سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 279375

همان‌طور كه برخی مواد غذایی مثل پروبیوتیك‌ها برای دستگاه گوارش ما مفید هستند برخی از غذاهای مصرفی ما به سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش بسیار آسیب می‌رسانند. اگر به سلامت دستگاه گوارش‌تان توجه دارید این مواد غذایی مضر را بشناسید:

مضرترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش

سلامت نیوز: همان‌طور كه برخی مواد غذایی مثل پروبیوتیك‌ها برای دستگاه گوارش ما مفید هستند برخی از غذاهای مصرفی ما به سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش بسیار آسیب می‌رسانند. اگر به سلامت دستگاه گوارش‌تان توجه دارید این مواد غذایی مضر را بشناسید:

غذاهای سرخ شده: به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ، مقدار و نوع چربی‌های به‌كار رفته در این نوع غذاها آنها را به دشمن شماره یک دستگاه گوارش تبدیل می‌كند. هضم چربی زیاد موجود در این غذاها برای دستگاه گوارش بسیار مشكل است و باعث می‌شود فشار زیادی به كبد وارد شود. از سوی دیگر نوع چربی‌هایی كه معمولا در این غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد تحریك‌كننده مخاط معده است و نفخ،  دردهای شكمی یا اسهال ایجاد می‌كند.


پروتئین حیوانی: رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر زیاد پروتئین حیوانی كه در مواد غذایی‌ای مثل گوشت قرمز،  گوشت‌های فرآوری شده،  تخم‌مرغ و حتی لبنیات وجود دارد بر باكتری‌های روده تاثیر منفی می‌گذارند و تعداد آنها را كاهش می‌دهند. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی همچنین با احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی روده و سرطان روده همراه است.


مواد غذایی حاوی آنتی‌بیوتیك: دامداران، اغلب با تزریق آنتی‌بیوتیك خطر عفونت‌های جدی در حیوانات خود را كاهش می‌دهند. اما آنتی‌بیوتیك‌ها نه‌تنها باكتری‌های بد را از بین می‌برند بلكه می‌توانند باكتری‌های مفید موجود در روده را نیز از بین ببرند و به این طریق به دستگاه گوارش آسیب برسانند. آمار نشان می‌دهد حدود 80درصد آنتی‌بیوتیك‌های فروش رفته در آمریكا در حیوانات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مقاومت به آنتی‌بیوتیك از عوارض دیگر استفاده زیاد از آنهاست.


موادغذایی حاوی افزودنی‌ها: شیرین‌كننده‌های مصنوعی،  نگهدارنده‌ها و سایر افزودنی‌ها در واقع غذا نیستند و به همین دلیل باعث گیج شدن دستگاه گوارش می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند میان افزودنی‌های غذایی رایجی مانند پلی‌استات 80 و كربوكسی متیل سلولز و تغییر در میكروب  های ساکن روده ارتباط وجود دارد. شواهد همچنین از ارتباط میان التهاب روده و افزایش خطر ابتلا به بیماری سندرم روده تحریك‌پذیر با مصرف این تركیبات حكایت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha