استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در بدن، خنثی نمی شود مگر با مصرف قدرتمندترین مواد مغذی یعنی آنتی اکسیدان ها.

با مصرف منظم آنتی اکسیدان ها، 7 بیماری را از خود دور کنید

سلامت نیوز:استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در بدن، خنثی نمی شود مگر با مصرف قدرتمندترین مواد مغذی یعنی آنتی اکسیدان ها.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،نتی اکسیدان ها که در میوه ها، سبزیجات و انواع چای یافت می شوند، از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد و در نهایت ابتلا به برخی بیماری ها محافظت می کند.


اگر رژیم غذایی خود را عاقلانه انتخاب کنید، می توانید روزانه از تمامی منابع آنتی اکسیدان ها بهره ببرید:


بیماری های قلبی عروقی: رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، آجیل و چای، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. انگور قرمز نیز سرشار از رسوراترول است. شاید باور نکنید که شکلات تیره نیز سرشار از آنتی اکسیدان ها است.


ناباروری: مطالعات جدید نشان داده اند مردانی که مکمل های لیکوپن، ویتامین هایEو سی، روی، سلنیوم، فولات و سیر را مصرف می کنند، دو برابر کمتر از دیگر مردان در معرض خطر ناباروری قرار دارند.


دژنراسیون ماکولا: شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌ شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. مطالعات نشان می دهد آنتی اکسیدان های لوتئین و زیگزانتین در برابر ابتلا به این بیماری چشمی محافظت ایجاد می کنند.


دیابت: قند خون به سرعت تولید برخی از رادیکال های آزاد غیر معمول را افزایش می دهد. این مولکول های مخرب باعث بسیاری از عوارض ناشی از دیابت از جمله نابینایی، آسیب عصبی و نارسایی کلیه می شوند. برخی از مطالعات امیدوارکننده نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند علائم دیابت را کاهش دهند. به عنوان مثال مطالعات اروپایی نشان می دهد که مکمل های غذایی حاوی اسید آلفالیپوئیک (که در اسفناج، بروکلی و گوشت گاو یافت می شود)، ممکن است درد و ناراحتی نوروپاتی دیابتی را کاهش دهند. دانشمندان هندی نیز دریافته اند ترکیب آنتی اکسیدانی کورکومین که در زردچوبه یافت می شود، منجر به کاهش آسیب های کلیوی در دیابتی ها می شود.


زوال عقل: سلولهای مغزی افرادی که دچار انواع زوال عقل از جمله آلزایمر هستند، شواهدی از آسیب های رادیکال های آزاد را نشان می دهد. به نظر می رسد رادیکال های آزاد یکی از علل تجمع آمیلوئید در مغز هستند که مشخصه بیماری آلزایمر است. هیچ کس مطمئن نیست که آنتی اکسیدان ها چطور از آلزایمر جلوگیری می کنند اما ثابت شده که مصرف نوعی از آنتی اکسیدان ها یعنی ویتامین های ای و ث، از مغز در برابر این آسیب ها جلوگیری می کند. محققان هلندی با مطالعه روی بیش از 5 هزار فرد بالای 55 سال به مدت 6 سال، متوجه شدند در افرادی که بیشترین میزان ویتامین ث را دریافت می کردند، نرخ ابتلا به آلزایمر 34 درصد کاهش داشت.


آلرژی و آسم: کودکانی که مقدار زیادی گوجه فرنگی، بادمجان، کدو سبز و لوبیای سبز می خورند، کمتر به آسم مبتلا می شوند. آنتی اکسیدان های آلفا کاروتن، بتا کاروتن، ویتامین Cو لیکوپن ممکن است از بافت ریه محافظت کنند.


سرطان: مصرف زیاد میوه و سبزیجات در برابر برخی از سرطان ها محافظت می کند. با این حال، برای کسانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، نگرانی این است که مصرف زیاد آنتی اکسیدان ها ممکن است مانع از درمان شود، زیرا برخی از داروهای شیمی درمانی از رادیکال های آزاد برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. بنابراین در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

منبع:besthealthmag

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha