سلامت نیوز : دبیر شورای عالی اطلاع رسانی دولت گفت: نظام سلامت كشور در برقراری ارتباط مناسب با مردم می لنگد و گر چه در حوزه ارائه خدمات درمانی پیشرفته به مردم موفق بوده‌ایم اما در برقراری ارتباط مناسب با مردم از حراست بیمارستان تا برخورد پزشك با مردم مشكل داریم.

به گزارش فارس، ضیاء‌الدین نورالدینی امروز در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشكی در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: وزارت بهداشت مانند بخش آموزش نقطه ارتباط مستقیم دولت با مردم است و بیشترین تعامل و برخورد مستقیم با آحاد مردم در این حوزه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی تعامل نظام سلامت با مردم این حوزه برای دولت نیز اهمیت بسیاری دارد اما متأسفانه گاهی از ظرفیتهای بزرگی كه در این حوزه به واسطه پیشرفت و گستردگی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به وجود آماده به درستی استفاده نمی‌كنیم. این همه دانشگاه علوم پزشكی و مراكز بهداشتی و درمانی داریم كه خدمات خوبی هم به مردم ارائه می‌كنند اما برخی برخوردهای نادرست مانع از این می‌شود كه مردم شیرینی و حلاوت خدمات را بچشند.

نورالدینی گفت: مسئله این نیست كه نظام خدمات درمانی ما چقدر كارایی دارد، این مسائل حل شده است آنچه اكنون مطالبه مردم شده است و ما هم منتقل می‌شود این است كه نظام سلامت در ارتباط با مردم می‌لنگد و باید كار ویژه‌ای انجام شود تا بتوانیم رضایتمندی مردم را به دست آوریم.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت: علاوه بر بیمار، همراه بیمار هم مهم است باید ساز و كار جدی و جدیدی طراحی شود كه بتوانیم كه كنار دستاوردهای بزرگ علمی، تچهیزاتی و فناوری در حوزه سلامت، مشكل ارتباط نامناسب با مردم را هم حل كنیم.

وی افزود: رسانه‌ها اگر امروز بخواهند به حوزه سلامت گیر بدهند به خاطر كیفیت خدمات نیست بلكه به خاطر شكوائیه‌های مردم از نوع برخورد در مراكز بهداشتی و درمانی است كه از حراست و نگهبان جلوی بیمارستان تا پزشك متخصص و جراح را شامل می‌شود، خدمات پرستاران كم ارزش‌تر از پزشكان نیست گاهی یك پرستار با یك برخورد مناسب با مراجعان می‌تواند حتی كاستی‌های خدمات پزشكی را هم جبران كند و رضایتمندی ایجاد كند.

نورالدینی اضافه كرد: آدمها نیاز به توجه دارند و بیماران بیش از دیگران نیاز به توجه دارند مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشكی و وزارت بهداشت باید فكر كنند چقدر می‌توانند آگاهی در زمینه‌های اعتقادی، دینی، اجتماعی در پرسنل خود ایجاد كنند تا افراد كارآزموده‌تر و مناسب‌تر با مردم برخورد كنند.

وی گفت: هیچ چیزی امروز در دنیا نیست كه رسانه‌ای نشود، عرصه رسانه و روابط عمومی عرصه خلاقیت است و باید از همه امكانات و ظرفیت ها استفاده كنیم تا اعتماد مردم و رضایتمندی آنها را بالا ببریم، از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیمای محلی هم استفاده كنید.

وی افزود: در مورد همین بیماران رها شده وزیر بهداشت موضع درستی گرفت اما رسانه‌های خارجی آن را به پاشنه آشیل وزارت بهداشت تبدیل كردند حتی با اینكه رئیس بیمارستان( مدیر بیمارستان) بركنار شد باز هم موضوع را پیگیری كردند اما اگر ما به موقع اطلاع رسانی می كردیم این طور نمی‌شد ببینید الان مردم می‌گویند بله همین طور است در حالی كه ممكن است خودشان خدمات مناسبی از بیمارستانها گرفته باشند.

نورالدینی ادامه داد: روابط عمومی های وزارت بهداشت باید با خلاقیت آن قدر اخبار مثبت و خبرهای امیدوار كننده به مردم بدهند كه معلوم شود كه ما از این بحثها عبور كرده‌ایم، آن وقت مردم با ارتباط face to face این اخبار را منتقل می كنند و به بهترین رسانه برای بیان این اخبار تبدیل می‌شوند، حتی در رسانه‌ها نشان دهید كه یك بیمار پول ندارد اما مسئولان بیمارستان و رئیس بیمارستان از اختیاراتشان استفاده می كنند و مشكل را حل می‌كنند و تحویلش می‌گیرند، رسانه‌ها هم دنبال سوژه هستند چه مثبت چه منفی و این اخبار را پوشش می‌دهند.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت گفت:‌ باید به مردم نشان دهیم كه كارهای خارق العاده در مراكز بهداشتی و درمانی برای مردم انجام می‌شود، سوژه‌های مثبت بسیار زیاد است و دیگر جایی برای این جور اخبار باقی نمی‌ماند.

وی افزود:‌ قبل از انقلاب نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ما كاملاً توسعه نیافته بود اما اكنون خیلی پیشرفت كرده است و اكنون با وجود مراكز بهداشتی و پزشكان كارآزموده پاسخگوی سلامت مردم است و شتاب جدی در حوزه علم و فناوری پزشكی در ایران مثال زدنی است اما نباید اجازه دهیم كه برخی كاستی‌ها و ضعف‌ها این همه دستاوردها را تحت شعاع قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha