محققان آمریکایی یک «ساعت» مولکولی ابداع کرده‌اند که بطور اختصاصی برای کودکان طراحی شده است و می‌تواند علائم اولیه ابتلا به اوتیسم را در کودکان تشخیص دهد.

تشخیص علائم اولیه اوتیسم با ساعت مولکولی اختصاصی کودکان

سلامت نیوز:محققان آمریکایی یک «ساعت» مولکولی ابداع کرده‌اند که بطور اختصاصی برای کودکان طراحی شده است و می‌تواند علائم اولیه ابتلا به اوتیسم را در کودکان تشخیص دهد. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،، این ساعت مولکولی که توسط محققان دانشگاه «بریتیش کلمبیا» و دانشگاه «کالیفرنیا» ابداع شده است، می‌تواند با تغییر نحوه ارزیابی و کنترل رشد کودکان توسط متخصصان اطفال، امکان تشخیص علائم اولیه ابتلای کودکان به اختلالاتی که زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند، فراهم سازد.


به گزارش پایگاه اینترنتی نیومدیکال،تحقیق انجام شده توسط این محققان که هفته جاری در نشریه PNAS منتشر شد، توضیح می‌دهد که چگونه از افزایش دنباله‌های شیمیایی در دی.ان.ای که در طول زمان رخ می‌دهد، می‌توان به صورت بالقوه برای غربالگری اختلالات رشدی و مشکلات سلامتی در کودکان استفاده کرد. 
این اولین مطالعه‌ای است که به توضیح روشی می‌پردازد که بطور اختصاصی برای کودکان طراحی شده است. این ساعت مولکولی که PedBE نام دارد، با اندازه‌گیری تغییرات شیمیایی در دی.ان.ای، سن بیولوژیکی دی.ان.ای کودک را اندازه‌گیری می‌کند. 


تغییرات شیمیایی کوچک در دی.ان.ای که به تغییرات «اپی ژنتیکی» معروف هستند، نحوه بیان ژن را در برخی بافت‌ها و سلول‌ها تغییر می‌دهد. برخی از این تغییرات با افزایش سن و بقیه در واکنش به محیط زیست فرد و یا تجربیات در زندگی بروز می‌کنند.   


PedBE با استفاده از  پروفایل‌های متیلاسیون دی.ان.ای از هزار و ۳۲ کودک سالم که سن آن‌ها از چند هفته تا ۲۰ سال متفاوت بود، ابداع شده است.
محققان ۹۴ مکان مختلف را در ژنوم پیدا کردند که زمانی‌که با هم آزمایش شدند، می‌توانستند سن کودک را در حدود چهار ماه با دقت پیش بینی کنند. محققان همچنین متوجه شدند کودکانی که مدت زمان طولانی‌تری در رحم مادر بودند، تا سه ماه سرعت تسریع یافته تغییرات دی.ان.ای را نشان می‌دادند که نشان می‌دهد از این ابزار می‌توان برای شناسایی مرحله رشد کودک استفاده کرد.


پزشکان می‌توانند از این ابزار که استفاده از آن راحت است، برای تشخیص این موضوع استفاده کنند که چرا برخی کودکان به برخی مراحل مهم تکاملی در زندگی خود نمی‌رسند. همچنین پزشکان می‌توانند از این ابزار برای تشخیص زودهنگام ابتلای کودکان به اختلالات تکاملی استفاده کنند. این ابزار پزشکان و متخصصان اطفال را قادر می‌سازد تا زودتر در زندگی کودک مداخله کنند که عواقب بهتری برای کودکان دارد.


محققان همچنین در یک مطالعه پایلوت متوجه شدند، کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم نسبت به کودکانی که رشد عادی دارند، سن PedBE بالاتری نشان دادند؛ این موضوع نشان می‌دهد که از این ساعت می‌توان برای غربالگری اختلال اوتیسم در کودکان استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha