بنا بر یک تحقیق تازه افرادی که کمتر از 5 نخ سیگار در روز می کشند هم دچار آسیب های بلند مدت ریوی می شوند.

سلامت نیوز: بنا بر یک تحقیق تازه افرادی که کمتر از 5 نخ سیگار در روز می کشند هم دچار آسیب های بلند مدت ریوی می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، «الیزابت اولسنر» استاد کالج ویجلاس در دانشگاه کلمبیا در آمریکا و مدیر این تحقیق می گوید: بسیاری از افراد تصور می کنند کشیدن چند نخ سیگار در روز آنقدرها هم بد نیست اما مشخص شده است بین کسانی که درروز پنج نخ سیگار می کشند و کسانی که در روز دو پاکت سیگار می کشند از نظر دچار شدن به بیماری های ریوی تفاوتی کمی وجود دارد.

محققان برای انجام این آزمایش که در مجله Lancet Respiratory Medicine به چاپ رسیده است عملکرد ریه (میزان هوایی که هر فرد در هنگام دم  فرو می دهد و در بازدم خارج می کند) را در افراد سیگاری، افرادی که سیگار را ترک کرده اند و افراد غیرسیگاری بررسی کردند.

با بالارفتن سن، کارکرد ریه به طور طبیعی افت می کند (این امر از دهه سوم زندگی آغاز می شود) و به خوبی روشن شده است که سیگار این روند را تسریع می کند.

محققان به خاطر تعداد زیاد افراد شرکت کننده در این آزمایش (2500 نفر) توانستند تفاوت عملکرد ریه در افرادی که چند نخ (کمتر از 5 نخ) در روز می کشیدند و نیز افرادی که به طور سنگین سیگار می کشیدند (بیش از 30 نخ در روز) را بررسی کنند؛ در آزمایش های قبلی به خاطر کم بودن تعداد شرکت کنندگان، این امر ممکن نبود.

تحلیل ها نشان داد که عملکرد ریه در افرادی که به طور سبک سیگار می کشیدند در مقایسه با افراد غیر سیگاری به میزان نزدیک به افرادی که سنگین سیگار می کشیدند دچار افت شد.

این بدان معنا است که افرادی که سبک سیگار می کشند طی یک سال ممکن است همان میزان به ریه خود آسب بزنند که افرادی که سنگین سیگار می کشند در مدت 9 ماه آسیب می زنند.

در این آزمایش همچنین فرضیه مبتنی بر یک مطالعه مربوط به 40 سال پیش که بر اساس آن میزان کاهش ظرفیت ریه چند روز پس از ترک سیگار به حالت عادی باز می گردد مورد آزمایش قرار گرفت.

تحقیق تازه نشان داد که هر چند ظرفیت ریه در افراد ترک کرده نسبت به افراد سیگاری با نسبت کمتری افت می کند اما این میزان حداقل به مدت 30 سال به حالت عادی برنمی گردد. بنابر گفته این محققان افرادی که سبک سیگار می کشند ممکن است بیشتر در معرض خطر بیماری انسداد ریوی مزمن قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha