اقلام مجاز و غیرمجاز در بوفه مدارس/ تصمیم‌گیری درباره برنامه "شیر مدرسه"

سلامت نیوز: مدیر برنامه تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن بیان ویژگی‌های پایگاه تغذیه استاندارد در مدارس، ‌ درباره اقلام مجاز و غیرمجاز در پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس و همچنین سرانجام برنامه توزیع شیر در مدارس در سال تحصیل جاری، توضیح داد.

دکتر مریم زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تعریف پایگاه تغذیه سالم در مدارس گفت: از هر مکانی در مدارس که از نظر همکاران بهداشت محیط و کار دارای فضای مناسبی برای فروش و تهیه اقلام خوراکی برای دانش‌آموزان باشد و اقدام به فروش اغذیه سالم کند، ‌ با عنوان پایگاه تغذیه سالم یاد می‌شود. در گذشته ما این مکان را با نام بوفه مدارس می‌شناختیم، اما امروزه این نام بهتر می‌تواند اهمیت این محل را بیان کند. در مجموع در ۱۰۹ هزار و ۵۷۶ مدرسه کشور، ۴۹هزار پایگاه تغذیه سالم وجود دارد.
بی‌توجهی برخی مدارس به توصیه‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت

وی در ادامه با اشاره به شش گروه تغذیه سالم در هرم غذایی، افزود: یک تغذیه سالم شامل هرم غذایی کامل از نان و غلات، ‌ سبزیجات، ‌ میوه‌ها، ‌ شیر و لبنیات، ‌ حبوبات و مغزها، ‌ گوشت و تخم‌مرغ و گروه اقلام متفرقه شامل روغن‌ها، ‌ قندها و... است. بر همین اساس مواد غذایی به دو گروه مواد غذایی سالم و غیرسالم تقسیم بندی می‌شوند. طبق اعلام وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش نیز مدارس باید از ارائه مواد غذایی غیرسالم در پایگاه‌های تغذیه خود جلوگیری کنند؛ البته متاسفانه همچنان نیز شاهد عدم توجه به این توصیه و دستورالعمل از سوی برخی مدارس هستیم.
مجازها و غیرمجازها در بوفه مدارس

مدیر برنامه تغذیه نوجوانان دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ضمن برشماری گروه غذایی ناسالم، اضافه کرد: فروش غلات حجیم شده شامل پفک، ‌ چیپس، ‌ ذرت بو داده شده و همچنین نوشابه، ‌ ماءالشعیر، ‌ سوسیس و کالباس، ‌ همبرگر، سالاد الویه، ‌ انواع اشترودل، پنیر، ‌ لواشک، ‌ بستنی یخی و... در مدارس منع شده است. البته در عین حال، ‌ پایگاه تغذیه سالم در مدارس می‌تواند به فروش خشکبار، ‌ مغزها، شیرهای ساده، ‌ دوغ بدون گاز، آب میوه غیر صنعتی، ‌ بیسکوییت و کیک بدون کرم و غنی شده با ریزمغزی‌ها، لقمه سالم شامل گردو، ‌ گوجه، ‌ خیار و ... اقدام کنند.

وی با اشاره به بازنگری هر ساله دستورالعمل خوراکی‌های سالم و غیرسالم که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد، افزود: این دستورالعمل با همکاری همکاران‌مان در مرکز بهداشت محیط و کار، کارشناس سازمان دانش‌آموزی، کارشناس دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش و رئیس سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت با هدف تامین، حفظ و ارتقا سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان هرساله تدوین و ابلاغ می‌شود.
توصیه برای تغذیه مدارس مناطق محروم و عشایری

زارعی در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای تغذیه مدارس در مناطق محروم نیز گفت: از آنجایی که ممکن است امکانات دایر کردن یک پایگاه تغذیه سالم به طور کامل در مناطق محروم و عشایری وجود نداشته باشد، توصیه ما این است که اقدام به فروش اقلامی کنند که تاریخ انقضاء محصولات‌شان چک شده و نیاز به نگهداری در یخچال را ندارند.
توزیع شیر در مدارس مناطق محروم به شرط تامین اعتبار

زارعی همچنین درباره سرانجام برنامه شیر مدرسه و توزیع شیر میان مدارس در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: طبق تصمیم گیری‌های صورت گرفته و از آنجایی که بودجه تامین شیر در تمام نقاط کشور وجود ندارد، ‌ مقرر شد تا توزیع شیر تنها در مدارس مناطق محروم و کمتر برخوردار را شاهد باشیم؛ ‌ البته اینکه این امر اجرایی می‌شود یا نه به این موضوع وابسته است که نهادهای ذی‌ربط نسبت به تامین اعتبار این اقدام دست به کار شوند. به همین دلیل همچنان نیز نمی‌توان اعلام کرد که این تصمیم تا چه میزان قطعی خواهد بود.

وی در پایان بهترین تغذیه برای دانش‌آموزان را تغذیه‌ای معرفی کرد که تمام اقلام هرم غذایی را در خود جای دهد و گفت: صبحانه اصلی‌ترین وعده برای دانش‌آموزان است و نباید به هیچ عنوان از صرف آن غافل شوند. در طول روز نیز مصرف میوه، ‌ شیر، میان‌وعده و... را برای تامین انرژی توصیه می‌کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha