متخصصان علوم پزشکی در بررسی‌های خود یک گام به تولید "واکسن جهانی" آنفلوآنزا نزدیک‌تر شدند.

پیشرفت تازه در تولید "واکسن جهانی آنفلوآنزا"

سلامت نیوز:متخصصان علوم پزشکی در بررسی‌های خود یک گام به تولید "واکسن جهانی" آنفلوآنزا نزدیک‌تر شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا واکسن وجود دارد اما این واکسن‌ها تمامی نسخه‌های ویروس آنفلوآنزا را شامل نمی‌شوند و متخصصان مجبور هستند تا همواره در حال تولید واکسن‌هایی برای سویه‌های مختلف این ویروس باشند.


اکنون این پرسش مطرح است که آیا محققان می‌توانند یک واکسن آنفلوآنزا تولید کنند که تمامی سویه‌های ویروس این بیماری را در برگیرد؟
آنفلوآنزا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است. دو گونه ویروسی A و B عامل بیماری آنفلوآنزا هستند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا از سال ۲۰۱۰ بین ۹.۳ تا ۴۹ میلیون مورد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در این کشور گزارش شده‌ است.


در بیماری آنفلوآنزا سویه‌های ویروسی مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها دارای زیرشاخه‌های متنوعی هستند و به همین دلیل پزشکان باید هر بار واکسن مناسب را تشخیص دهند.
تاکنون، "واکسن جهانی" که بتواند تمامی انواع ویروس‌های آنفلوآنزا را هدف قرار دهد تولید نشده‌ است اما محققان در بررسی‌های جدید خود یک گام به تولید این نوع واکسن نزدیک‌تر شده‌اند.


گروهی از متخصصان آمریکایی در بررسی‌های خود به رویکرد جدیدی دست پیدا کردند که می‌تواند در تغییر نگرش نسبت به ویروس‌های آنفلوآنزا کمک کننده باشد. همچنین این رویکرد در آینده مسیری را در راستای تولید واکسن جهانی آنفلوآنزا ایجاد می‌کند.
متخصصان آمریکایی در بررسی‌های خود روی پروتئین "هماگلوتینین" تمرکز کردند که در لایه سطحی ویروس‌های آنفلوآنزا وجود دارد و آن‌ها را به سمت سلول‌های میزبان که سپس آلوده می‌شوند هدایت می‌کند.


هماگلوتینین دو جزء "سر" و "ساقه" دارد. بخش سر در بین گونه‌های مختلف متفاوت است اما قسمت ساقه کمتر در سویه‌های ویروسی مختلف، تفاوت دارد.
محققان بر اساس این ویژگی تصمیم به تولید واکسنی گرفتند که ساقه هماگلوتینین را هدف قرار دهد. به همین منظور آنان روی یک گونه پروتئینی موسوم به cHA آزمایشاتی انجام دادند. محققان چندین cHA مختلف را تست کردند تا مشخص شود کدام یک از آن‌ها بدن انسان را به تولید آنتی‌بادی‌های مقابله کننده با آنفلوآنزا هدایت می‌کند.


به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، محققان آمریکایی اظهار داشتند: از میان این رویکردها واکسیناسیون با هماگلوتینین کیمریک مکمل (واکسن ویروس آنفلوآنزای فعال نشده) در فعال ساختن آنتی‌بادی‌ها برای مقابله با انواع مختلف ویروس آنفلوآنزا مناسب بوده‌ است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha