همه ماجرا از انتشار یک فیلم چند دقیقه‌ای از کشتار دردناک و دلخراش سگ‌های ولگرد شروع شد، چند نفر از بازیگران مشهور سینما جزو اولین کسانی بودند که با انتشار این فیلم، صدای انجمن‌ها و حامیان حقوق حیوانات را بلند کردند.

اعتراض به سگ کشی

سلامت نیوز:همه ماجرا از انتشار یک فیلم چند دقیقه‌ای از کشتار دردناک و دلخراش سگ‌های ولگرد شروع شد، چند نفر از بازیگران مشهور سینما جزو اولین کسانی بودند که با انتشار این فیلم، صدای انجمن‌ها و حامیان حقوق حیوانات را بلند کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،محتوای فیلم اخیر که عده‌ای آن را منتسب به دو سال قبل و برخی جدید می‌دانند، آنقدر تکاندهنده و آزاردهنده است که شاید نتوان آن را در نوشتار توصیف کرد. فیلم اما در همان لحظات اولیه با واکنش تند کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. خیلی‌ها آن را بازنشر دادند و عده‌ای شروع کردند به راه‌اندازی کمپین‌های حمایت از حقوق حیوانات.

لحظه‌ای بعد، ولی این اینستاگرام بود که به خاطر محتوای خشونت آمیز، فیلم را از صفحه‌های عمومی غیرقابل پخش کرد. این موضوع اما موجب نشد تا موضوع فراموش شود و واکنش‌های توئیتری همچنان ادامه یافت.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو کسانی بود که در این ماجرا سکوت نکرد و در توئیتی با واکنش جالب توجه اینطور نوشت: «مباد بهنگام جمع زکات از حیوانات، شب هنگام به آغل‌شان بروید! مباد میان مادران و بچه‌هایشان جدایی بیفکنید! مباد.. رعایت حقوق حیوانات دستورنامه حکومت علوی بود. آن را دلمشغولی مرفهان بی‌درد ندانیم.»

پیروز حناچی، شهردار تهران هم که از همان زمان‌های اولیه رسانه‌ای شدن ماجرا، دستور برخورد قاطع با خاطیان را داده بود، در توئیتر خود نوشت: «ضمن احترام به نگرانی دلسوزان حقوق حیوانات، بر اساس مبانی انسانی و دینی، احترام به همه مخلوقات خدا و توأمان توجه به بهداشت و امنیت شهروندان را از وظایف مجموعه شهرداری می‌دانم.

از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم پیگیری لازم برای تکرار نشدن آن به جدیت دنبال شود.» پیش از او غلام محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری هم گفته بود که این فیلم‌ها مربوط به دو سال قبل است و پیمانکار خاطی و همچنین یکی از معاونین شرکت ساماندهی مشاغل نیز در این زمینه عزل شده و با پیمانکار خاطی نیز فسخ قرارداد شده است.»

ادعای تمدید قرارداد با پیمانکار خاطی با  مبلغ یک میلیارد و 170 میلیون تومان  موج جدیدی از انتقادات را در فضای مجازی به راه انداخت. تا روز دوشنبه که جمعی از مردم و حامیان حقوق حیوانات با تجمع مقابل ساختمان شهرداری تهران به عملکرد پیمانکار شهرداری، اعتراض کرده و خواستار تصویب قانون حمایت از حیوانات شدند. اعتراضی که در نیمه‌های راه به خشونت کشیده و موجب بازداشت عده‌ای از معترضان شد.

این موضوع اما از سوی مسئولان بی‌پاسخ نماند. شهرداری تهران که از ابتدای ماجرا به جای تکذیب یا موضع منفعلانه، موضعگیری صریحی درباره این اتفاق داشت، قول داد که پیگیرآزادی بازداشت شدگان شود. یکی از مسئولان استانداری هم یک روز بعد اعلام کرد که «پرونده افراد بازداشت‌شده در دست رسیدگی است و امیدواریم امروز (چهارشنبه) آزاد شوند و جای نگرانی نیست.»

ماجرای این فیلم البته تازگی نداشت. سال‌ها پیش هم این اتفاق به کرات درشهرهای مختلف کشور افتاده بود. ماجرای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر، همیشه یکی از گره‌های کور دعوا میان شهرداری‌ها و انجمن‌های فعال و حامی حقوق حیوانات بود.

این بار اما اعضای شورای پنجم قول داده‌اند تا انتها پیگیر تعیین تکلیف مقصران این فاجعه باشند. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم در همین زمینه گفته است که انتظار می‌رود شهرداری تهران با توجه به حساسیت موضوع و مسائل پیش آمده در اسرع وقت نسبت به بررسی دقیق ماجرا و گزارش جزئیات موضوع به شهروندان و نمایندگان آنان در شورا اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha