بسیاری از عادات غلط زندگی و یا برخی شرایط پزشکی در ابتلا به یبوست مقصرند؛ از قبیل عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و ...

بهترین ویتامین ها برای پیشگیری از رایج ترین مشکل گوارشی

سلامت نیوز:بسیاری از عادات غلط زندگی و یا برخی شرایط پزشکی در ابتلا به یبوست مقصرند؛ از قبیل عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، استرس بیش از حد، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و ...


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، با این حال مصرف بسیاری از ویتامین ها در کنار داروهای بدون نسخه می تواند این عارضه را از شما تا حد زیادی دور کند. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشک تان مشورت کنید چون بسیاری از ویتامین ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری های گوارشی، مبتلایان به بیماری های مزمن و ... ممکن است مفید نباشند:


اسید فولیک: به عنوان فولات یا ویتامین ب 9 نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می شود. در صورت امکان به جای مصرف مکمل های اسید فولیک، غذاهای غنی از آن را مصرف کنید. غذاهای غنی از فولات عبارتند از اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک. حد بالای اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می توانند تحمل کنند، 1000 میکروگرم است.


ویتامین ب 12: کمبود این ویتامین می تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به دلیل کمبود ویتامین ب 12 باشد، افزایش مصرف روزانه آن می تواند به کاهش علائم کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین ب 12، سوای مکمل ها عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی تن. اکثر بزرگسالان روزانه باید 2.4 میکروگرم ویتامین ب 12 در طول روز دریافت کنند.


ویتامین سی: یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن مقدار مشخصی ویتامین سی را میتواند استفاده کند، دوز زیاد آن می تواند اسهال ایجاد نماید. اما تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می آید. توصیه می شود دوز 1000 میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می شود.


ویتامین ب 5: یا اسید پانتوتنیک باعث تحریک انقباض ماهیچه ای در سیستم گوارشی شده و به عمل دفع کمک می کند. میزان توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین ب 5، برای اکثر بزرگسالان 5 میلی گرم است. بیشتر زنان شیرده باید روزانه 7 میلی گرم از این ویتامین را دریافت کنند.


ویتامین ب 1: یا تیامین، به بهبود فرایند هضم کمک می کند و سطوح پایین آن با علائمی از قبیل یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه 1.1 میلی گرم و مردان 1.2 میلی گرم ویتامین ب 1 مصرف کنند.

منبع:healthline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha