رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۰ نفر امسال بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور فوت کردند.

تب کریمه کنگو جان ۱۰ نفر را گرفت

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۰ نفر امسال بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کشور فوت کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ محمد مهدی گویا افزود: بیشترین افراد فوت شده بر اثر بیماری تب کریمه کنگو، در استان سیستان و بلوچستان است. همچینن ۱۰۶ نفر از افراد به این بیماری مبتلا و تحت درمان قرار گرفتند.

وی ادامه داد: افرادی دچار بیماری تب کریمه کنگو شدند که با دام و حیوانات بیشتر سروکار داشته اند. کنه‌ای که منتقل کننده این بیماری به انسان است از بدن دام به بدن انسان منتقل می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت تصریح کرد: افرادی که در خانه دام نگهداری می‌کنند، افراد شاغل در کشتارگاه‌ها و ساکنین مناطق روستایی که با دام ارتباط بیشتری دارند، بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان اینکه عامل انتقال دهنده تب کریمه کنگو در دام آلوده بدون علامت ظاهری است، افزود: ذبح دام نیز از دیگر راه های ابتلا به این بیماری است. اگر ذبح به شکل اصولی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها با حضور متخصصان مربوطه انجام شود، دیگر جای نگرانی برای انتقال این ویروس از گوشت دام ذبح شده وجود ندارد، باید گوشت پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در فضایی به نام پیش‌سرد نگهداری شود که در همین مدت اگر ویروسی وجود داشته باشد، از بین می‌رود.

تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام شد. در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری‌ ایجادکننده تب خونریزی دهنده در کریمه، مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شده‌ است. از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مکان، به بیماری، نام کنونی داده شد.

تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو در انسان، با احتمال ۳۰ درصدی مرگ و میر همراه است و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha