حدود 80 درصد افراد در زندگی به كمردرد دچار می‌شوند. این كمردرد می‌تواند از پاها شروع شود و منشأ اصلی كفشی باشد كه پوشیده می‌شود. كمردرد، دومین علت مراجعه افراد به پزشك است. گاهی علت این كمردردها مشخص است مانند آسیب‌های ورزشی و خم شدن به روش‌های نادرست و گاهی مقصر اصلی پاها یا كفش‌ها هستند.

كفش مناسب به پا كنید

سلامت نیوز: حدود 80 درصد افراد در زندگی به كمردرد دچار می‌شوند. این كمردرد می‌تواند از پاها شروع شود و منشأ اصلی كفشی باشد كه پوشیده می‌شود. كمردرد، دومین علت مراجعه افراد به پزشك است. گاهی علت این كمردردها مشخص است مانند آسیب‌های ورزشی و خم شدن به روش‌های نادرست و گاهی مقصر اصلی پاها یا كفش‌ها هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، انتخاب كفش درست و رعایت اصول در پوشش پا می‌تواند درمان این نوع كمردرد باشد. گرچه پاها از كمردرد دور هستند، اما با انتقال نامناسب نیروی وارد شده از زمین به بدن و اعمال فشار و ایجاد خستگی در عضلات مفاصل بالایی می‌توانند عامل بروز درد در این بخش‌ها باشند. به این مجموعه پا تا كمر زنجیره حركتی اطلاق می‌شود.

بر اساس ایده زنجیره حركتی، حركت دادن بخشی از بدن، سایر قسمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی قوس كف پای شما در كفش به طور مناسب پر نمی‌شود و الگوی راه رفتن شما دچار اختلال ‌شود، این الگوی غلط به كمر منتقل ‌شده و فشار بر ستون فقرات كمری و لگن را افزایش می‌دهد. كفش و تأثیر آن بر كمردرد، با مد و سلایق القا شده از سوی تولیدكنندگان به مصرف كنندگان نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌كند. به طور مثال كفش‌های پاشنه بلند خط ثقل بدن را جابه‌جا كرده و باعث اعمال فشار بیش از حد و آسیب‌به ستون فقرات كمری می‌شوند. صندل‌ها هم كه كفه تخت و بدون پاشنه دارند، قوس كف پا را پر نمی‌كنند و سبب بروز درد كف پا، مچ و زانوها می‌شوند.  در بررسی و ارزیابی بیماران كمردرد، فیزیوتراپیست‌ها علاوه بر معاینه و ارزیابی ستون فقرات كمری و مفاصل لگن، میزان تحرك و راستای مفاصل مچ و زانو را هم بررسی می‌كنند و قوس‌های كف پا را هم مد نظر قرار می‌دهند. زانوهای پرانتزی و ضربدری، مچ پاهای به داخل یا به بیرون منحرف شده و قوس كف پای بیش از حد یا پای صاف با تجویز كفی و كفش طبی مناسب و آموزش تمرینات كششی و تقویتی به بیمار اصلاح یافته و فشارغیرطبیعی از روی ستون فقرات كمری برداشته می‌شود.


گاهی یك كمردرد قدیمی و مقاوم به درمان‌های دارویی، با یك ارزیابی دقیق در فیزیوتراپی و تجویز یك جفت كفی ساده و آموزش چند تمرین كششی عضلات پشت ساق و ران كاملا برطرف می‌شود. از آنجا كه شكل پای شما در طول زمان تغییر می‌كند و كفی و كفش طبی اصلاحاتی را در آن ایجاد می‌كنند لازم است هر سه تا شش ماه مجدد ارزیابی و تغییراتی در كفی و كفش  انجام شود. توجه به میزان ساییدگی كفش‌ها در تجویز اصلاحات مناسب بسیار مؤثر است. كفش باید كاملا پای بیمار را در بربگیرد و پا داخل كفش آزاد نباشد و لق نزند. كفه كفش باید انعطاف‌پذیری مناسب داشته باشد و بخشی از نیروهای عكس‌العمل وزن وارد از زمین را جذب كند تا سبب آسیب به مفاصل بالایی و ستون فقرات كمری نشود. دو تا سه سانتی‌متر پاشنه می‌تواند اندام تحتانی را نسبت به تنه در وضعیت مناسب قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha