نشستن طولانی مدت به شدت برای گوارش بد است و در نتیجه روی سلامت روده نیز تاثیر منفی دارد.

قاتلان روده هایتان را بشناسید

سلامت نیوز:نشستن طولانی مدت به شدت برای گوارش بد است و در نتیجه روی سلامت روده نیز تاثیر منفی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراقبت از روده می تواند در جهت بهبود خلق و خو و تجربه خواب خوب تاثیر به سزایی داشته باشد و اگر بخواهیم بصورت ساده بگوییم می توان گفت کهه فواید بهره‌مندی از روده‌هایی سالم تنها در به حداقل رساندن علائم ناخوشایندی مانند گاز، درد و نفخ خلاصه نمی‌شود.در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با قاتلان روده هایتان آشنا کند.

اهمیت سلامت روده‌ها در انسان

سلامت روده به دلایل بسیاری مهم که شاید از آن بی اطلاع باشید مهم است!
یکی از عوامل اصلی که بر اهمیت آن می‌افزاید، توانایی جذب مواد مغذی به طور موثر از خوراکی‌های مصرفی است و در نتیجه، اگر از جمعیت باکتری‌های خوب و ارزشمند روده محافظت نکنید، اینکه تا چه اندازه خوب و سالم غذا بخورید شاید چندان اهمیت نداشته باشد.
به لطف پژوهش‌های جدید و مدرن، ما بیش از هر زمان دیگری درباره نقش چشمگیری که دستگاه گوارش و به ویژه روده در سلامت انسان ایفا می‌کنند، آگاه شده‌ایم.
فواید بهره‌مندی از روده‌هایی سالم تنها در به حداقل رساندن علائم ناخوشایندی مانند گاز، درد و نفخ خلاصه نمی‌شود.
مراقبت از روده برای بهبود خلق و خو و تجربه خواب خوب نیز حیاتی است.

همچنین، باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش چیزی در حدود ۷۰ درصد از سیستم ایمنی بدن شما را شکل می‌دهند و در کاهش وزن نیز نقش دارند.
اما برای تجربه تمام این فواید، سلامت روده باید در جایگاه نخست قرار بگیرد. افراد بسیاری اغلب ارتباط بین عملکرد روده و پیشگیری از بیماری‌ها را نادیده می‌گیرند که پیامد‌های این مساله می‌تواند ویرانگر باشد.

استرس مزمن

از مدیریت سررسید‌های کاری و ساعات شلوغ ترافیک تا رسیدگی به تکالیف فرزندان و تهیه غذا همه ما با استرس آشنا هستیم.
استرس بلند مدت نورون‌های موجود در روده را تغییر می‌دهد و تولید عادی آنزیم‌های گوارشی را متوقف می‌کند که این شرایط فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری و عفونت قرار می‌دهد.


به دلیل این که استرس مزمن سلامت روده را از بین می‌برد، حذف عوامل استرس‌زا تا حد امکان اهمیت دارد و سپس اصلاح رژیم غذایی، مصرف مکمل‌ها، انجام ورزش و خواب با کیفیت باید برای رسیدگی به هر گونه منبع استرس مورد توجه قرار بگیرد.
بدون تردید، متوجه شده‌اید که تمام خطراتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد با یکدیگر مرتبط هستند.
سطوح استرس بر میزان غذا خوردن و خواب فرد تاثیرگذار است.
رژیم غذایی بر خلق و خو و روند بهبودی تاثیرگذار است. خستگی یا بیماری نیز انتخاب غذا‌های مناسب و درست را دشوارتر می‌سازند.

اما این بدان معنی است که می‌توانید با چند اقدام مناسب دوباره در مسیر درست قرار بگیرید. با بهبود سلامت روده سلامت و بهزیستی کلی در سال‌های پیش‌روی زندگی خود را بهبود خواهید بخشید.


نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت به شدت برای گوارش بد است و در نتیجه روی سلامت روده نیز تاثیر منفی دارد.
دیر زمانی است که می‌دانیم فعالیت‌های جسمانی مانند دویدن و شنا کردن می‌توانند به حرکات روده کمک کنند که نظم گوارشی را در پی دارد.
بدون تردید، یک سبک زندگی کم تحرک می‌تواند سرعت هر چیزی را کاهش دهد.


استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک‌ها

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به مشکلی بزرگ در دنیای امروز تبدیل شده است.
پزشکان بیش از هر زمان دیگری نگران تعداد باکتری‌هایی هستند که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شده اند.
یک دلیل دیگر برای پرهیز از استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک‌ها این است که می‌توانند موجب مرگ باکتری‌های خوب در روده شوند.
افزون بر این، حفظ جمیعت باکتری‌های خوب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و ممکن است حتی به پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌های غذایی کمک کند.


مصرف ناکافی مواد غذایی قلیایی‌ساز

مواد غذایی قلیایی‌ساز به پیشگیری از بازگشت اسید معده و دیگر مشکلات گوارشی کمک می‌کنند و اساسا یک مزیت برای سلامت کلی دستگاه گوارش محسوب می‌شوند.

بر همین اساس، محصولاتی مانند سبزیجات برگدار تیره، سبزیجات ریشه‌ای مانند شلغم و چغندر و سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.


مواد غذایی با اثر قندی بالا و فیبر کم

مصرف بیش از اندازه قند یکی از تهدید‌های اصلی سلامت انسان محسوب می‌شود. این در شرایطی است که مصرف غذا‌های فرآوری شده و آرد پالایش شده نیز روندی افزایشی را در سراسر جهان دنبال می‌کند.
از این رو، نه تنها رژیم‌های غذایی معمولی با کمبود مواد مغذی مواجه هستند، بلکه رشد باکتری‌ها و مخمر‌های بد در روده را نیز افزایش می‌دهند.
این شرایط می‌تواند به شکل گیری التهاب و مشکلاتی مانند عدم تحمل‌های غذایی، آلرژی‌ها، روده نشت پذیر، کمبود ویتامین‌ها و مسائل خودایمنی موجب شود.
قاتلین روده هایتان را بشناسید! / از عادات تا عواملی که سلامت روده‌های شما را نشانه می‌روند

دارو

ناراحت کننده است، اما واقعیت دارد؛ بسیاری از دارو‌های مورد استفاده برای درمان علائم سلامت ضعیف می‌توانند هرچه بیشتر دیوار‌های دفاعی طبیعی ما را تضعیف کنند.


دارو‌های مسکن، استروئیدها، مسدودکننده‌های اسید، و آنتی بیوتیک‌ها همگی در عملکرد گوارشی ما اختلال ایجاد می‌کنند و تخریب روده را موجب می‌شوند.
اگرچه تنها پزشک شما می‌تواند دارویی که نیاز دارید را تشخیص دهد، اما می‌توانید با گنجاندن مکمل‌هایی مانند پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های گوارشی کیفیت بالا در بازسازی و محافظت از روده نقش پررنگ‌تری داشته باشید.


مواد غذایی بسیار واکنشی

برخی مواد غذایی می‌توانند محرک عدم تحمل‌های غذایی و تضعیف سلامت شما باشند.
عدم تحمل‌های غذایی اثری مستقیم روی سلامت روده دارند و می‌توانند مسائلی مانند خستگی، سردرد، درد مفصل، و خطر بیشتر ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲، و بیماری متابولیک را موجب شوند.
ساده‌ترین روش برای شناسایی غذا‌های مشکل آفرین کنار گذاشتن هفت ماده غذایی اصلی برای ۲۱ روز است که شامل گلوتن، لبنیات، سویا، تخم مرغ، بادام زمینی، و شیرین کننده‌ها می‌شوند.
سپس استفاده از آنها را دوباره آغاز و علائم، وزن و سطوح انرژی خود را ثبت کنید تا مقصران اصلی شناسایی شوند.


مصرف گلوتنگلوتن

یک مشکل عمده برای افرادی که به حساسیت‌های غذایی مبتلا هستند، محسوب می‌شود، اما حتی اگر به بیماری سلیاک مبتلا نباشید نیز حذف یا محدود کردن آن از رژیم غذایی می‌تواند ایده خوبی باشد.
جالب است بدانید؛ بدن هر فردی با یک واکنش التهابی خفیف به گلوتن پاسخ می‌دهد، که نه تنها برای سلامت روده خطرناک است، بلکه بسیاری دیگر از جنبه‌های تندرستی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. در شرایطی که گلوتن برای همه مشکل آفرین نیست، زمانی که در تلاش برای بهبودی و درمان روده خود هستید، بهتر است آن را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

نوشیدن بیش از اندازه قهوه

همان گونه که عصبی بودن و احساس استرس محرک ترشح هورمون‌های استرس است، و غفلت بدن از گوارش را به همراه دارد، کافئین بیش از اندازه نیز عامل محرک دیگری است که ترشح این هورمون‌ها را به همراه دارد.


غذا خوردن سریع

خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما بسیاری از ما این نکته را فراموش می‌کنیم که هر چه غذا را بهتر بجویم، گوارش آن آسان‌تر خواهد بود و گاز و نفخ کمتری در دستگاه گوارش شکل می‌گیرد.
غذا خوردن بیش از اندازه و بی وقتپیش از این اشاره شد که ورود به حالت استراحت و گوارش در طول روز برای انسان اهمیت دارد.
اما به نظر می‌رسد در دنیای مدرن امروز ما به غذا خوردن در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته تمایل داریم.

این شرایطی نیست که انسان برای آن تکامل یافته باشد.
پژوهش‌های بیشتری به تاثیرات مثبت روزه گرفتن، اغلب به روزه‌داری متناوب ارجاع می‌شود، اشاره دارند.
این که بین وعده‌های غذایی خود به دستگاه گوارش استراحت دهید، بدون تردید چیزی است که تشکر دستگاه گوارش را به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha