بیماری کرون، بیماری التهابی روده است. علت این بیماری تا کنون ناشناخته بوده ولی تحقیقات پزشکی نشان می دهد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی بعلاوه مشکلات سیستم ایمنی در ایجاد این بیماری نقش دارند.

سالم ترین راهکارها برای کنترل بیماری کرون

سلامت نیوز:بیماری کرون، بیماری التهابی روده است. علت این بیماری تا کنون ناشناخته بوده ولی تحقیقات پزشکی نشان می دهد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی بعلاوه مشکلات سیستم ایمنی در ایجاد این بیماری نقش دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،این بیماری می تواند سلامت هر بخش از دستگاه گوارش را به خطر بیندازد.

شدت بیماری کرون می تواند از خفیف تا شدید باشد و علائم آن بسته به نوع بیمار متفاوت است. نشانه های این بیماری اغلب عبارتند از اسهال، درد شکم و کاهش وزن. برای مدیریت بیماری کرون، علاوه بر درمان های دارویی، راهکارهای موثری مانند شامل تغییر سبک زندگی و بهبود وضعیت تغذیه پیشنهاد شده است:

دنبال کردن درمان های پزشکی: حتی اگر علائم بیماری کرون بهبود یابند، نباید مصرف داروی خود را به طور موقت متوقف کنید، زیرا این کار می تواند باعث عود و کاهش اثربخشی دارو شود. گام اول برای کنترل بیماری کرون، درمان پزشکی است که توسط دکتر شما ارائه می شود. حتی اگر علائم بهبود می یابند، لازم است که داروها را برای پیشگیری از عود و کاهش عوارض ادامه دهید.

اجتناب از خوددرمانی: فراموش نکنید بسیار مهم است که قبل از مصرف هر داروی جدید یا ترک دارو، پزشکان را در جریان قرار دهید. تداخل دارویی را جدی بگیرید. بعضی از داروها اگر با هم استفاده شوند، می توانند واکنش های نامطلوب داشته باشند.

حفظ رژیم غذایی سالم و متنوع: حفظ یک رژیم غذایی سالم می تواند به عملکرد دستگاه گوارش شما کمک کند. بخش مهمی از درمان بیماری کرون، رژیم غذایی شما است. به طور کلی، لازم است این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود داشته باشید: کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین ها و املاح معدنی، پروتئین ها مانند گوشت های کم چرب، ماهی و منابع پروتئین گیاهی. شما باید از هر گونه غذا که التهاب را وخیم تر می کند، اجتناب کنید. گوشت قرمز پرچرب، چربی های اشباع، فراورده های لبنی پرچرب، غذاهای سرخ شده و شکر از جمله این غذاها هستند.

اجتناب از مصرف داروهای ضد درد: برخی از داروهای ضد درد مانند ناپروکسن و یا ایبوپروفن می توانند عوارض جانبی بیماری کرون را وخیمتر کنند. قبل از مصرف هر نوع داروی ضد درد، با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش مصرف پروبیوتیکها: پروبیوتیک ها نقش مهمی در افزایش تعادل میکروبیوم های روده دارند. نقش میکروبیوم های روده در کاهش برخی علائم بیماری کرون ثابت شده است. پروبیوتیک ها به افزایش باکتری های مفید روده نیز کمک می کنند و سبب کاهش التهاب ناشی از بیماری کرون می شوند.

برخی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک عبارتند از:

ماست

کفیر

کلم ترش

چای کمبوجیا

مصرف غذاهای پره بیوتیک: پره بیوتیک ها نیز باعث افزایش رشد باکتری های خوب روده می شوند. غذهای پره بیوتیک شامل موز، مارچوبه و پیاز حاوی مواد مغذی برای رشد باکتری های خوب در روده هستند.

کنترل استرس خود: مشکلات گوارشی با افزایش استرس، وخیم تر می شوند. بیماری کرون نیز از استرس تاثیر می گیرد. بنابراین اگر مبتلا به کرون هستید، روش های کاهش استرس مانند یوگا را فراموش نکنید.

اجتناب از تنباکو: افرادی که سیگار می کشند، کنترل بیماری کرون را مشکل تر می کنند. اجزای سمی تنباکو فقط موجب افزایش عود بیماری می شود.

اجتناب از برخی مواد غذایی: برخی از غذاهای خاص علائم بیماری کرون را تشدید و کنترل آن را سخت تر می کنند. این غذاها عبارتند از غذاهای فراوری شده، آرد تصفیه شده، فراورده های لبنی پرچرب، میوه های سرشار از فیبر، نوشابه های شیرین و گازدار.

منبع:Steptohealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha