نهاد بین المللی ویژه تدارک برای وضعیت‌های اضطراری جهانی گزارش داده، در صورت بروز ناگهانی یک بیماری مُسری مرگبار در جهان به دلیل فقدان وجود آمادگی کافی برای چنین وضعیتی ده‌ها میلیون نفر از بین رفته، اقتصادهای جهان نابود شده و بشریت درگیر یک آشوب گسترده خواهد شد.

هشدار یک نهاد بین‌المللی نسبت به آماده نبودن جهان برای گسترش بیماری‌های فراگیر

سلامت نیوز: نهاد بین المللی ویژه تدارک برای وضعیت‌های اضطراری جهانی گزارش داده، در صورت بروز ناگهانی یک بیماری مُسری مرگبار در جهان به دلیل فقدان وجود آمادگی کافی برای چنین وضعیتی ده‌ها میلیون نفر از بین رفته، اقتصادهای جهان نابود شده و بشریت درگیر یک آشوب گسترده خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از راشاتودی، این نهاد نوپا به نام "کمیته نظارت بر آمادگی جهانی" که سال گذشته میلادی از سوی "بانک جهانی" و "سازمان بهداشت جهانی" تشکیل شد در نخستین گزارش خود نسبت به بروز واکنشی "یک چرخه وحشت و غفلت در جهان" به دلیل تعامل بدون آمادگی قبلی با وضعیتهای اضطراری بهداشتی و درمانی در جهان هشدار داد. این سازمان خواستار یک سرمایه‌گذاری وسیع و گسترده در جهان برای ایجاد سیستم‌های آمادگی برای وضعیت اضطراری شد.

در این گزارش که روز سه شنبه انتشار یافت هشدار داده می‌شود: جهان برای شیوع یک بیماری به شدت مسری قابل انتقال از طریق تنفس با قدرت انتشار سریع آمادگی لازم را ندارد یک چنین بحرانی می‌تواند 50 تا 80 میلیون نفر معادل 2.8 درصد جمعیت جهان را از بین ببرد، تجارت ها و اقتصاد در جهان را با آسیب شدید روبه‌رو کرده و امنیت ملی کشورها را در جهان بی ثبات سازد.

این نهاد نوپا در این گزارش خود گفت: کشورهای جهان باید اگر که می‌خواهند در زمان بروز شیوع فراگیر بیماری‌های بعدی در هم شکسته نشوند خودشان را برای بدترین حالت آماده کنند.

این کمیته در گزارش خود برای انجام شش اقدام فوری دیگر توصیه کرده که مبنای عمده آنها صرف بودجه در قبال این مشکل است.

مولفان این گزارش نوشتند: سران دولتها باید خودشان را به این مساله متعهد و در قبال آن سرمایه‌گذاری کنند، کشورها و سازمانهای منطقه‌ای باید به عنوان الگو و رهبر مطرح باشند (تا کشورهای فقیر و بی تمایل، برای متعهد شدن و سرمایه‌گذاری کردن در این حوزه قانع شوند)، همه کشورها باید سیستمهای قوی با این سرمایه‌گذاری ها به وجود بیاورند، نهادهای مالی باید آمادگی را از طریق برنامه‌ریزی برای ریسکهای مالی به وجود بیاورند و در این راستا به عنوان مثال برای بودجه و هزینه‌کرد حجم بالایی پول برای ایجاد آمادگی برنامه‌ریزی کنند، عوامل تامین مالی و کمک در مسیر توسعه باید رو به ایجاد مشوق‌ها و افزایش بودجه‌ برای ایجاد آمادگی بیاورند و سازمان ملل باید مکانیزمهای هماهنگی را تقویت کرده تا پولها به دست مکانهای درست برسند.

در این گزارش مکررا به کشورها تذکر داده شده تا آنهایی که "قواعد تنظیمی بهداشت بین‌الملل" (یک توافق مربوط به سال 2005) را تصویب کرده‌اند، به موجب این توافق ملزم هستند به این که هرگونه مورد اضطراری مربوط به بهداشت عمومی که مایه نگرانی بین‌المللی باشد را به سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده و زیرساختهای مربوط به آمادگی های داخلی را تقویت کنند. این نهاد همچنین از کشورهایی که این قوانین تنظیمی را به شکلی رضایت بخش اجرا نکرده اند انتقاد می کند.

در این گزارش به این کشورها هشدار داده می شود: بیماریهای همه گیر تمایلی کثیف به فرامرزی عمل کردن دارند، به ویژه زمانی که کشورها، گروه‌های تروریستی و یا افراد برخوردار از دانش علمی پیشرفته عوامل این بیماری‌ها را خلق کرده و یا به دست بیاورند و سپس از تسلیحات بیولوژیکی که ویژگی های یک پاتوژن تنفسی جدید و با قابلیت تاثیر بالا را دارند استفاده کنند.

در این گزارش به رغم همه هشدارهای نگران کننده‌ای که ارائه شده، در عین حال تاکید شده که اعتماد به نهادهای جهان به سبب اطلاعات دروغی که خیلی سریع و گسترده در شبکه های اجتماعی انتشار می‌یابند و در روند کنترل بیماری ها اخلال ایجاد می کنند در حال تضعیف شدن است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha