گرسنگی طولانی مدت و رژیم های نامناسب غذایی، تعدد بارداری در زنان، چاقی و اعمال جراحی شکم برای لاغری، احتمال تشکیل سنگ صفرا را افزایش می دهند.

سلامت نیوز : گرسنگی طولانی مدت و رژیم های نامناسب غذایی، تعدد بارداری در زنان، چاقی و اعمال جراحی شکم برای لاغری، احتمال تشکیل سنگ صفرا را افزایش می دهند.
امیرحسین فقیهی،فوق تخصص گوارش و کبد درگفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:سنگ صفرا به علت اشباع کلسترول و برهم زدن تعادل مواد در صفرا به وجود می آید.

وی گفت:احتمال تشکیل سنگ صفرا در زنان،افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن بیشتر است و زنانی که تعداد بارداری های زیادی داشته اند و یا افرادی که به مدت طولانی گرسنگی را تحمل می کنند و رژیم های سخت غذایی می گیرند و نیز کسانی که اعمال جراحی شکم برای لاغری انجام داده اند،بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این متخصص ادامه داد:سنگ های صفرا به دو نوع کلسترولی و پیگمانی (رنگدانه ای) هستند که سنگ های کلسترولی معمولا به علت چربی خون بالا بوجود می آید و در سنین میانسالی بیشتر دیده می شوند.

فقیهی افزود:سنگ های رنگدانه ای به علت همولیز (شکسته شدن گلبول های قرمز) در افراد مبتلا به بعضی بیماری ها مانند آنمی همولیتیک و تالاسمی تشکیل می شود و در همه سنین حتی افراد کودک و نوجوان هم مشاهده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران،تصریح کرد:سنگ های صفرا اکثرا بدون علامت هستند و بطور اتفاقی تشخیص داده می شوند و البته در بیشتر موارد این سنگ ها احتیاج به درمان ندارند.

وی خاطرنشان کرد:در صورتی که بعد از خوردن غذاهای سنگین،درد در ناحیه ربع فوقانی راست شکم ایجاد شود و به پشت و شانه راست منتشر شود،نشانه وجود سنگ صفرا است و هنگامی که این درد شدید باشد،احتمال ورم صفرا و یا حرکت سنگ صفرا وجود دارد که در این صورت باید اقدام فوری برای بیمار صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha