جامعه پزشکی کشور در این سال ها، بیشتر از گذشته گرفتار حواشی شده است که شاید یکی از علت های آن، اقلیت پردرآمد این قشر باشند.

جامعه پزشکی گرفتار تاج و تخت اقلیت عافیت طلب

سلامت نیوز: جامعه پزشکی کشور در این سال ها، بیشتر از گذشته گرفتار حواشی شده است که شاید یکی از علت های آن، اقلیت پردرآمد این قشر باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جامعه پزشکی کشور، به رغم همه تلاش ها و خدماتی که در مسیر ارتقای سطح سلامت افراد جامعه ارائه می دهد، اما در اغلب اوقات درگیر حاشیه هایی شده که شاید برخی از آنها ناخواسته بوده است. در عین حال، بعضی از این حواشی که خدمت بدون منت جامعه پزشکی را زیر سئوال می برد، از سوی همان چند درصدی اقلیت قشر پزشکی است. کسانی که بدون توجه به آنچه از آن به عنوان «قسم پزشکی» نام برده می‌شود، فقط به منافع و مقاصد کاملا شخصی و صنفی می اندیشند و بیمار خود را همچون «گاو صندوق» می پندارند که می بایست تا می توانند از درون آن پول بردارند. این در حالی است که همه خوب می دانیم که جامعه پزشکی کشور همیشه و همه جا در کنار مردم بوده و هر آنچه در توان داشته است، برای خدمت به مردم انجام داده است.

یادمان نمی رود سال های دفاع مقدس را که جامعه پزشکی نیز در کنار رزمندگان، در سنگرها بوده است. روزهایی که هرگز نمی توان فراموش کرد که پزشکان و کادر درمانی با حداقل امکانات و تجهیزات پزشکی، جان مجروحان جنگی را نجات می دادند و به حضور خود در کنار رزمندگان، افتخار می کردند. بعد از جنگ و سال های سازندگی و...، باز هم در خدمت مردم و کشور بودند تا توانستند جایگاه پزشکی ایران در جهان را بالا ببرند. تا جایی که امروزه، بیماران زیادی از کشورهای همسایه، اروپا و آمریکا، به ایران می آیند که درمان شوند.

مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی، در وصف اهمیت جایگاه طبابت، می گوید: از دیدگاه قرآنی، این توفیق و افتخار به پزشکان اختصاص یافته است که پیوند دهنده اراده الهی با شفای بیماران باشند. همین رابطه معنوی است که قداست دانش طب، اعتماد به دم مسیحایی طبیب و اثر بخشی امر طبابت را از دیرباز تا این زمان به همراه داشته است.

وی در عین حال، با گلایه از کم لطفی هایی که بعضا به جامعه پزشکی کشور می شود، می افزاید: در همه کشورها، اعتماد مردم مهم ترین پشتوانه نظام سلامت بوده و بی اعتمادی آنها نیز بیشترین آسیب را به سلامت عمومی وارد می کند، واقعیتی که در توان درک و تشخیص افراد ناآگاه نیست.

معین می گوید: ما سوگند خورده ایم که بر پایه اصول اخلاق پزشکی، منافع و حقوق بیماران و سلامت جامعه را در همه شرایط مقدم بداریم.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، با تاکید بر پالایش درونی جامعه پزشکی کشور، می گوید: این پالایش باید توسط خود ما صورت بگیرد و اجازه ندهیم که از بیرون خانواده پزشکان، به جایگاه و حرفه طبابت دست اندازی شود.

وی می افزاید: حرفه پزشکی امروز در معرض حملات همه جانبه است. یک روز طرحی غیر کارشناسی و جهت دار برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی رونمایی می شود، بدون اینکه به زیرساخت های لازم برای چنین کاری توجه گردد. انگار که ارائه کنندگان نمی دانند یا نمی خواهند بدانند که تربیت پزشک بدون استانداردهای آموزشی قابل قبول، جان مردم را در معرض خطر قرار می دهد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی، با انتقاد صریح از کارشناس نماهایی که است که با ارائه آمار و اطلاعات غلط و جو سازی تلاش می کنند جامعه پزشکی را افرادی ‌عافیت طلب و مال اندوز جلوه دهند، می گوید: البته این افراد به خوبی می دانند که از یک طرف آنچه که در مورد درآمد پزشکان می گویند در قریب به اتفاق موارد درست نیست. از سوی دیگر وجود یک درآمد مناسب برای افرادی که از نخبه ترین اقشار جامعه بوده و در عین حال سال‌ها علاوه بر تلاش و تحمل سختی های زیاد  در دوره های آموزشی خود شامل کارآموزی، کارورزی، دستیاری تخصصی و فوق تخصصی سخت ترین شرایط کاری و زندگی را تحمل نموده اند، و در میانسالی ممکن است بتوانند درآمد قابل قبولی داشته باشند، خلاف انصاف و عدالت نیست.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، اقلیت پردرآمد جامعه پزشکی را از سایر پزشکان تفکیک می کند و می گوید: آنچه مسلم است، در حدود ۵ درصد جامعه پزشکی از درآمد بالا برخوردارند که نمی توان آنها را به همه پزشکان تعمیم داد.

مسعود قاسمی رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، با اشاره به مشکلات جامعه پزشکی کشور، به درآمد اندک پزشکان عمومی اشاره می کند و می گوید: درآمد پزشک عمومی به طور متوسط در سال ۳۲ میلیون تومان است که ماهانه ۲.۶ میلیون تومان می شود.

وی با اشاره به مهاجرت سالانه ۳۵۰ پزشک عمومی و ۳۰۰ پزشک متخصص به خارج از کشور، می افزاید: جامعه پزشکی کشور، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، اما هرگز اجازه نمی دهد این مشکلات متوجه بیماران شود.

آنچه مسلم است، حرفه پزشکی در این سال ها گرفتار تندباد حاشیه های بعضا خودساخته شده است که برای برون رفت از این شرایط، نیازمند پالایش درونی است. قطع به یقین، جامعه پزشکی کشور، همواره در کنار مردم و بیماران بوده و توانسته نقش خطیر خود در ارتقاء سلامت جامعه را به خوبی ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha