چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 278017

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به توسعه یک هیدروژل متخلخل شده‌اند که باعث تحریک و مهاجرت سلول‌های بنیادی به محل جراحت استخوانی می‌شود تا ترمیم و درمان به سهولت انجام شود.

درمان عیوب استخوانی با هیدروژل جدید

سلامت نیوز:محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به توسعه یک هیدروژل متخلخل شده‌اند که باعث تحریک و مهاجرت سلول‌های بنیادی به محل جراحت استخوانی می‌شود تا ترمیم و درمان به سهولت انجام شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان با تزریق هیدروژل جدید در مدل‌های حیوانی، دریافتند این هیدروژل نسبت به مدل‌های قبلی متخلخل‌تر است و اثر بخشی بیشتری دارد. این هیدروژل باعث تحریک و مهاجرت سلول‌های بنیادی به محل موردنظر می‌شود تا ترمیم و درمان به سهولت انجام شود؛ این درحالیست که روش‌های کنونی ترکیب هیدورژل با سلول‌های بنیادی برای ترمیم بافت بسیار گران‌قیمت بوده و عوارض جانبی شدیدی به همراه دارد.

به گزارش  پایگاه خبری ساینس دیلی،هیدروژل‌ها نوعی مواد زیستی هستند که از یک شبکه سه‌بعدی زنجیره‌های پلیمری تشکیل شده‌اند. ساختار این شبکه به گونه‌ای است که قادر به جذب آب است و به این صورت به بافت طبیعی شباهت زیادی دارد. از طرفی می‌تواند باعث انتقال سلول به محل مورد نظر شود تا بافت ترمیم و بازسازی شود.خاک رس یک ماده افزودنی مناسب برای ساخت مواد زیستی است،‌ این ماده معدنی زیست‌تخریب‌پذیر به وفور در طبیعت وجود دارد و عوارض جانبی در مورد آن گزارش نشده است.

خاک رس در ساختاری لایه‌ای قرار می‌گیرد که لایه سطحی دارای بار منفی است. این ساختار و بار آن بسیار حائز اهمیت است؛‌ چراکه هیدروژل بار مخالف دارد.

هنگامی که هیدروژل درون خاک رس قرار می‌گیرد، بر اثر فرآیندی یک هیدروژل تقویت‌شده با خاک رس تولید می‌شود که بسیار متخلخل بوده و گزینه مناسبی برای درمان‌های استخوانی است. سپس از القای نور برای تبدیل این محصول به ژل استفاده می‌شود که منجر به سهولت در تزریق می‌شود. با تزریق هیدروژل، ‌سلول‌های بنیادی به محل مورد نظر مهاجرت و رشد می‌کنند و ترمیم صورت می‌گیرد. این روش گزینه مناسبی برای رفع عیوب استخوانی است.نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha