چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 276388

در شرایطی که به نظر می رسد آدامس جویدن می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما ممکن است دارای برخی جنبه های منفی نیز باشد.

آیا آدامس جویدن به کاهش وزن کمک می‌کند؟

سلامت نیوز:در شرایطی که به نظر می رسد آدامس جویدن می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما ممکن است دارای برخی جنبه های منفی نیز باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،زمانی که موضوع انتخاب آدامس مطرح می شود، هر فردی به عطر و طعم خاصی علاقه دارد که از نمونه های کلاسیک نعناعی، دارچینی یا بادکنکی تا هندوانه ای و اکلایپتوس را شامل می شوند. عطر و طعم های آدامس بی پایان به نظر می رسند، اما لذت آدامس جویدن تنها به انتخاب عطر و طعم مورد علاقه محدود نمی شود.

به گزارش  "ایت دیس"، افراد بسیاری از آدامس جویدن به عنوان اقدامی کمکی برای کاهش وزن استفاده می کنند. به گفته برخی، این کار به کنترل هوس های غذایی کمک می کند. برای دیگران، آدامس جویدن آنها را از غذا خوردن، به ویژه غذاهای کم ارزش سرشار از کالری باز می دارد. اما بحث در مورد این که آدامس جویدن راهبردی قابل قبول و سالم برای کاهش وزن محسوب می شود یا خیر همچنان ادامه دارد و نتایج پژوهش ها در این زمینه یکدست نیستند.


جنبه های مثبت آدامس جویدن برای کاهش وزن

شواهدی وجود دارند که از کاهش وزن به واسطه آدامس جویدن پشتیبانی می کنند. آدامس جویدن به واسطه کاهش هوس های غذایی و میزان کالری مصرفی، افزایش انرژی مصرفی در بدن و کاهش سطوح استرس می تواند در این زمینه موثر باشد.

یکی از بزرگ‌ترین فواید آدامس جویدن کمک به پیشگیری از غذا خوردن بی فکر است. اگر جذب خوراکی های سرشار از کالری خالی می شوید، جایگزینی این عادت با آدامس جویدن می تواند تصمیم عاقلانه ای باشد.

یا اگر به خوردن تنقلات علاقه زیادی دارید، به ویژه اگر هوس مصرف خوراکی های شیرین زیاد به سراغ شما می آید، آدامس جویدن می تواند اقدامی ساده و موثر برای مقابله با این شرایط باشد.

آدامس جویدن برای افرادی که به طور مکرر احساس نیاز به مصرف تنقلات در آنها شکل می گیرد یا درگیر غذا خوردن احساسی می شوند می تواند بسیار مفید باشد. این اقدام می تواند به عنوان یک عامل حواس پرتی برای پرهیز از غذا خوردن های خارج از برنامه استفاده شود.

برای افرادی که در زمان استرس به غذا خوردن تمایل دارند نیز آدامس جویدن می تواند یک راه حل خوب فاقد کالری باشد.

آیا آدامس جویدن موجب چاقی می شود یا روند کاهش وزن را دچار اختلال می کند؟

در شرایطی که به نظر می رسد آدامس جویدن می تواند به کاهش وزن کمک کند، اما ممکن است دارای برخی جنبه های منفی نیز باشد.

بنابر نتایج یک مطالعه، آدامس جویدن ممکن است به طور بالقوه فرد را از مصرف میوه و سبزی های تازه باز دارد و کیفیت رژیم غذایی وی را کاهش دهد.

همچنین، پرهیز از مصرف وعده های غذایی روزانه به این امید که آدامس جویدن به نوعی گرسنگی شما را تسکین دهد نیز یک راهبرد کاهش وزن سالم محسوب نمی شود.

برای برخی افراد آدامس جویدن بین وعده های غذایی می تواند از مصرف تنقلات پیشگیری کرده و هوس های غذایی را مدیریت کند. با این وجود، افراد بسیاری نیز از فواید مصرف برنامه ریزی شده خوراکی های سالم بین وعده های غذایی به عنوان روشی برای تثبیت سطوح انرژی و پرهیز از هوس های غذایی استفاده می کنند. از این رو، باید اطمینان حاصل شود که آدامس جویدن جایگزین مصرف میان وعده های سالم نمی شود زیرا ممکن است در بلند مدت تلاش های فرد برای کاهش وزن را مختل کند.

همچنین، آدامس می تواند با روده شما نامهربان باشد. برای افرادی که از مشکلات گوارشی مانند نفخ یا گاز شکایت می کنند، آدامس جویدن ممکن است بهترین گزینه برای کمک به کاهش وزن نباشد. آدامس جویدن مکرر موجب ورود هوای بیشتر به دستگاه گوارش می شود.

در شرایطی که آدامس های بدون قند کالری کمی دارند، زمانی که موضوع سلامت روده مطرح می شود، شیرین کننده های مصنوعی موجود در بیشتر آنها به مساله ای بحث برانگیز تبدیل می شوند.

بیشتر آدامس ها حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که می توانند در میکروبیوم روده اختلال ایجاد کرده و احتمالا به افزایش سیگنال های گرسنگی و ذخیره چربی بیشتر منجر شود.

اگر آدامس بدون قند شما حاوی الکل قندها به عنوان یک شیرین کننده است، ممکن است با ناراحتی معده مواجه شوید. الکل قندها می توانند در دستگاه گوارش تخمیر شوند و موجب گاز، نفخ و تغییر در حرکات روده شوند.


کدام آدامس بهتر است؟

اگر در پی گزینه ای معقول بین یا پس از وعده های غذایی هستید، آدامس نعناعی را انتخاب کنید. آدامس های نعناعی از خواص پاک کنندگی دهان و کاهش تمایل به مصرف غذا برخوردار هستند که می تواند به کاهش هوس های غذایی کمک کند.

در شرایطی که ممکن است قصد داشته باشید از شیرین کننده های مصنوعی پرهیز کنید، اما نمونه های دارای الکل قندها ممکن است همچنان بهترین انتخاب باشند. در صورتی که استفاده از محصولات حاوی این مواد موجب نفخ و ناراحتی معده شما می شود، آدامس هایی که حاوی کمترین مقدار قند افزوده هستند را انتخاب کنید. در صورتی که توانایی تحمل الکل قندها را داشته باشید، آدامس های بدون قند گزینه خوبی هستند. آدامس های طبیعی که دارای کمترین میزان قند افزوده هستند نیز در بازار وجود دارند.


سخن پایانی

زمانی که موضوع کاهش وزن مطرح می شود، آدامس جویدن ممکن است برای برخی موثر بوده و تاثیری در شرایط دیگران نداشته باشد. بیان این نکته اهمیت دارد که آدامس جویدن به خودی خود موجب کاهش وزن چشمگیر نمی شود، مگر این که با بهبود در عادات غذا خوردن و انجام ورزش منظم همراه باشد.

اگر به واقع کاهش وزن خود را هدف گذاری کرده اید، آدامس جویدن به تنهایی تاثیر چشمگیری در بلند مدت بر وزن شما نخواهد داشت. برنامه ریزی وعده های غذایی و میان وعده ها می تواند برای افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، فوق العاده مفید باشد. غذا خوردن بر اساس یک برنامه منظم و پرهیز از عدم مصرف وعده های غذایی نیز برای حفظ سطوح پایداری انرژی و کاهش هوس های غذایی در طول روز اهمیت دارد. همچنین، مصرف آب فراوان را فراموش نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha