چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 279453

با افزایش سن، گردش چربی ها دربدن کاهش و بدون تغییرخاصی در رژیم غذایی وفعالیت، وزن بدن افزایش می یابد؛ پس مراقب باشید.

چرا با افزایش سن، وزن هم افزایش می یابد؟

سلامت نیوز: با افزایش سن، گردش چربی ها دربدن کاهش و بدون تغییرخاصی در رژیم غذایی وفعالیت، وزن بدن افزایش می یابد؛ پس مراقب باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، شاید شما هم با دیدن افراد در دهه 60 و 70 زندگی و مقایسه ظاهر آن‌ها با زمانی که جوان بودند، از افزایش وزن آن‌ها طی این سال‌ها، شوکه شده باشید. برخی افراد افزایش وزن در طول سال‌ها را به عواملی چون زیاد خوردن، کاهش میزان فعالیت و کاهش میزان سوخت و ساز در بدن نسبت می‌دهند اما مطالعه جدیدی که در سوئد انجام شده است نشان می‌دهد تبیین این افزایش وزن به این سادگی نیست و عامل دیگری نیز در این میان نقش بازی می‌کند.در ادامه درباره این موضوع بخوانید:
در این مطالعه که توسط موسسه کارولینسکا انجام شده است، 54 زن و مرد به مدت 13 سال تحت نظر بوده اند و تغییرات وزن به همراه رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی آن‌ها پیگیری شد. نتایج نشان می دهد در طول این سال‌ها برخی از این افراد حتی در شرایطی که میزان غذا خوردن‌شان تغییری نکرده است و فعالیت بدنی مشابه با گذشته داشتند به میزان 20 درصد از وزن ابتدایی خود، افزایش وزن پیدا کردند اما چرا با وجود  تغییر نکردن میزان غذا خوردن و فعالیت بدنی، افزایش وزن رخ داده است؟


لیپیدهایی که تمایلی به حرکت ندارند
عامل دیگری که در این مطالعه اندازه‌گیری شده، وضعیت گردش لیپید در بافت‌های بدن بود. لیپیدها در واقع به دسته اصلی چربی‌ها گفته می‌شود که خود شامل سه دسته هستند؛ لیپیدهای ساده یا همان چربی‌هایی که می‌شناسیم، لیپیدهای مرکب و لیپیدهای مشتق شده که در این گروه اسیدهای چرب و کلسترول برای بسیاری از ما آشناست. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد: گردش لیپیدها (که شامل چربی‌ها نیز هست) با افزایش سن تغییر می کند و کند می‌شود. این کند شدن گردش لیپیدها البته تاثیر مستقیمی بر افزایش وزن دارد، چرا که اگر بخواهیم از چربی‌های ذخیره شده در بدن‌مان استفاده کنیم و به اصطلاح آن‌ها را بسوزانیم، نیاز به گردش آن‌ها و تغییر ساختارشان داریم اما آیا می‌توان سرعت گردش لیپیدها را در بدن تغییر داد؟ خوشبختانه جواب مثبت است.


میان سال هستید و به فکر کاهش وزن؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد ورزش و فعالیت بدنی از عوامل موثر در سرعت‌بخشی به گردش لیپیدهاست. بنابراین اگر در سنین میان سالی یا کهن سالی هستید و تصمیم به کنترل وزن یا کاهش وزن دارید، لازم است در کنار مدیریت میزان خورد و خوراک خود حتما برنامه ورزشی نیز داشته باشید و فعالیت خود را افزایش دهید، در غیر این صورت احتمال موفقیت شما کم خواهد بود. این مطالعه در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha