پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 283183

متولی کنترل ایدز در منطقه، ایران است

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سه سال زودتر از انتظار سازمان جهانی بهداشت به استاندارد مرگ و میر در زایمان رسیده‌ایم.

علیرضا رئیسی (معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه ایران در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در تمام حوزه‌ها سرآمد است، گفت: همواره شبکه درمانی و مراقبت‌‌های بهداشتی اولیه ایران در تمام کشورهای منطقه زبانزد است. حتی در طول سال، نمایندگانی از کشورهای مختلف برای کسب تجربه و آموزش به ایران سفر می‌کنند.


وی افزود: در کنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند ریشه‌کنی فلج اطفال، مالاریا، سل، سرخک، سرخچه، کزاز نوزادی و کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزادان موفقیت‌های کم‌نظیری داریم. باید در سال ۲۰۲۵ به استاندارد جهانی مرگ و میر مادران و نوزادان می‌رسیدیم، اما سه سال است که کشور این استاندارد را کسب کرده است؛ یعنی از آنچه سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده، پیشتاز هستیم.


رئیسی با تاکید بر پیشرو بودن ایران در منطقه گفت: کشور ما در حوزه‌های مختلف سلامت جزو کشورهای پیش‌رو در منطقه است. در کنترل بیماری‌های غیرواگیردار جزو ۵ کشور اول دنیا هستیم. در حقیقت هیچ کشوری در منطقه با ما قابل رقابت نیست. کشوری با وسعت ایران که توانسته، سرخک را ریشه‌کن کند، نادر است. بحرین یا امارات اگر توانسته‌اند، وسعتی معادل یک استان ما را هم ندارند.


وی در ادامه مطرح کرد: دی ماه سال ۸۲، ظرف یک ‌ماه توانستیم بیش از ۳۰ میلیون واکسیناسیون سرخک انجام بدهیم که این در جهان بی‌نظیر است. کشورهای برزیل و چین خواستند، این کار را شبیه‌سازی کنند، اما موفق نشدند.


معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه مدیریت پروتکل درمانی منطقه به ایران سپرده شده است، گفت: ما همواره در حال همکاری با کشورهای منطقه برای اجرای این پروتکل‌ها هستیم. در رابطه با اچ‌آی‌وی، با توجه به تجربیات موفق و پروپوزال موفقی که کشور ما داشت، ایران را برای طراحی پروتکل درمانی منطقه انتخاب کرده‌اند. ایران انتخاب شده است تا برنامه‌ریزی پروتکل درمانی و کنترل ایدز در کل منطقه را تدوین کند.

در مورد خیلی از بیماری‌ها به همین صورت است. ایدز البته یک بیماری واگیر است، ولی در رابطه با بیماری‌های غیرواگیردار نیز ارتباطات همگون با منطقه داریم.


رئیسی در رابطه با در خصوص تفکیک بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای، گفت: بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای همین الان هم جدا هستند.

در سطح وزارتخانه ما یک اداره کل داریم، این اداره دو معاونت دارد. این معاونت‌ها بصورت جداگانه بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای را مدیریت می‌کنند. همچنین در سطح دانشگاه‌های بزرگ هم این اتفاق می‌افتد. ما هم اکنون کارشناسان و هم مدیران جداگانه‌ای برای هر بخش داریم و هر کدام با استقلال کامل کارشان را می‌کنند.


وی در ادامه افزود: هر اتفاقی که در سطح کشور می‌افتد، باید بر مبنای یک منطق باشد. همچنین باید برای حصول یک دستاورد صورت بگیرد، وگرنه ایجاد تشکیلات اضافی کمکی  به مردم نخواهد کرد. در نهایت ما تابع دستورالعمل‌ها و سیاست‌گذاری‌های وزارتخانه هستیم. با توجه به اینکه وزیر بهداشت تجربیات بسیاری در این زمینه دارد، اگر وعده‌ای داده است، حتما تمام جوانب را سنجیده است.


رئیسی در پایان اضافه کرد: بنابراین جلسه‌ای با دستور وزیر بهداشت تشکیل و موضوع جدائی اداره‌‌های بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای بررسی خواهد شد و مراتب آن به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha