امروز پنجاه‌ونهمین روزی است که اهالی شهر زابل در استان سیستان‌و‌بلوچستان هوای آلوده تنفس می‌کنند. دلیل این اتفاق نامبارک نیز وزش بادهای 120روزه است که هرسال از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و تا مهر ادامه می‌یابد.

زندگی در غبار

سلامت نیوز:امروز پنجاه‌ونهمین روزی است که اهالی شهر زابل در استان سیستان‌و‌بلوچستان هوای آلوده تنفس می‌کنند. دلیل این اتفاق نامبارک نیز وزش بادهای 120روزه است که هرسال از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و تا مهر ادامه می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،وزش این باد در روزهای اخیر گاهی به سرعت 108 کیلومتربرساعت هم رسیده است که همین اتفاق موجب مختل‌شدن زندگی مردم و تهدید سلامت بسیاری از شهروندان منطقه سیستان شده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان‌و‌بلوچستان گفته است: از اولین روز تیر که وزش باد شدید با سرعت حدود ۸۰ کیلومتربرساعت زابل را درنوردید و دید افقی را در محدوده فرودگاه زابل به ۶هزار متر کاهش داد، تابه‌امروز وزش بادهای ۱۲۰‌روزه موجب افزایش غلظت ذرات معلق در هوای این شهر شده است. آقای محسن حیدری درباره کیفیت هوای روز یکشنبه زابل نیز گفته است:

در شبانه‌روز گذشته، بیشینه سرعت وزش باد در زابل برای چندمین‌بار در هفته اخیر به ۱۰۸ کیلومتربرساعت رسید و گردوغبار حاصل غلظت ذرات معلق در این شهر را به دوهزار و ۳۳۲ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۱۵ برابر حد مجاز رساند. به‌گفته مدیرکل هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان، در ۵۰ روز اخیر حداقل ۱۰ روز بیشینه سرعت وزش باد در زابل به بیش از ۱۰۰ کیلومتربرساعت رسیده و وضعیت کیفی هوا را در شرایط خطرناک قرار داده است.

حیدری تصریح کرد: در این مدت، بیشینه غلظت ذرات معلق با اندازه ۱۰ میکرون در هوای زابل به پنج‌هزار و ۹۱۳ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۳۹ برابر حد مجاز نیز رسیده است. وی ادامه داد: براساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های عددی، انتظار می‌رود وزش بادهای شدید ۱۲۰روزه همچنان تا پنجشنبه پیش رو در شهرهای شمالی استان ادامه داشته باشد.


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌و‌بلوچستان هم از توزیع حدود 32هزار ماسک بین مردم طوفان‌زده خبر داده و گفته است امدادرسانی به روستاهای درمعرض طوفان همچنان ادامه دارد. آقای رسول راشکی گفته است: آلودگی هوا و غلظت ریزگردها موجب وقوع حمله‌های آسمی در بیماران ریوی می‌شود و کودکان، سالمندان و افراد دارای سابقه مشکلات آلرژیک تنفسی و آسم بیشتر درمعرض آسیب‌های ناشی از طوفان قرار دارند.


این در حالی است که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان هم از اعزام ۳۶۸ نفر از مردم منطقه سیستان به‌دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان گردوخاک به مراکز درمانی خبر داده است. آقای عبدالرحمن شهنوازی تأکید کرده است:

«با‌توجه‌به شدت‌گرفتن طوفان در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در چند روز گذشته تاکنون  36نفر به‌دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان 8گردوخاک راهی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شدند». وی با اشاره به آماده‌باش نیروهای امدادی و درمانی در منطقه سیستان افزود:

در این مدت پس از تماس با سامانه ۱۱۵، بلافاصله نیروهای اورژانس برای اقدامات لازم به محل حادثه اعزام شدند. مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌و‌بلوچستان ادامه داد: از این ۳۶۸ نفر مصدوم، ۲۷۳ نفر پس از مراجعه، درمان و ترخیص و ۹۵ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.

وی تصریح کرد: براساس هشدارهای هواشناسی مبنی‌بر ادامه وزش بادهای ۱۲۰روزه و افزایش غلظت ریزگردها در منطقه سیستان، از مردم این منطقه، به‌ویژه بیماران، سالمندان و کودکان خواهشمندیم در این مدت از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.

جای خالی مدیریت جهادی
استان سیستان‌و‌بلوچستان از استان‌های محروم کشور است که با مشکلات مختلفی مواجه است. سال گذشته، محقق‌نشدن وعده دولت مبنی‌بر گازرسانی به شهرهای این استان موجب بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان در ایام سرما شد. همچنین، استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد در یکی از مدارس غیرانتفاعی این استان موجب آتش‌گرفتن یک مدرسه و فوت دو دانش‌آموز دختر شد.

جمعی از تشکل‌های دانشجویی سیستان‌و‌بلوچستان هم در روزهای اخیر در نامه‌ای خطاب به استاندار خود گلایه‌هایشان را درباره بی‌توجهی مسوولان و دولتمردان مطرح کرده‌اند.


در بخشی از این نامه آمده است: «حال‌وروز مردم منطقه سیستان این روزها با خاک و بی‌آبی گره خورده است؛ از بی‌آبی ۶ماهه در برخی مناطق و مسمومیت عده زیادی از مردم به‌دلیل تغییر مزه آب تا مدفون‌شدن خانه‌های روستایان ستمدیده زیر ماسه‌های روان».


 در بخش دیگری از این نامه نیز آمده است: «مشکلات این روزهای مردم سیستان به‌قدری سخت و فراوان است که خواسته آن‌ها امکان نفس‌کشیدن و نوشیدن آب است که با بی‌توجهی مسوولان شرایط اولیه زندگی هم از آنان دریغ شده است.

با تغییر مزه آب و وجود گردوخاک در منطقه، صدها نفر از مردم مظلوم سیستان یا به‌دلیل مسمومیت با آب یا به‌دلایل تنفسی و چشمی ناشی از وجود ریزگردها چندبرابر حد مجاز در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. شما به‌عنوان استاندار استان نه‌تنها به خود زحمت حضور در سیستان را نداده‌اید، بلکه حتی از مرکز استان و اتاق خود اظهارنظر و همدردی نکرده‌اید و به مطالبات مکرر دانشجویان هم پاسخی نداده‌اید.

در نظام جمهوری اسلامی، مدیر واقعی کسی است که در لحظات سخت درکنار مردم باشد و پا‌به‌پای مردم با مشکلات مواجه شده و برای رفع آن مشکلات اقدام جهادی کند». این دانشجویان درپایان بیانیه خود ابراز امیدواری کرده‌اند مشکلات هرچه‌سریع‌تر با مدیریت جهادی رفع شود و مردم شاهد تشکیل جلسه مدیریت بحران باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha