سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 283090

به طور کلی، مصرف روزانه 8 گرم پروتئین برای هر 10 کیلوگرم وزن، کافی است، یعنی بدن یک فرد 50 کیلویی به روزی 40 گرم پروتئین نیاز دارد. با این حال کارشناسان تغذیه اذعان می کنند که برخی از افراد می توانند از میزان پروتئین بیشتری بهره مند شوند. بهترین منابع پروتئین شامل مرغ، ماهی، تخم مرغ، سویا، لوبیا، عدس، آجیل، دانه ها، برنج و ... است.

چهار گروه از افراد، باید پروتئین بیشتری بخورند

سلامت نیوز:به طور کلی، مصرف روزانه 8 گرم پروتئین برای هر 10 کیلوگرم وزن، کافی است، یعنی بدن یک فرد 50 کیلویی به روزی 40 گرم پروتئین نیاز دارد. با این حال کارشناسان تغذیه اذعان می کنند که برخی از افراد می توانند از میزان پروتئین بیشتری بهره مند شوند. بهترین منابع پروتئین شامل مرغ، ماهی، تخم مرغ، سویا، لوبیا، عدس، آجیل، دانه ها، برنج و ... است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت،اگر شما بتوانید پروتئین مورد نیاز بدنتان را به صورت ترکیبی تامین کنید، بیشترین سود را به بدنتان رسانده ‌اید؛ مثلا برای دریافت 50 گرم پروتئین ترکیبی می‌توانید روزی 21 گرم مرغ، 2 عدد تخم‌مرغ، 2 قاشق غذاخوری کره بادام‌ زمینی و 8 گرم ماست را در وعده ‌های مختلف غذایی مصرف کنید:


بدنسازان: شما به عنوان یک ورزشکار ممکن است طی تعریق شدید، صدمات شدید، صدمات خفیف مکرر مانند کشیدگی عضلانی، پیچ خوردگی و التهاب ها و همچنین فشار فیزیولوژیک دچار اتلاف پروتئین بیشتری از بدنتان شوید. اگر به منظور پرورش عضلات به کار با وزنه روی آورده اید، نیاز بیشتری به مصرف پروتئین خواهید داشت. پروتئین ها مسئول تامین 5 تا 15 درصد انرژی مورد نیاز برای این گونه ورزش ها هستند. ورزشکاران استقامتی می توانند از مقادیر بالایی پروتئین تا حد 1.5 تا 2 گرم در هر کیلوگرم وزن بدن استفاده کنند.


افرادی که مستعد افزایش وزن هستند: مصرف مقادیر بالای پروتئین فرایند هضم آن را کند می کند و همین احساس سیری را در فرد طولانی تر خواهد کرد و تثبیت قند خون را به همراه خواهد داشت. این روند برای کسانی که قصد دارند وزن کم کنند، مفید است. در طول برنامه کاهش وزن، مصرف پروتئین منجر به کاهش از دست دادن توده عضلانی نیز می شود. حبوبات منبع بسیار خوبی از پروتئین برای کسانی هستند که چاقند و قصد کاهش وزن دارند. خوردن یک وعده روزانه لوبیا، نخود، عدس، نخود فرنگی و ... احساس سیری را افزایش می دهد و به طور بالقوه کنترل کننده وزن است.


افرادی که قند و چربی بالاتری مصرف می کنند: بررسی ها نشان داده افرادی که بیشتری حجم رژیم غذایی شان شامل نان، ماکارونی و بسته های شیرین میان وعده است، می توانند از مقادیر بیشتر پروتئین بهره ببرند و از میزان مصرف شکر و کربوهیدرات های ساده بکاهند. مصرف بالاتر پروتئین بعلاوه کربوهیدرات های سالم و پیچیده در این افراد مساوی است با جلوگیری از بیماری های قلب، کاهش فشار خون و کاهش سطح ال دی ال یا همان کلسترول مضر.


افراد میانسال: بعد از سنین 50 سالگی، گرفتن مقادیر بیشتری پروتئین برای جلوگیری از کاهش توده عضلانی مفید و البته اجتناب ناپذیر است. افراد مسن در معرض از دست دادن تدریجی توده عضلانی بدون چربی هستند. البته به این افراد توصیه نمی شود که میزان مصرف گوشت قرمز، محصولات لبنی، تخم مرغ و دیگر محصولاتی که چربی های اشباع دارند را بالا ببرند، بلکه این افراد می توانند از راه مصرف لوبیا، دانه ها، غلات کامل، آجیل و ماهی پروتئین بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنند.

منبع:prevention

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha