دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵

دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران، نسبت به تعطیلی آزمایشگاه های پزشکی در شهرهای کوچک و خالی شدن مناطق محروم از حضور متخصص پاتالوژی هشدار داد.

خطر تعطیلی آزمایشگاه های پزشکی کوچک

سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران، نسبت به تعطیلی آزمایشگاه های پزشکی در شهرهای کوچک و خالی شدن مناطق محروم از حضور متخصص پاتالوژی هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز، مهران قهرمانی، در گفتگو با مهر، به برگزاری بیست و یکمین همایش سالانه انجمن علمی آسیب شناسی ایران که قرار است در روزهای سوم تا پنجم مهر ۹۸ در مرکز همایش های رازی برگزار شود، اشاره کرد و گفت: همزمان با بیست و یکمین همایش سالانه، چهارمین همایش بین المللی انجمن علمی آسیب شناسی ایران، با حضور پزشکان رشته پاتالوژی و اساتید مجرب ایرانی و خارجی، برگزار می شود.

دبیر اجرایی همایش انجمن آسیب شناسی ایران، با اشاره به تغییراتی که در روند برگزاری همایش امسال صورت گرفته است، افزود: تلاش کرده ایم برنامه های همایش را مطابق با کنگره های بین المللی پیش ببریم و با توجه به اینکه هر سال یک سری محورها بیشتر اهمیت پیدا می کند، در همایش امسال نیز موضوعاتی همچون کنترل کیفی، میکروب شناسی، پاتالوژی برست، پوست و سر و گردن، به صورت اختصاصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی، هدف از برگزاری همایش سالانه انجمن آسیب شناسی ایران را، به روز ساختن معلومات و تجربیات پزشکان پاتولوژی در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه علم روز دنیا در حال پیشرفت و تغییر است، برگزاری این همایش می تواند بهترین فرصت برای کسب تجربه و به روز شدن معلومات پزشکی همکاران پاتالوژیست باشد.

قهرمانی تاکید کرد: با توجه به اینکه برای تمدید پروانه فعالیت همکاران نیاز به امتیاز بازآموزی است، در همایش امسال نیز ۱۵ امتیاز بازآموزی برای پزشکان پاتالوژیست در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به مسائل و مشکلات و همچنین چالش های پیش روی رشته پاتالوژی در کشور پرداخت و گفت: حدود ۲۰۰۰ نفر پاتالوژیست در بخش های دولتی، خصوصی، خیریه و دانشگاهی کشور مشغول فعالیت هستند و بیش از ۹۵ درصد آزمایشگاه های تشخیص پزشکی در کشور توسط این افراد و همکاران دکترای علوم آزمایشگاهی و متخصصین رشته علوم آزمایشگاهی اداره می شود.

قهرمانی با اشاره به اینکه هر سال ۱۵۰ نفر فارغ التحصیل رشته پاتالوژی در کشور داریم، افزود: در حال حاضر، پاتالوژیست ها در سراسر کشور حضور دارند و همه مراکز درمانی و بیمارستان ها از خدمات بالینی و تشریحی این افراد بهره مند هستند.

دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران، با تاکید بر اینکه تنها مشکل رشته پاتالوژی در شرایط کنونی کشور موضوع تامین تجهیزات و ملزومات مصرفی آزمایشگاهی و افزایش نرخ ارز و هزینه های اداره آزمایشگاه ها است، تصریح کرد: به رغم تحریم ها و مشکلاتی که متوجه کشور است، تا کنون توانسته ایم آزمایشگاه ها را به روز نگه داریم. اما، نگران آینده هستیم و اینکه در ارائه خدمات با مشکل مواجه نشویم.

قهرمانی با اشاره به افزایش نرخ ارز که باعث شده قیمت تجهیزات و ملزومات مصرفی آزمایشگاهی چند برابر شود، گفت: هزینه خرید و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی بسیار گران شده است، در حالی که تعرفه های آزمایشگاهی با هزینه ها همخوانی ندارد. در واقع، هزینه ها به صورت افسار گسیخته بالا رفته اما، درآمدها محدود شده است و این مسئله در هر دو بخش دولتی و خصوصی خودش را نشان می دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی آسیب شناسی ایران، ادامه داد: این شرایط باعث شده میزان مراجعات به آزمایشگاه های بخش خصوصی کاهش یابد و در نتیجه آن تعداد از آزمایشگاه هایی که روزانه کمتر از ۵۰ بیمار دارند، در تامین هزینه با مشکل مواجه هستند.

قهرمانی افزود: این نگرانی بیشتر در شهرهای کوچک وجود دارد که با توجه به دور بودن از مرکز، هزینه های آنها بیشتر شده و در مقابل، درآمدهای آنها کمتر شده است.

وی گفت: در صورتی که تعرفه های آزمایشگاهی مورد بازبینی قرار نگیرد، و همچنین ارز دولتی به آزمایشگاه ها ندهند، تعطیلی آزمایشگاه های کوچک در مرحله اول و در مرحله دوم، آزمایشگاه های بزرگ، دور از ذهن نیست.

قهرمانی تاکید کرد: تعطیلی آزمایشگاه ها در شهرهای کوچک، باعث خواهد شد تا مناطق دوره افتاده از خدمات تخصصی محروم شده و دوباره شاهد حضور بیماران این قبیل مناطق در شهرهای بزرگ باشیم.

دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران، با عنوان این مطلب که رشد تعرفه جز حرفه ای آزمایشگاه ها صفر درصد بوده و جز فنی نیز ۲۵ درصد رشد داشته است، افزود: این وضعیت باعث می شود تا مشکلاتی در تامین هزینه ها به وجود بیایید، به طوری که کیت های آزمایشگاهی بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است و قیمت تجهیزات آزمایشگاهی با محاسبه دلار آزاد، ۳ برابر شده است.

قهرمانی به موضوع افزایش مالیات آزمایشگاه ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هزینه و درآمد آزمایشگاه ها شفاف است و همه آنها کارتخوان دارند. اما در دو سال اخیر، افزایش مالیات آزمایشگاه ها مشکل ساز شده است.

وی با عنوان این مطلب که برای کیت و ملزومات مصرفی آزمایشگاهی ارز نیمایی تعلق می گیرد و از ارز دولتی خبری نیست، ادامه داد: البته در تخصیص ارز نیمایی نیز با مشکل مواجه هستیم و در حال حاضر برای تهیه بعضی از کیت ها به مشکل خورده ایم.

قهرمانی در واکنش به آمار تعطیلی آزمایشگاه ها، گفت: آماری که وجود ندارد، اما مشاهدات میدانی و گزارش های همکاران، از تعطیلی و واگذاری و فروش آزمایشگاه ها حکایت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha