کربوهیدرات ها جزو اصلی رژیم غذایی دیابتی ها محسوب می شوند. کلید یک رژیم غذایی سالم برای این بیماران، انتخاب کربوهیدرات های مناسب برای کمک به کنترل قند خون است.

سالم ترین کربوهیدرات ها برای مبتلایان به دیابت

سلامت نیوز:کربوهیدرات ها جزو اصلی رژیم غذایی دیابتی ها محسوب می شوند. کلید یک رژیم غذایی سالم برای این بیماران، انتخاب کربوهیدرات های مناسب برای کمک به کنترل قند خون است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،شش منبع مفید کربوهیدرات که اغلب متخصصان تغذیه به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می کنند، معرفی شده است:


بلغور جو: نوع بدون قند بلغور جو می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. نتایج یک پژوهش کانادایی که در سال 2002 انجام شد نشان می‌ دهد بتاگلوکان که یک فیبر محلول در آب است و به میزان زیادی در این ماده‌ غذایی وجود دارد سرعت جذب قندها را کاهش می‌ دهد و قند خون و نیاز به انسولین را پایین می ‌آورد.

افرادی که مستعد ابتلا به دیابت هستند می ‌توانند روزانه قبل از دو وعده‌ اصلی 2 قاشق غذاخوری سبوس جو دو سر را با یک لیوان آب میل کنند. توجه داشته باشید که سبوس جو دوسر نمی‌ تواند جایگزین دارو شود اما می ‌تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرده و در درمان آن موثر باشد.


سیب زمینی شیرین: یک سیب‌ زمینی شیرین که در اجاق کبابی شده 30 درصد کمتر از سیب ‌زمینی معمولی قند خون را افزایش می ‌دهد زیرا حاوی فیبر بالا و ریزمغذی‌ هایی است که 40 درصد آن ها از نوع حلال بوده و سبب کاهش کلسترول و کندی هضم غذا می ‌شوند. در ضمن سیب ‌زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ‌ دانه ‌های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم‌ ها اجازه عکس ‌العمل در برابر انسولین را می‌ دهد. سیب ‌زمینی شیرین همچنین سرشار از اسید کتوژنیک است. این ترکیب گیاهی طبیعی می ‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.


برنج قهوه ای: برنج سفید به این دلیل سفیدرنگ است که آسیاب و تصفیه می‌ شود و به همین دلیل ارزش غذایی آن تا حدود زیادی از بین می‌رود؛ اما شرایط برنج قهوه‌ ای به طور کامل متفاوت است چرا که این نوع برنج آسیاب نشده و برای همین خواص مغذی آن حفظ شده است. در واقع اگر شما به جای حدود 340 گرم برنج سفیدی که در هفته مصرف می کنید برنج قهوه‌ ای مصرف کنید، خطر ابتلا به دیابت، تا 16درصد کاهش می‌ یابد.


عدس: نصف فنجان عدس حاوی 9 گرم پروتئین و 8 گرم فیبر است. البته عدس حاوی پتاسیم نیز هست و به کنترل فشار خون کمک می کند. کنترل فشار خون از آن جهت اهمیت دارد که دو سوم افراد مبتلا به دیابت دارای فشار خون بالا هستند و باید از داروهای کاهنده فشار خون استفاده کنند.


ماست: یک فنجان ماست کم چرب حاوی 7 گرم کربوهیدرات و غنی از پروتئین و کلسیم است و به کاهش وزن کمک می کند ضمن این که مقاومت به انسولین را نیز کاهش می دهد. گفتنی است دریافت کلسیم برای افراد مبتلا به دیابت که با احتمال بیشتری به تراکم استخوان پایین مبتلا می شوند، ضروری است.


زغال اخته: این میوه نیز یک منبع سالم کربوهیدرات است. زغال ‌اخته دارای آثار هیپوگلیسمیك بوده است و می ‌تواند سبب بهبود تغییرات بافتی پانکراس در جریان بیماری دیابت گردد که شاید این اثرات به خاطر وجود آنتوسیانین ‌ها و سایر تركیبات آنتی ‌اكسیدانی موجود در میوه باشد.

منبع:readers digest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha