رئیس شبکه هپاتیت کشور با تاکید برلزوم حذف هپاتیت C در ایران گفت: رفسنجان به عنوان شهر عاری از هپاتیت C انتخاب شد تا با همکاری مسئولان بهداشتی و خیرین، بیماران مبتلا به این نوع هپاتیت در این شهر شناسایی و درمان شوند.

رفسنجان به عنوان شهر عاری از هپاتیت C انتخاب شد

سلامت نیوز:  رئیس شبکه هپاتیت کشور با تاکید برلزوم حذف هپاتیت C در ایران گفت: رفسنجان به عنوان شهر عاری از هپاتیت C انتخاب شد تا با همکاری مسئولان بهداشتی و خیرین، بیماران مبتلا به این نوع هپاتیت در این شهر شناسایی و درمان شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، براساس تعهد ایران به سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۳۰ میلادی (مصادف با سال ۱۴۱۰ شمسی) بیماری هپاتیت C باید در کشور حذف شود، هرچند تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته اما برای تحقق این کار باید از توان سایر دستگاه‌ها و خیرین استفاده کرد.

با اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر شاهد کاهش شیوع بیماری در کشور هستیم، اما حذف این بیماری تا ۱۲ سال آینده در کشور، نیاز به عزم همگانی دارد تا به این هدف مهم دست یابیم.

دکتر امیرعلی سهراب‌پور افزود: این کار با همکاری پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، شبکه هپاتیت کشور و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام می‌شود تا شاهد شهری عاری از این بیماری باشیم.

وی با اشاره به زمان سه ساله برای تحقق این امر در رفسنجان، گفت: هزینه اجرای این طرح حدود ۳ میلیارد تومان برآورد شده که خیرین رفسنجانی آن را تقبل کردند و همچنین حاضر شدند برای ادامه حذف بیماری در شهرهای دیگر استان هم کمک کنند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور ادامه داد: جلسه‌ای با حضور دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، جمعی از مسئولان کشوری و محلی و تعدادی از خیرین در این شهر برگزار شد. در این نشست در خصوص عوارض و نحوه ابتلا به این بیماری مطالبی بیان شد که خیرین و نیکوکاران این شهر پس از شنیدن این موضوعات، هزینه انجام این کار را تقبل کنند.

سهراب‌پور این کار را الگوی مناسبی برای حذف بیماری هپاتیت C در کشور اعلام کرد و گفت: در صورت آمادگی خیرین، می‌توان این طرح را به عنوان الگوی مناسب در سایر استان‌ها اجرا کرد.

 هپاتیت C در شرق کشور شیوع بیشتری دارد

وی با اشاره به شیوع این بیماری در شرق کشور گفت: این بیماری در استان‌های شرقی از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان شیوع بیشتری دارد. در استان هرمزگان هم این بیماری شیوع بیشتری دارد.

سهراب‌پور ادامه داد: مداخلات اعم از شناسایی و درمان بیماران را باید در جاهایی انجام دهیم که بیماری شیوع بیشتری دارد و با بهره‌گیری از توان مردم نوع‌دوست و خیرین، این کار شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت C بیشتر در زندانیان و معتادان تزریقی مشاهده می‌شود، گفت: نظام بهداشتی با همکاری سایر مجموعه‌ها در تلاش برای شناسایی و درمان این دسته از بیماران است.

همزمان با روز جهانی هپاتیت (۶ مرداد) با حضور مسئولان کشوری و محلی، طرح رفسنجان عاری از هپاتیت C رونمایی خواهد شد تا به عنوان یک الگوی مناسب، در سایر مناطق کشور اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha