سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت آغاز رفتارهای پرخطر برای سلامتی در نوجوانی دانست و برنامه های آموزش سلامت در مدارس را تشریح کرد.

آغاز رفتارهای پرخطر برای سلامتی در نوجوانی است

سلامت نیوز:سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت آغاز رفتارهای پرخطر برای سلامتی در نوجوانی دانست و برنامه های آموزش سلامت در مدارس را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت،دکتر شهرام رفیعی فر گفت: بسیاری از بیماریهای قلبی و سرطانهایی که عامل مرگ و میر بزرگسالان هستند، ناشی از رفتارهای پرخطر نظیر استعمال دخانیات، کم تحرکی، تغذیه ناسالم و ... است که معمولا از دوران کودکی و نوجوانی شروع شده و شکل گرفته اند و می توانند زمینه را برای بروز این بیماریهای مرگبار در بزرگسالی فراهم کنند.


وی افزود: رفتارهای پرخطر، سلامت را تهدید می کنند و می توانند موجب آسیب، بیماری و مرگ نابهنگام شوند. بیشتر رفتارهای پرخطر در این ویژگیها اشتراک دارند که در دوران نوجوانی شروع می شوند. عوارض و عواقب بهداشتی، آموزشی و اجتماعی توامان دارند. قابل پیشگیری هستند و در دوران جوانی ادامه پیدا می کنند.


وی بیان کرد: بررسی انجام شده در خصوص وضعیت سلامت دانش آموزان در سال تحصیلی 94 - 1393 نشان داد که از هر ده دانش آموز تقریبا یک نفر دارای اضافه وزن( 4.9 درصد) بیش از یک نفر چاق (4 . 11 درصد) و دو نفرچاقی شکمی (1 . 21 درصد) داشتند. میزان چربی خون بالا (تری گلیسیرید) 7 . 27 درصد بود.
وی ادامه داد: به عبارتی بیش از یک چهارم دانش آموزان دارای چربی خون بالا بودند. یک چهارم دانش آموزان (9 . 24 درصد) روزانه مسواک نمی زدند. بیش از یک چهارم ( 5 . 27 درصد) حداقل یک بار در هفته میان وعده های غذایی ناسالم مصرف می کردند و از هر ده نفر بیش از یک نفر ( 5 . 11 درصد) به صورت روزانه سوسیس، کالباس، پیتزا و همبرگر مصرف می کردند.


دکتر رفیعی فر گفت: از هر ده نفر فقط 6 نفر ( 60 درصد) روزانه میوه و 3 نفر سبزی ( 32 درصد) مصرف می کردند.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت گفت: از هر ده نفر 8 نفر فعالیت بدنی حداقل به مدت نیم ساعت در روز نداشتند. این در حالی است که میزان استاندارد فعالیت بدنی در این گروه سنی روزانه حداقل یک ساعت است.


وی تصریح کرد: با توجه به شیوع بالای عوامل خطرساز در بین گروه سنی کودکان و نوجوانان کشورمان و اهمیت پیشگیری از بیماریها، توانمندسازی دانش آموزان برای مراقبت از سلامت خود و دیگران امری ضروری است. به همین منظور از سال 1393 تفاهم نامه و توافق نامه اجرایی ارتقای سلامت مدارس بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد.


وی افزود: از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه تالیف کتاب درسی سلامت و بهداشت در زمینه ارتقای سلامت دانش آموزان و پیشگیری از رفتارهای پر خطر و آسیب های اجتماعی در مدارس و کمک به توانمند سازی دانش آموزان، اولیای مدارس، معلمان و دبیران برای ارتقای سلامت دانش آموزان است که تدریس آن از سال تحصیلی 98 - 1397 آغاز شد.


وی بیان داشت: این کتاب برای پایه دوازدهم کلیه رشته های تحصیلی با همت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با همکاری دفتر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت وزارت بهداشت و با مشارکت مراکز/ دفاتر و ادارات حوزه معاونت بهداشت و سازمان اورژانس این وزارتخانه آماده شده است. محتوای کتاب با رویکرد پیشگیری و خودمراقبتی برای چهل ساعت آموزشی در 20 هفته در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha