سلامت نیوز : مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی گفت:‌ بر خلاف گذشته، امروز قبح طلاق تا حدودی از بین رفته است كه این عامل منجر به افزایش نگران كننده میزان طلاق در برخی نقاط ایران شده است.

فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس  با بیان اینكه ‌میزان طلاق در برخی نقاط ایران نسبت به گذشته اندكی افزایش یافته است، اظهار داشت: این میزان مطلقاً قابل قیاس با كشوری مانند ایالات متحده آمریكا نیست كه در آن از هر دو ازدواج، یكی منجر به طلاق می‌‌شود.

وی با اشاره به اینكه همین میزان افزایش طلاق در كشور نیز نگران‌كننده است، ادامه داد: یكی از دلایل احتمالی كه در این خصوص می‌توان ذكر كرد، تغییر وضعیت زنان است؛ به این معنا كه زنان در خصوص حقوق خود كه طبق قوانین اسلام به آنها داده شده است، آگاهی بیشتری به دست آورده‌اند.

این روانپزشك با بیان اینكه آموزش عالی در بین زنان نسبت به مردان رشد بیشتری داشته است، گفت: امكان اشتغال زنان در سازمان‌های مختلف و بخش خصوصی در سال‌های اخیر بیشتر شده است؛ در نتیجه هم‌اكنون زنان آگاهی بیشتر و توانایی افزون‌تری برای اداره زندگی خود از نظر اقتصادی و اجتماعی دارند.

وی افزود: در گذشته بسیاری از زنان با وجود شرایط دشوار، مجبور بودند زندگی زناشویی خود را به هر قیمتی ادامه دهند ولی در حال حاضر چنین اجباری احساس نمی‌شود.

* عدم هماهنگی زن و مرد با یكدیگر طلاق را به همراه دارد

مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی عنوان كرد: در گذشته ازدواج‌ها كاملاً سنتی و با راهنمایی خانواده‌‌ها انجام می‌شد و در نیتجه دوام بیشتری داشت ولی در حال حاضر میزان ازدواج‌هایی كه خانواده‌ها در آن دخیل نبوده و دختر و پسر بعد از دوستی تصمصم به ازدواج می‌گیرند، افزایش یافته است.

وی بیان كرد: زیربنای این ازدواج‌ها را عموماً مسائل عاطفی تشكیل می‌دهد نه واقعیت‌های زندگی؛ در نتیجه امكان دارد كه پس از سرد شدن آتش عواطف شدید اولیه در این قبیل ازدواج‌ها و به دلیل نبود هماهنگی زن و شوهر، به طلاق منتهی شود.

فدایی اضافه كرد: امروز بر خلاف گذشته، طلاق به عنوان یك وضعیت به شدت ناخوشایند تلقی نمی‌شود و دیدگاهی كه گاهی نسبت به آن در جامعه و در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، عبارت است از یك واقعیت خانوادگی و اجتماعی بنابراین بر خلاف گذشته، امروز قبح طلاق تا حدودی از بین رفته است،؛ مجموعه این عوامل منجر به افزایش كوچك ولی نگران‌كننده در خصوص میزان طلاق در برخی نقاط ایران شده است.

* در بسیاری از نقاط ایران هنوز میزان‌ طلاق مانند گذشته، پایین است

این روانپزشك با بیان اینكه در بسیاری از نقاط ایران هنوز میزان طلاق مانند گذشته پایین است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد كه در این افزایش طلاق‌ها گاهی نیز عوامل اقتصادی از جمله مشكلات اقتصادی نیز بی‌تأثیر نباشد چرا كه خانواده در صورتی كه از رفاه اقتصادی بیشتری برخوردار باشد، بهتر می‌تواند صدمه‌ها و فشارها را تحمل كند.

فدایی با اشاره به اینكه باید دانست كه سعی مسئولان مملكتی بر بهبود وضعیت معیشتی مردم بوده است، گفت: مشكلات اقتصادی و اجتماعی از جمله بیكاری و اعتیاد، ناشی از عواملی است كه از بیرون مرزها به جامعه ایران تحمیل شده است.

وی بیان كرد: مسائل شخصیتی و رفتاری همیشه در جامعه وجود داشته اما آن چیزی كه تغییر كرده است، دیدگاه‌ها نسبت به خانوده و نقش مرد و زن در خصوص ازدواج و طلاق است؛ در حال حاضر زنان مایل هستند كه از حقوق فردی برخوردار باشند و این در حالی است كه مردان هنوز بر نقش‌های سنتی اصرار دارند و این مسئله گاهی منجر به عدم تفاهم، كشمكش و طلاق می‌شود.

وی در خصوص تأثیر مهریه سنگین بر افزایش طلاق، ادامه داد: مهریه سنگین در بقای زندگی زناشویی نقشی ندارد و اصولاً مهریه سنگین از همان آغاز ازدواج نشان‌دهنده بی‌اعتنایی به واقعیت‌های زندگی و عدم اطمینان به بقای ازدواج مورد‌نظر است، در حقیقت زن و مردی كه از نظر فردی و خانوادگی با یكدیگر تفاهم دارند، هیچ‌گاه مهریه سنگین را تعیین نمی‌كنند.

* مشاوره قبل یا بعد از ازدواج برای جلوگیری از طلاق عموماً كارساز نیست

وی عنوان كرد: یكی از واژه‌هایی كه باید در استفاده از آن پرهیز شود، اصطلاح فرزندان طلاق است؛ در واقع این امر نوعی نسبت ناصحیح زدن در مورد تعداد كثیری از كودكان است.

فدایی با اشاره به اینكه والدین باید به نیازهای كودكان خود توجه بیشتری داشته باشند و از ورود آسیب به آنها جلوگیری كنند، گفت: لزوماً كودكی كه پدر و مادرش از یكدیگر جدا شدند، مشكل روانی و رفتاری ندارند بنابراین به كار بردن این موضوع برای آنها ناصحیح است.

این روانپزشك در خصوص راهكار‌های كاهش طلاق اظهار داشت: باید برخی از واقعیت‌های اجتماعی را پذیرفت، در واقع با توجه به آگاهی زنان از حقوق خود كه طبق قوانین اسلام در اختیار آنها قرار داده شده همچنین به دلیل افزایش تحصیلات دانشگاهی و استقلال اقتصادی نمی‌توان از زنان انتظار داشت در برابر سوء رفتار مردان مانند گذشته ساكت بمانند و از ترس فقر یا انزوای اجتماعی و برای آینده فرزندان، طلاق نگیرند.

وی با بیان اینكه ضروری است كه مردان توجه و انعطاف‌پذیری بیشتری در زندگی زناشویی داشته باشند و از تأكید بر نقش‌های سنتی خود كه با شرایط جامعه امروز چندان مناسب نیست، دست بردارند، افزود: با توجه به اینكه افزایش نسبی طلاق در ایران ناشی از عوامل كلان اجتماعی است بنابراین موضوعی به نام مشاوره قبل یا بعد از ازدواج برای جلوگیری از طلاق عموماً كارساز نیست؛ در واقع عوامل افزایش طلاق را باید در سطح كلان بررسی و رفع كرد.

مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی در خصوص دوستی‌های قبل از ازدواج و تأثیر آن بر طلاق گفت: معمولاً افرادی كه خارج از هنجارهای اجتماعی رفتار می‌كنند، با آسیب‌های بیشتر اجتماعی روبه‌رو هستند؛ دختران و پسرانی كه طی آشنایی‌های خیابانی با یكدیگر ازدواج می‌كنند، از نظارت خانواده و آموزش صحیح برخوردار نبودند بنابراین احتمال مشكلات زناشویی و طلاق در آنان پس از ازدواج نیز بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha