثر این سرطان رو به کاهش است و دلیل آن نیز پیشرفت در روش‌های تشخیصی و درمان‌های مؤثر است.


غربالگری منظم سرطان روده برای افراد بالای ۴۵ سال توصیه شده است.
آزمایش خون و مدفوع رایج‌ترین روش‌های تشخیصی هستند. در صورت مشاهده علائم بیماری، برای تشخیص نهایی از کولونوسکوپی و نمونه‌برداری استفاده می‌شود. افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری روده یا انواع سرطان را دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.


سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست.


روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب، نمک و ضایعات غذا خارج و آماده دفع می‌شوند. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولاً اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ‌های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند. ممکن است این پولیپ‌ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند. در این صورت کنترل و درمان بیماری بسیار پیچیده می‌شود. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که در صورت مشاهده علائم، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند.
میوه و سبزیجاتی مانند انار، انگور، گلابی، قارچ، عدس، سویا و نخود سبز حاوی ترکیباتی هستند که می‌تواند باعث جلوگیری از التهاب و بیماری‌های روده شوند.
نتایج این مطالعه در نشریه Cancer منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha