رئیس انجمن چشم پزشكی ایران معتقد است به‌رغم ارائه روش‌هایی چون لیزیك و لازك برای رفع عیوب انكساری چشم، اما همچنان عینك، بهترین و سلامت‌ترین وسیله برای اصلاح عیوب انكساری است. با این حال اثربخشی اعمال جراحی لیزیك و لازك برای رفع دوربینی و نزدیك‌بینی از 19 تا 55 سالگی به شرط انتخاب درست بیمار به قوت خود باقی است.

سلامت نیوز: رئیس انجمن چشم پزشكی ایران معتقد است به‌رغم ارائه روش‌هایی چون لیزیك و لازك برای رفع عیوب انكساری چشم، اما همچنان عینك، بهترین و سلامت‌ترین وسیله برای اصلاح عیوب انكساری است. با این حال اثربخشی اعمال جراحی لیزیك و لازك برای رفع دوربینی و نزدیك‌بینی از 19 تا 55 سالگی به شرط انتخاب درست بیمار به قوت خود باقی است.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: با این تفاسیر در گفت و گویی با دكتر محمود جباروند، رئیس انجمن چشم پزشكی ایران بر باید‌ها و نبایدهای عمل لیزیك مروری خواهیم داشت.


 چه افرادی برای انجام عمل لیزیك مناسب هستند؟
گزینه‌‌های مناسب برای اصلاح عیوب انكساری از میان افرادی كه حاضر به استفاده از عینك نیستند با معاینات لازم انتخاب می‌شوند. اولین و مهم‌ترین عامل در انتخاب گزینه مناسب عمل لیزیك، ثابت بودن شماره چشم بیمار در فاصله شش تا 9 ماه و ترجیحا تا یك‌سال است كه اگر اینها رعایت شود و بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد، احتمال برگشت اثرات درمانی این نوع جراحی بسیار كم است. به بیان دیگر، اگر تغییرات شماره چشم شخص، ثابت شده و توپوگرافی چشمش نیز نرمال باشد، می‌تواند تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
اصولا عمل لیزیك برای كسانی كه عینك یا لنزهای تماسی نمی‌توانند استفاده كنند پیشنهاد می‌شود. اگر به هر دلیلی شخص نمی‌خواهد از عینك استفاده كند با مراجعه به چشم پزشك و تحت شرایط لازم می‌تواند تحت جراحی عیوب انكساری قرار بگیرد.


 برای چه كسانی عمل لازك پیشنهاد می‌شود؟
لازك، عمل جراحی عیوب انكساری است و برای كسانی كه شماره چشم پایین‌تری دارند دارای مزایایی نسبت به عمل لازیك
از جمله حفظ مقاومت قرنیه است. جراح بر اساس نتیجه بررسی عیب انكساری و توپوگرافی چشم بیمار، جراحی را انجام می‌دهد. بی‌شك تصمیم جراح هر چه باشد باید از سوی بیمار پذیرفته شود تا نتیجه درمانی موثر و ماندگار از عمل جراحی گرفته شود.


 درمان پیر‌چشمی هم با عمل لیزیك، ممكن است؟
درمان پیر‌چشمی كار سختی است و بهترین روش برای رفع این عارضه، استفاده از عینك است. البته برای رفع پیرچشمی، كار گذاشتن برخی لنزهای داخل قرنیه در برخی شرایط می‌تواند موثر باشد كه هزینه بالایی دارد و ما پیشنهاد نمی‌كنیم.


فردی كه لیزیك می‌شود با محدودیت‌هایی در فعالیت هایش مواجه خواهد شد؟
كسانی كه عمل لیزیك یا لازك می‌شوند، بهتر است سه تا چهار هفته از كوهنوردی و شنا پرهیز كنند، چون باعث تغییراتی در چشم‌شان می‌شود.


 تاری دید به‌ویژه در كارهای نزدیك مثل مطالعه بعد از جراحی طبیعی است؟
تاری دید برای كارهای نزدیك، طبیعی است كه البته ظرف دو تا
سه هفته بهبود می‌یابد. ولی در سنین بالای 40 سال به‌ویژه در چشم‌های آستیگمات حتما بعد از جراحی عیوب انكساری باید از عینك مطالعه استفاده شود.
ولی كسانی كه برای دوربینی جراحی شده‌اند حتی اگر بالای 40 سال داشته باشند در یكی دو ماه اول، بدون عینك دید نزدیك خوب و دید دور تار خواهند داشت، ولی بعد از این مدت، وضعیت دیدشان برعكس خواهد شد و باید برای نزدیك از عینك استفاده كنند، چون دچار پیر‌چشمی شده‌اند.


 عصبانیت شدید یا گریه بعد از جراحی لیزیك خطرناك است؟
خیر خطرناك نیست.


 چرا گفته می‌شود لیزیك برای افراد بالای 40 سال نباید انجام شود؟
چون بعد از 40 سالگی چشم‌ها دچار پیر‌چشمی می‌شوند بر این مساله تاكید می‌شود. گرچه با عمل لیزیك در این سنین، دید دور افراد بهتر می‌شود و حتی برای رانندگی و ورزش كردن دیگری نیازی به عینك نخواهند داشت، ولی به‌دلیل پیر‌چشمی برای نزدیك، نیاز به عینك خواهند داشت.


 فصل خاصی برای این عمل مناسب‌تر است؟
فصل خاصی مطرح نیست، ولی عمل جراحی برای رفع كدورت قرنیه بهتر است در بهار و تابستان نباشد.


 افرادی كه مبتلا به بیماری دیابت هستند، می‌توانند تحت عمل لیزیك قرار بگیرند؟
اگر بیماری دیابت درتغییر بافت شبكیه آنها تاثیر مستقیمی نگذاشته باشد، ممانعتی برای انجام این نوع جراحی ندارند. ولی اگر دچار تغییرات ته چشمی شده باشند، بهتر است تحت عمل قرار نگیرند.


 نمره چشم پس از عمل لیزیك برگشت خواهد داشت و این‌كه می‌شود چند بار این عمل را انجام داد؟
معمولا نمره چشم برگشت‌پذیر نیست مگر در موارد خاصی كه نمره چشم ثابت نشده یا وقتی تغییراتی در ضخامت قرنیه اتفاق بیفتد كه قابل جبران است و می‌شود اینها را برای بار دوم، تحت عمل جراحی قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha