یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

تهران- ایرنا- ششم مرداد ماه مصادف با ۲۸ جولای به نام روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده و سازمان بهداشت جهانی شعار امسال این روز جهانی را " پیدا کردن افراد ناپیدا" تعیین کرده است.

بیماران ناشناخته هپاتیت را پیدا کنیم

سلامت نیوز: ششم مرداد ماه مصادف با ۲۸ جولای به نام روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده و سازمان بهداشت جهانی شعار امسال این روز جهانی را " پیدا کردن افراد ناپیدا" تعیین کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی هپاتیت  افزود: شناسایی بیماران مهم‌ترین اقدام برای تشخیص و درمان آنان است و به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی امسال به این موضوع توجه ویژه کرده است.

دکتر سید موید علویان افزود: در ایران حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان به هپاتیت‌های B و C ناشتاخته هستند و اقدامات جدی‌تری برای شناسایی این افراد باید انجام گیرد.

وی، درمان بیماران، کنترل و پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت و تندرستی مردم از مهم‌ترین مزیت‌های شناسایی به‌موقع اعلام کرد و افزود: شناسایی افراد مبتلا به این بیماری باید در اولویت فعالیت‌های دست‌اندرکاران قرار گیرد.

علویان به بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم‌نهاد برای شناسایی به‌موقع بیماران تاکید کرد و گفت: ما با بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم‌نهاد باید به سراغ بیماران برویم و آنان را درمان کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) با اشاره به ارزان‌تر شدن آزمایش تشخیص بیماری، تاکید کرد که باید گروه‌های پرخطر را ترغیب به انجام آزمایش کرده و در صورت مثبت بودن آزمایش، شرایط را برای درمان آنان فراهم کنیم تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

علویان، روز جهانی هپاتیت را فرصتی مناسب برای ارتقای آگاهی مردم در این زمینه اعلام کرد و گفت: سازمان‌های مردمی در اقصی نقاط کشور برنامه‌های مختلفی را به مناسبت این روز برگزار می‌کنند که آزمایش رایگان تشخیص بیماری از جمله آنهاست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا سال ۱۴۱۰ می‌توان هپاتیت را در کشور حذف کرد؟ گفت: تا سال ۱۴۱۰ حدود ۱۲ سال باقی مانده و اگر مسئولان عزم جدی داشته باشند و منابع درمان بیماری را اختصاص دهند به این هدف مهم دست خواهیم یافت.

علویان ادامه داد: در صورتی که مسئولان، هوشیارانه‌تر نسبت به این موضوع مهم برخورد کنند، حتما به هدف حذف هپاتیت در ایران تا سال ۱۴۱۰ دست خواهیم یافت، حتی امکان دست یافتن زودتر به این هدف هم وجود دارد. 

وی درمان بسیاری از بیماران هموفیلی و دیالیزی مبتلا به هپاتیت را موفقیتی بزرگ برای کشور اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۰ هزار بیمار هموفیلی و دیالیزی مبتلا به هپاتیت طی ۱۰ سال اخیر درمان شدند و تعداد مبتلایان فعلی بسیار کاهش یافته و به کمتر از ۸۰ نفر رسیده است.

برج آزادی، برج میلاد و پل طبیعت در تهران به مناسبت روز جهانی هپاتیت از ساعت ۲۱ تا ۲۳ امروز یکشنبه ( ششم مردادماه) با نور سبز رنگ (نماد بیماری هپاتیت) نورافشانی می شوند.

برنامه‌های مختلفی در اقصی نقاط کشور به مناسبت روز جهانی هپاتیت برپا می‌شود تا آگاهی مردم نسبت به این بیماری افزایش پیدا کند.

ششم مرداد ماه (۲۸ جولای) روز جهانی هپاتیت است که به افتخار سالروز تولد پروفسور ساموئل باروخ بلومبرگ، کاشف ویروس هپاتیت B و برنده جایزه نوبل و به دلیل اهمیت روزافزون این بیماری، نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha