دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در رأس همه آسیب‌ها، موادمخدر قرار دارد. بسیاری از فروپاشی‌های زندگی از طلاق گرفته تا شمار زیادی از جنایت‌ها و بیماری‌های واگیردار بر اثر مصرف موادمخدر است.

2میلیون و 800 هزار مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور

سلامت نیوز: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در رأس همه آسیب‌ها، موادمخدر قرار دارد. بسیاری از فروپاشی‌های زندگی از طلاق گرفته تا شمار زیادی از جنایت‌ها و بیماری‌های واگیردار بر اثر مصرف موادمخدر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،اسکندر مؤمنی دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه میزان کشفیات در 4ماهه ابتدای سال‌جاری به میزان 7 درصد رشد داشته است، بیان کرد: براساس آمار منتشر شده در سال 2019، حدود 280 میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد و هر ساله 450 هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

در رابطه با پیشرفت ایران در حوزه کشفیات، سازمان ملل از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرده و کشف 76 درصد از تریاک و 67 درصد مرفین جهان را مربوط به ایران دانست.


وی در ادامه با بیان این مطلب که موضع‌گیری دکترظریف، رئیس قوه قضائیه و قبل از آن رئیس جمهوری در این حوزه مثبت است، افزود: پیشنهاد کمک‌های بیشتری از جانب سازمان ملل و کشورهای اروپایی شده و آنها در پروژه‌های مختلف پیشنهاد کمک به‌صورت کتبی با مبلغ مشخص داده‌اند اما متأسفانه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه رسیدن این کمک‌ها به ایران تقریباً غیرممکن است.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهوری برگزار شده بود، طرح یاریگران زندگی تصویب شد و آقای روحانی تأکید کردند که از همه ظرفیت‌های کشور در این طرح استفاده شود. باید تلاش کنیم کسی به چرخه اضافه نشود و با همه ظرفیت‌های کشور بتوانیم معتادان موجود را درمان و مهارت آموزی کنیم تا به آغوش جامعه بازگردند. البته در این حوزه مشکلات قانونی هم وجود دارد که باید رفع شوند.

به‌طور مثال در قانون آمده است اموال قاچاقچیان ناشی از این جرم مصادره می‌شود. این بدان معنی است که باید ثابت شود، اموال قاچاقچی ناشی از این جرم است. اما کارشناسان امر معتقدند که عکس این موضوع باید وجود داشته باشد و در واقع قاچاقچی باید ثابت کند که بخشی از اموالش ناشی از این جرم نیست. چرا همه دستگاه‌ها باید تلاش و ثابت کنند اموال ناشی از این جرم بوده است؟


مؤمنی در زمینه تشکیل سامانه ملی موادمخدر توضیح داد: هماهنگی بسیار خوبی در دستگاه‌های حوزه ستاد وجود دارد و مصوباتی صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به سامانه ملی مواد مخدر اشاره کرد و مقرر شد همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را تا سه ماه آینده وارد این سامانه کنند. کشفیات ما در چهار ماهه ابتدایی سال 7 درصد افزایش پیدا کرده است که دستگاه‌های مقابله‌ای حدود 300 تن کشفیات داشتند. بر اساس آخرین شیوع شناسی حدود 2.1 درصد در دانش‌آموزان اعتیاد وجود دارد که البته کنترل شده است.

وی در خصوص توزیع متادون در داروخانه‌ها نیز توضیح داد: قرار شد وزارت بهداشت به‌صورت پایلوت توزیع متادون را در داروخانه‌های چند شهر اجرا کند و نتیجه آن را اعلام کرده و در جلسه بعد تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.عضو اصلی ستاد و مرجع تشخیص این موضوع هم وزارت بهداشت است و در این خصوص از دکترنمکی و همکارانشان تشکر می‌کنم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طی 10 سال گذشته سالانه میانگین 5 درصد افزایش مصرف داشتیم، افزود: بر اساس آخرین شیوع شناسی 2 میلیون و 800 هزار مصرف‌کننده مستمر و یک میلیون و 600 هزار مصرف‌کننده تفننی در کشور وجود دارد و بر این اساس تعداد مصرف‌کننده‌های زن به مراتب کمتر است.


افزایش فروش اینترنتی موادمخدر در دنیا
مؤمنی با اشاره به اینکه فضای مجازی می‌تواند عرصه‌ای برای پیشگیری باشد، گفت: فضای مجازی پدیده‌ای نوظهور است و در 10 سال اخیر فروش اینترنتی موادمخدر افزایش یافته است. این در حالی است که بر اساس پایش‌های جدید انگلستان، هلند و آلمان در این بازه زمانی 50 درصد در این حوزه رشد داشتند.


وی در خصوص نگهداری از معتادان زیر 18 سال و بالای 60 سال، توضیح داد: دستورالعمل‌هایی وجود دارد که این گروه‌های سنی در کنار برخی دیگر نباشند. به طور مثال معتادانی که دارای بیماری خاص هستند به‌صورت ویژه برای آنها سم‌زدایی و مهارت آموزی صورت می‌گیرد. برای سنین خاص هم کودکان و سالمندان در مراکز خاص نگهداری می‌شوند چون نوع درمان آنان متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha