سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: میزان سلامت خون در ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم بالاتر است؛ چراکه تمام مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط استریل و طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود.

میزان سلامت خون در ایران از بسیاری کشورهای پیشرفته بالاتر است

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: میزان سلامت خون در ایران از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم بالاتر است؛ چراکه تمام مراحل اهدای خون در مراکز انتقال خون در شرایط استریل و طبق استانداردهای جهانی انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، بشیر حاجی‌بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود: پروسه اهدای خون یک روند و جریان بین‌المللی دارد، بر همین اساس رعایت استانداردهای انتقال خون در مراکز انتقال خون کشورهای مختلف اجتناب‌ناپذیر است. در ایران نیز تمام مراحل اهدای خون به صورت کاملا استریل انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اهداکنندگان خون ایرانی مستمرند (حداقل دو بار در سال خون اهدا می کنند) خاطر نشان کرد: اهدای خون در ایران از سال ۲۰۰۷ به صورت کاملا داوطلبانه شد و خیلی زودتر از زمانی که سازمان بهداشت جهانی برای اهدای صددرصد داوطلبانه در نظر گرفته بود، انجام شد.  در حال حاضر هم شاخص اهدای خون در ایران ۲۷ نفر به ازای هزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می‌شود.
حاجی‌بیگی با بیان اینکه ضریب امنیت و سلامت خون اهداکنندگان مستمر بسیار بالاتر از اهداکنندگان بار اولی است، گفت: در برخی از استان‌های کشور مانند استان سمنان نزدیک به ۸۰ درصد از اهداکنندگان خون مستمر هستند؛ به این معنا که در سال حداقل دو بار موفق به اهدای خون می‌شوند.
وی با بیان اینکه امروزه تمام آزمایش های مربوط به اهدای خون با بهترین کیت‌های استاندارد و روی تمام خون‌های اهدایی انجام می‌شود، افزود: سازمان جهانی بهداشت یک اداره خاص سلامت خون دارد که در منطقه ما مقر این اداره در قاهره مصر است و پروژه‌های مختلف انتقال خون را مدیریت می‌کند.  این اقدام معمولا با کمک مراکز همکار سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود.  سازمان انتقال خون ایران یکی از مراکز مهم همکار در منطقه امرو (مدیترانه شرقی) در زمینه سلامت خون است.

حاجی بیگی افزود: وجه انتخاب مرکز همکار در این است که آن کشور انتخاب‌ شده از استانداردهای تعیین‌ شده برای سلامت خون برخوردار بوده و توانایی آموزش و اجرای اهداف سازمان بهداشت جهانی را برای سایر کشورها داشته باشد.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: سلامت خون‌های اهدایی در سازمان انتقال خون هشت تا ۱۰ برابر بیشتر از جمعیت عمومی کشور است و این میزان در خصوص شیوع HIV به ۳۳ برابر بیشتر می رسد.  سلامت خون در سازمان انتقال خون ایران با تمهیدات انتخاب اهداکنندگان و انجام تست‌های غربالگری خون و رعایت اصول بهداشتی و GMP در تهیه محصولات خون از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است.
حاجی‌بیگی ادامه داد: به عنوان مثال نتایج بررسی آزمایش جستجوی ژنوم ویروس‌های هپاتیت B، هپاتیت C، هپاتیت A و پارواویروس بی۱۹ و HIV پالایش قراردادی پلاسمای مازاد روی ۲۱۱ هزار و ۵۲۸ مورد از اهداکنندگان خون ایرانی توسط صلیب سرخ سوئیس هیچ موردی از هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز در این خون‌ها ملاحظه نشده است.
وی افزود: تنها چهار مورد هپاتیت A و ۵۲ مورد پارواویروس بی۱۹ مثبت شده است. بنابراین این نتایج که روی یک جمعیت آماری بیش از ۲۰۰ هزار مورد انجام شده است، نشان می‌دهد آزمایش‌های غربالگری و انتخاب اهداکنندگان در ایران به خوبی انجام می‌شود و خون اهدایی در ایران یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان است که به همت ۱.۵ میلیون اهداکننده که سالانه بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدا می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha