اسكیزوفرنی نوعی اختلال پیش‌رونده عصبی است. شایع‌ترین علائم این بیماری عبارتند از كاهش قدرت تشخیص واقعیت از توهم، گفتار درهم‌برهم، كاهش تعاملات اجتماعی و مشكل در بیان احساسات و رفتارهای غیرطبیعی.

درمان اسكیزوفرنی با جوانه بروكلی

سلامت نیوز: اسكیزوفرنی نوعی اختلال پیش‌رونده عصبی است. شایع‌ترین علائم این بیماری عبارتند از كاهش قدرت تشخیص واقعیت از توهم، گفتار درهم‌برهم، كاهش تعاملات اجتماعی و مشكل در بیان احساسات و رفتارهای غیرطبیعی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، این بیماری در صورت مهار نشدن می‌تواند زندگی روزمره فرد را كاملا تحت تأثیر قرار دهد. علت دقیق اسكیزوفرنی هنوز معلوم نیست و داروهای روان‌پریشی موجود هم با عوارض جانبی قابل‌توجهی همراهند. بدتر این‌كه به ‌گزارش سازمان جهانی بهداشت تقریبا بیش از نیمی از حدود ۲۱ میلیون جمعیت مبتلا در جهان تحت درمان مناسب قرار نمی‌گیرند، اما تحقیقات در زمینه كشف راهكارهای جدید برای درمان اسكیزوفرنی همچنان ادامه دارد.  دانشمندان به‌تازگی دریافتند كه یك ماده شیمیایی در جوانه بروكلی از ظرفیت درمان اسكیزوفرنی برخوردار است.


این تحقیق نشان داد یكی از عوامل دخیل در بروز اسكیزوفرنی برهم‌خوردن تعادل یك ماده شیمیایی در مغز است. محققان برای چاره‌ این مشكل از یك ماده شیمیایی مستخرج از جوانه بروكلی به اسم سولفورافان استفاده كردند. آنها درنتیجه بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدند كه میزان گلوتامات در مغز مبتلایان به اسكیزوفرنی كمتر است. گلوتامات درواقع سیگنال‌ها را بین سلول‌های عصبی جابه‌جا می‌كند. محققان به شركت‌كنندگان در این تحقیق به‌مدت یك هفته هر روز به اندازه دو میكرومول سولفورافان دادند. بررسی‌ها روی این افراد در پایان دوره مصرف مكمل نشان داد میزان گلوتاتیون در بدن‌شان ۳۰ درصد افزایش یافت.


با وجود نتایج مثبت، محققان تأكید دارند هنوز باید مطالعات بیشتری روی كاركرد سولفورافان در كمك به كاهش علائم اسكیزوفرنی صورت بگیرد. در حال‌حاضر تنها عارضه جانبی این ماده دل‌درد بوده است كه آن هم گویا بیمار، مكمل را با معده خالی مصرف كرده بود.


منبع: medicaldaily

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha