هر چه مغز بیشتر بکارگیری شود توانایی آن افزایش می‌یابد. با وجود اینکه به نظر می‌رسد میزان حجم حافظه در مغز ثابت است اما هر چه مطالب بیشتر در مغز ذخیره شود توانایی حفظ در آن بیشتر می‌شود به شکلی که نمی‌توان برای آن مرزی تعیین کرد.

با رعایت این اصول حافظه تان را تقویت کنید

سلامت نیوز: هر چه مغز بیشتر بکارگیری شود توانایی آن افزایش می‌یابد. با وجود اینکه به نظر می‌رسد میزان حجم حافظه در مغز ثابت است اما هر چه مطالب بیشتر در مغز ذخیره شود توانایی حفظ در آن بیشتر می‌شود به شکلی که نمی‌توان برای آن مرزی تعیین کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، اخیراً در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب و حتی نام افراد و گاهی در به کار بردن کلمات دچار مشکل و فراموشی می‌شوم. لطفاً جهت درمان راهنمایی بفرمایید.
کم شدن حافظه علل گوناگونی دارد و لزوماً به معنای تحلیل رفتن حافظه در مغز نیست اما در بعضی بیماری‌ها این حالت ایجاد می‌گردد.

داشتن هدف و انگیزه کافی نظم و برنامه‌ریزی و تکرار مطالب در فواصل منظم و نیز استراحت کافی و داشتن تمرکز در هنگام مطالعه به تقویت حافظه کمک می‌کند.


در این زمینه مصرف دارو برای تقویت حافظه زیاد کمک‌کننده نیست. در مورد تقویت حافظه می‌توان از مواد افزایش‌دهنده حافظه می‌توان کولین (ماده‌ای که به‌ طور طبیعی در بسیاری از غذاهای چرب وجود دارد) نام برد که موجب افزایش حافظه می‌شود. مواد غذایی که دارای بیشترین مقدار کولین هستند به ترتیب شامل: جگر گاو، تخم‌مرغ، گوشت کبابی گاو، گل‌ کلم، کاهو، بادام‌زمینی و روغن بادام‌زمینی است.

مواد آنتی‌اکسیدان که در سبزیجات تازه زیادند، موجب خون‌رسانی خوب به مغز می‌شوند و هر عاملی که خون‌رسانی به مغز را دچار وقفه کند، موجب کاهش توانایی‌های فکری می‌شود.

مصرف زیاد و بیش‌ از حد گوشت حیوانات که حاوی هموسیستئین است، موجب افت عملکرد مغزی خصوصاً در افراد مسن می‌شود.

برای افزایش حافظه نمک و چربی اشباع کمتری مصرف کنید. چربی امگا 3 را که در ماهی زیاد است، بیشتر مصرف کنید. تمشک، توت‌فرنگی، اسفناج و سیر بیشتر مصرف کنید، سویا را هفته‌ای یک‌بار در برنامه غذایتان بگنجانید؛ مکمل اسیدفولیک، B12، ویتامین E برایتان مفید است.

بیشتر عالمان طب سنتی از کندر به‌عنوان ماده‌ای مؤثر در افزایش هوش و تقویت حافظه نام می‌برند و ازجمله معتقدند که اگر مادران آن را در دوران بارداری، مصرف کنند، موجب افزایش هوش و توانایی یادگیری و تقویت حافظه در فرزندان می‌شود. کندر می‌تواند دارای تأثیری مثبت بر روند تکامل مغز و احتمالاً شکل‌گیری مناسب درخت‌های دندریتی، اکسون‌ها و برقراری ارتباطات صحیح بین آن‌ها باشد.


برخی داروها در افراد دچار آلزایمر استفاده می‌شوند، اما در افراد سالم قابل‌ استفاده نیستند و عوارض خاص خود را دارند؛ بنابراین راه تقویت حافظه یافتن علت فراموشی است که در برخی موارد از افسردگی ناشی می‌شود؛ بنابراین برای تشخیص لازم است به یک روان‌پزشک مراجعه کنید تا با انجام مصاحبه روان‌پزشکی تشخیص و درمان لازم را انجام دهد.

هم هوش و هم حافظه قابل‌ افزایش است و اگرچه ژنتیک به‌ صورت کلی و پایه نقش اصلی را در آن بازی می‌کند اما با هر پایه‌ای از هوش می‌توان آن را افزایش داد

اگر اضطراب و استرس زیاد باشد می‌تواند تأثیر منفی بر حافظه بگذارد بنابراین حفظ آرامش خاطر، برنامه‌ریزی، خواب و استراحت کافی بر حافظه تأثیرگذار است.

تقویت حافظه نیز مانند تقویت قوای جسمانی نیاز به تمرین و ممارست و پشتکار دارد.

داشتن برنامه منظم برای تکرار مطالب بسیار مهم است همچنین فرد باید از نظر روحی در آرامش باشد و استراحت کافی داشته باشد. خواب‌آلودگی نگرانی و استرس بیش‌ از حد باعث تأثیر بر حافظه و تمرکز فرد خواهد شد.

در صورت صلاحدید می‌توانید به یک متخصص روان‌پزشک نیز مراجعه کنید. هم هوش و هم حافظه قابل‌ افزایش است و اگرچه ژنتیک به‌صورت کلی و پایه نقش اصلی را در آن بازی می‌کند اما با هر پایه‌ای از هوش می‌توان آن را افزایش داد.

ثابت‌شده است که برخلاف دیگر اعضا هر چه مغز بیشتر بکارگیری شود توانایی آن افزایش می‌یابد. با وجود اینکه به نظر می‌رسد میزان حجم حافظه در مغز ثابت است اما هر چه مطالب بیشتر در مغز ذخیره شود توانایی حفظ در آن بیشتر می‌شود به شکلی که نمی‌توان برای آن مرزی تعیین کرد. به‌ عنوان‌ مثال حافظان قرآن از این توانایی نسبت به دیگران بیشتر برخوردارند؛ بنابراین از روش‌های مختلف حفظ مطالب، تست‌ها و تمرینات هوش و ریاضی که در بازار به‌ وفور یافت می‌شود استفاده کنید تا هم ضریب هوشی و هم حافظه در شما افزایش پیدا کند.


مواد افزودنی به غذاها، برخی داروها مثل داروهای مخدر مسکن و آنتی هیستامین و آرام‌بخش و نیز کشیدن سیگار در این زمینه اثر دارد. استفاده از یادداشت و مرور مطالب می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند از طرفی تغذیه نیز بر حافظه تأثیر دارد، قند، چربی و نمک باید کمتر مصرف شود ولی مصرف میوه در رژیم غذایی باید رعایت شود.منبع: مرکز مشاوره تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha