چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 276387

یک متخصص چشم گفت: برگشتگی پلک به داخل عارضه‌ای است که پلک به داخل برمی‌گردد و پوست و مژه‌ها به سطح چشم کشیده می‌شود.

بیماری که زیبایی را از چشمانتان می‌رباید

سلامت نیوز:یک متخصص چشم گفت: برگشتگی پلک به داخل عارضه‌ای است که پلک به داخل برمی‌گردد و پوست و مژه‌ها به سطح چشم کشیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،سعید یادگاری، متخصص چشم درباره انتروپیون اظهار کرد: (برگشتگی پلک به داخل) به عارضه‌ای گفته می‌شود که پلک به داخل برمی‌گردد و پوست و مژه‌ها به سطح چشم کشیده می‌شود. نتیجه این سایش تحریک و ناراحتی چشم است. پلک در بعضی موارد تمام مدت به داخل برگشته است و در باقی موارد فقط پس از چشمک زدن یا فشار دادن پلک به داخل برمی‌گردد.

وی افزود: برگشتگی پلک به داخل در میان سالمندان شیوع بالاتری دارد و معمولاً فقط پلک پایین را درگیر می‌کند. اشک مصنوعی و کرم چرب کننده چشم، علائم برگشتگی پلک به داخل را کاهش می‌دهند اما معمولاً جراحی باید برای اصلاح کامل عارضه انجام شود. اگر برگشتگی پلک به داخل درمان نشود، پوشش شفاف بخش جلویی چشم (قرنیه) آسیب می‌بیند، چشم عفونت  و دید کاهش پیدا می‌کند.


وی درباره نشانه‌ها و علائم این نوع بیماری گفت: برگشتگی پلک به داخل در اصل نتیجه سایش مداوم مژه‌ها و پلک به سطح چشم است و این عمل شامل موارد زیر می‌شود؛ احساس وجود چیزی در چشم، قرمزی چشم، درد گرفتن یا ملتهب شدن چشم، حساسیت به نور و باد، ریزش اشک شدید چشم، ترشح مخاط و پوسته پوسته شدن، کم‌بینایی است.

این متخصص چشم بیان کرد: چنانچه برگشتگی پلک به داخل تشخیص داده شده باشد و علائمی مانند افزایش سریع قرمزی چشم، درد، حساسیت به نور، کاهش دید بروز کند؛ باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد. این موارد نشانه‌ آسیب دیدگی قرنیه چشم است که بینایی را به خطر می‌اندازد.

وی  تاکید کرد : اگر دائماً احساس می‌کنید که چیزی در چشم‌تان وجود دارد یا متوجه شدید که بعضی از مژه‌هایتان به سمت داخل چشم برگشته است، حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر به موقع برای درمان برگشتگی پلک به داخل اقدام نکنید، ممکن است آسیبی دائمی به چشم وارد شود. تا زمان مراجعه به متخصص می‌توانید از قطره اشک مصنوعی و پماد‌های چرب کننده برای محافظت از چشم استفاده کنید.


یادگاری درباره عوامل خطرساز این نوع بیماری گفت: هر چه سن بالاتر می‌رود، احتمال بروز این عارضه نیز افزایش می‌یابد، همچنین اگر سابقه سوختگی یا آسیب دیدگی وجود داشته باشد، بافت همبند جای زخم احتمال برگشتگی پلک به داخل را افزایش می‌دهد. عفونت تراخم، پلک داخلی را زخم می‌کند، بیمارانی که دچار این عفونت شده‌اند، بیشتر مستعد برگشتگی پلک به داخل هستند.


وی درباره تشخیص زود هنگام این نوع بیماری گفت: برگشتگی پلک به داخل معمولاً هنگام معاینه چشم تشخیص داده می‌شود. چشم پزشک حین معاینه، پلک را می‌کشد یا از بیمار می‌خواهد که چشم را محکم ببندد. به این ترتیب متخصص موقعیت پلک نسبت به چشم، توان عضلانی و سفتی عضلات را ارزیابی می‌کند اگر بافت همبند، جراحی‌های پیشین یا عوارض دیگر علت برگشتگی پلک به داخل باشد، متخصص بافت‌های پیرامونی را نیز معاینه می‌کند.

متخصص چشم در ادامه درباره راه های درمان این بیماری بیان کرد: رویکرد درمانی برگشتگی پلک به داخل به علت آن بستگی دارد. درمان‌های غیرجراحی مختلفی به منظور برطرف کردن علائم و محافظت از چشم در برابر آسیب دیدگی انجام می‌شود اگر عفونت یا التهاب فعال علت برگشتگی پلک به داخل باشد، پلک پس از درمان چشم عفونی یا ملتهب به حالت عادی برمی‌گردد. اما برگشتگی پلک به داخل در سایر موارد حتی پس از درمان عارضه نیز اصلاح نمی‌شود. اصلاح کامل برگشتگی پلک به داخل معمولاً به جراحی نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha