چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 277987

متخصص مغز و اعصاب گفت: جدول پر کردن، مطالعه داشتن، داشتن زندگی منظم، خواب سر وقت، مصرف کافی آب، احتراز از مصرف غذاهای ناسالم، نداشتن فشار خون بالا و داشتن فعالیت‌های فیزیکی؛ در مجموع می‌توانند باعث شوند آلزایمر دیرتر اتفاق بیفتد.

عواملی که باعث جلوگیری از «آلزایمر» می شوند، کدامند؟

سلامت نیوز:متخصص مغز و اعصاب گفت: جدول پر کردن، مطالعه داشتن، داشتن زندگی منظم، خواب سر وقت، مصرف کافی آب، احتراز از مصرف غذاهای ناسالم، نداشتن فشار خون بالا و داشتن فعالیت‌های فیزیکی؛ در مجموع می‌توانند باعث شوند آلزایمر دیرتر اتفاق بیفتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمدرضا قینی، متخصص مغز و اعصاب ، در باره «بیماری آلزایمر»، اظهار داشت: آلزایمر بیماری است که در کل، سلول‌های مغزی دچار تحلیل می‌شوند؛ در نتیجه کارکرد مغز به خصوص حافظه کاهش یافته و کارکردهای دیگر از جمله تصمیم و تعقل مختل می‌شود.


وی با اشاره به علل ایجاد این بیماری، گفت: برخی عوامل محیطی در این موضوع دخیل هستند؛ به خصوص تمام عواملی که باعث می‌شود خون‌رسانی مغز دچار اختلال شود؛ مانند افرادی که در سنین میانسالی دچار بیماری دیابت و فشار خون شده یا کسانی که سیگار مصرف می‌کنند، خطر آلزایمر در آنها بالاست؛ ضمن اینکه زمینه‌های ژنتیکی در ایجاد این بیماری مؤثر است.


این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این پرسش که «چه اقداماتی در جلوگیری از بیماری آلزایمر مؤثر است؟»، خاطرنشان کرد: مطالعه کردن در جلوگیری از آلزایمر بسیار موثر است؛ چرا که قوای ذهنی مانند دیگر اعضای بدن هستند که در صورت تقویت آنها کارکرد بهتری دارند.


قینی ابراز داشت:برای نمونه فردی که عضلات خود را قوی می‌کند در دوران پیری دچار ضعف عضلانی کمتری می‌شود؛ در نتیجه فردی اگر در تمام طول عمر به ویژه از دوره میانسالی به بعد دائم فعالیت فکری کند؛ البته نه اینکه بگوییم این فرد اصلاً آلزایمر نگیرد، اما چون کارکرد ذهنش بالاتر شده و ارتباطاتش بهتر شده است، ممکن است علائم آلزایمر در آن دیرتر ظاهر شود.


قینی در پاسخ به این پرسش که «چه توصیه‌های کاربردی برای جلوگیری از بروز آلزایمر دارید؟»، گفت:‌افراد باید فعالیت‌های ذهنی معمول را داشته باشند؛ ضمن اینکه جدول پر کردن، مطالعه داشتن، داشتن زندگی منظم، خواب سر وقت، مصرف کافی آب، احتراز از مصرف غذاهای ناسالم، عدم مصرف روغن‌های جامد، نداشتن فشار خون بالا و داشتن فعالیت‌های فیزیکی؛ در مجموع می‌تواند باعث شود آلزایمر دیرتر اتفاق بیفتد. 


وی در پاسخ به این پرسش که «آیا بیماری آلزایمر درمان قطعی دارد؟»،خاطر نشان کرد:‌ وقتی این بیماری ایجاد شد، دیگر درمان ندارد اما می‌توانیم با برخی درمان‌ها علائم آلزایمر را کنترل کنیم؛ چرا که این بیماری مزمنی است و وقتی فردی دچار آن شد، ممکن است 10 سال نیز با آن علائم زندگی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha