شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

استفاده از اسانس ها و طعم دهنده ها در تنباکو برای جلب مشتری در حالی افزایش یافته است که مصرف کنندگان از وجود کود حیوانی در آن بی خبرند.

تنباکو با طعم کود حیوانی

سلامت نیوز: استفاده از اسانس ها و طعم دهنده ها در تنباکو برای جلب مشتری در حالی افزایش یافته است که مصرف کنندگان از وجود کود حیوانی در آن بی خبرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این روزها برخی از افراد برای تفریح و سرگرمی به جای پرداختن به بازی های دسته جمعی، ورزش و پیاده روی برای کسب سلامتی، به مصرف قلیان روی آورده اند و در بسیاری از پارک ها و بوستان ها دسته دسته جوان قلیان به دست که اقدام به راه اندازی دورهمی قلیانی کردند بیشتر به چشم می خورد.

پیشتر خانواده ها برای گذران تعطیلات آخر هفته به پارک و تفرجگاه ها عزیمت می کردند تا از هوای تازه استفاده کنند اما هم اینک فضای پارک ها مملو از بوی دود قلیان با طعم های مختلف شده است.

دردناک تر آنکه خانواده ها نیز با فرزندان همگام شده و دسته جمعی به کشیدن قلیان می پردازند در حالیکه آنها باید در این گونه مواقع با توصیه های دلسوزانه و هشدار گونه مانعی برای گرایش فرزندانشان به مصرف مواد دخانی باشند.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گویی تفصیلی با ایرنا بیان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته در سالهای ۸۵ تا ۸۸ استان همدان به همراه استان های آذربایجان غربی و شرقی جزو سه استان نخست در مصرف مواد دخانی بودند.

سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال دود می شود

مهدی خدا بخشی یکی از علل بالا بودن مصرف سیکار در این سه استان را سردسیر بودن این مناطق عنوان کرد و افزود: در این پژوهش ۱۰ هزار تن در هر استان به عنوان آزمونه انتخاب شده و بر روی آنها مطالعات صورت گرفت.

وی اضافه کرد: هر ساله ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که بخشی از این سیگارها در داخل تولید شده و بخش دیگری از آنها از مبادی غیر رسمی به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان بیان کرد: به طور میانگین برای خرید هر نخ سیگار یک هزار و ۲۰۰ ریال پرداخت می شود با این توصیف، هر ساله ۱۰۰ هزار میلیارد ریال دود می شود.

خدابخشی اضافه کرد: دولت سه برابر این هزینه را برای درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات هزینه می کند و برای درمان این طیف از بیماران سوبسید و یارانه نیز پرداخت می شود.

مالیات سیگار افزایش یابد

وی گفت: ایران دستاوردهایی زیادی در اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات و پنج راهکار از راهکارهای شش گانه کاهش تقاضای سازمان جهانی بهداشت در بین کشورهای منطقه داشته است با این وجود از نظر اجرای راهکار افزایش مالیات دخانیات در بین ضعیف ترین کشورهای جهان قرار دارد.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی افزود: سازمان جهانی بهداشت، نرخ ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی را به عنوان مالیات موثر برای محصولات دخانی پیشنهاد کرده است این در حالی است که متوسط مالیات دخانیات در ایران به حدود ۲۰ درصد قیمت خرده فروشی می رسد.

خدابخشی ادامه داد: پایین بودن مالیات محصولات دخانی منجر به کاهش متوسط قیمت این محصولات، افزایش قابلیت خرید و شیوع مصرف آن شده است؛  مصرفی که موجب مرگ ۶۰ هزار نفر و تحمیل هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بر بخش های سلامت و اقتصاد کشور می شود.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصدد جبران هزینه های بیماری های ناشی از مصرف سیگار است بنابراین بهترین راهکار دریافت مالیات از افراد سیگاری است.

یک پُک قلیان معادل ۸۰ پُک سیگار

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان اظهار داشت: یکی دیگر از معضلات کشور و استان افزایش گرایش به مصرف قلیان است در حالیکه هر وعده قلیان معادل استعمال ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است.

خدابخشی بیان کرد: فردی که در عرض نیم ساعت یک وعده قلیان می کشد در اصل پنج بسته سیگار مصرف کرده است.

وی ادامه داد: فرد سیگاری با توجه به خشک بودن دود سیگار نمی تواند پُک عمیق بزند چرا که در این صورت گلو تحریک شده و فرد بی درنگ سُرفه می کند اما این وضعیت در قلیان متفاوت است چرا که عبور دود قلیان از آب موجب مرطوب شدن آن شده بنابراین با زدن پُک های عمیق فرد سرفه نمی کند چرا که به علت رطوبت به راحتی در بدن جذب و این وضعیت باعث تمایل فرد به پک های عمیق می شود.

تولید تنباکو از فضولات حیوانی

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان گفت: بسیاری از تولید کنندگان تنباکو از پست ترین مواد برای تهیه تنباکو استفاده کرده از سوی دیگر به منظور جلب نظر مصرف کننده در تولید آنها مواد معطر نیز به کار می برند.

خدابخشی یادآوری کرد: سال ۹۶ پس از جلوگیری از ورود تنباکو به کشور، سودجویان درصدد این برآمدند که با هر ترفندی این مواد را درست کنند بنابراین از پسماندهای دامی برای تولید آن استفاده کردند.

وی بیان کرد: برخی از مدفوع الاغ (عنبر نسارا) که در ظاهر خاصیت دارویی دارد برای تولید تنباکو استفاده می کنند که در صورت داشتن خاصیت داروی نیز باید میزان، نحوه و زمان مصرف با تجویز پزشک باشد.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان ادامه داد: همچنین سرگین الاغ ماده خاصیت دارویی دارد و مشخص نیست که در تولید تنباکو از کدام نوع مدفوع استفاده می شود در مجموع این شیوه از سوی شرکت ها و افراد سودجو برای کسب سود بیشتر صورت می گیرد.

خدابخشی بیان کرد: از سوختن فضولات حیوانی، زغال که حاوی مونوکسیدکربن است حجمی از دود مضر برای سلامتی وارد بدن انسان می شود.

تنباکو جنسی

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان اظهار داشت: برخی از سود جویان برای جلب مشتری تبلغات منفی از جمله تاثیر مصرف تنباکو در افزایش میل جنسی را مطرح می کنند.

خدابخشی اضافه کرد: این تبلیغات موجب شده فرد به جای روی آوردن به مصرف دارو با تجویز پزشک به کشیدن قلیان روی آورد که این وضعیت فاجعه بار است.

وی تاکید کرد: برخی از شرکت های خارجی در داخل سیگار و تنباکو مواد مخدر اضافه می کنند که به دنبال مصرف و نئشگی افراد، وابستگی به این مواد دخانی زیاد شده و در نهایت منجر به اعتیاد فرد می شود.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت مواد دخانی کاهش یک درصدی مصرف کننده

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان گفت: والدین نباید قلیان به اعضای خانواده تعارف کنند بلکه باید مصرف این مواد خطر آفرین را منع کرده و از به کار بردن واژه تفریح برای استعمال تنباکو پرهیز کنند.

خدابخشی افزود: بررسی ها گویای این است که به ازای ۱۰ درصد گران شدن سیگار و تنباکو یک درصد مصرف کننده کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مصرف کنندگان مواد دخانی وضعیت مالی خوبی ندارند با این وجود برخی از آنها با وجود هزینه های واجب زندگی، اولویت خود را تامین مواد دخانی قرار می دهند.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان یادآوری کرد: با وجود آئین نامه هایی برای ایجاد محدودیت در عرضه مواد دخانی اما این قوانین رعایت نمی شود.

خدابخشی مثال زد: فروش نخی سیگار طبق قانون ممنوع است و این امر موجب می شود دانش آموز تمایلی به خرید یک پاکت سیگار نشان ندهد چرا که یک نخ سیگار را مخفیانه مصرف می کند اما نمی تواند یک پاکت سیگار را مخفی کند یا برای مصرف یک نخ سیگار ۱۹ نخ دیگر را معدوم کنند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق قانون عرضه و فروش سیگار نیازمند دریافت مجوز از مراکز ذی صلاح بوده و نباید در شعاع یکصد متری مدارس سیگار به فروش برسد.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان با بیان اینکه سن آغاز مصرف مواد دخانی به ۱۳ سال کاهش یافته است اضافه کرد: مصرف مواد دخانی با کشیدن یک نخ سیگار آغاز می شود بنابراین اگر عرضه نخی سیگار حذف شود میزان مصرف نیز کاهش می یابد.

 ضبط ۵۵۰۰ قلیان

خدابخشی گفت: همدان برای سه سال متوالی جزو سه استان برتر کشور در کنترل عرضه قلیان بوده است چرا که در صورت مشاهده عرضه، به فوریت واحد متخلف پلمب می شود.

وی یادآوری کرد: سه هزار و  ۷۰۰ قلیان سال گذشته و یک هزار و ۵۰۰ قلیان امسال تاکنون ضبط و امکان عرضه قلیان در این استان سلب شده است.

مسئول برنامه کنترل دخانیات معاون بهداشتی همدان ادامه داد: فروش و اجاره قلیان در فضای باز نیز ممنوع است اما مصرف آن در اماکن و فضاهای رو باز و آزاد منعی ندارد.

خدابخشی بیان کرد: برای برخورد با مصرف قلیان در فضای روباز، پارک ها و بوستان ها قانونی وجود ندارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha