پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 283774

شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در فك وصورت كدام است؟فك بالا عقب است یا فك پایین جلوست. دو تا فك عقب یا دو تا فك جلوست یا فك‌ها كج هستند. در ایران بیشتر فك پایین جلو وفك بالا عقب است.

متوجه ناهنجاری فكی فرزندتان باشید

سلامت نیوز: شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در فك وصورت كدام است؟فك بالا عقب است یا فك پایین جلوست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، دو تا فك عقب یا دو تا فك جلوست یا فك‌ها كج هستند. در ایران بیشتر فك پایین جلو وفك بالا عقب است. 

 

علل این ناهنجاری‌ها چیست؟

اكثر ناهنجاری‌ها مادرزادی هستند. در خانواده پدر، ناهنجاری فك دارد، بچه‌ها هم همین گونه هستند. این ناهنجاری‌ها فقط در استخوان فكین نیست. دندان‌ها هم مشكل دارد.

وقتی فك‌ها با هم چفت نشوند، دندان‌ها هم به مرور زمان تكان می‌خورد تا به طور طبیعی این چفت شدن انجام شود. در بچه‌ها این حالت وجود دارد و توسط متخصص قابل تشخیص است.اما در بلوغ و سن پانزده شانزده سالگی این ناهنجاری نمایان می‌شود و افراد عادی هم می‌توانند متوجه بشوند. 

 عوارض ناهنجاری‌های ذكر شده چیست؟

سلامت دهان ودندان برای بیمار مهم است. چون اگر بیمار نتواند خوب غذا بخورد، مشكلات گوارشی خواهد داشت. برای خوب غذا خوردن باید دندان‌ها درسلامت باشند. ناهنجاری نه تنها در فكین بلكه در دندان‌ها هم هست. احتمال پوسیدگی در دندان‌های كج شده كه درحالت طبیعی نیستند، وجود دارد.

در كودكی كه دندان‌های شیری ناهنجاری دارد، مردم عادی متوجه این مشكل نمی‌شوند. وقتی دندان شیری می‌افتد و دندان دائمی رویش می‌كند، متوجه آن می‌شوند. اما متخصصان، ناهنجاری دردندان شیری را تشخیص می‌دهند. 

 زمان ایده‌آل درمان ناهنجاری‌های فك وصورت چه زمانی ست؟

رشد فكین دو مرحله بزرگ دارد. مرحله دومش بعد از بلوغ است. یعنی حدود چهارده پانزده سالگی .در دختران كمی زودتر از پسران است. بهتراست زمان مراجعه قبل از كامل شدن رشد فك باشد. اگر لازم باشد متخصص درمان را شروع می‌كند واگر نیاز به جراحی باشد، بعد از رشد فكین یعنی بعد از هفده هجده سالگی باید جراحی شود. اگر درمان دیرترانجام شود، عوارض آن هم بیشتر خواهد بود. 

 مداخله درمانی در چه سنی انجام شود؟

كم‌ترین سن برای مداخله 8 ، 10 و 12 سالگی است.بسته به وضعیت جسمانی كودكان كه برخی زود رشد می‌كنند و برخی دیرتر مداخله انجام می‌شود. برای این منظور به متخصص ارتودنسی وجراح فك وصورت مراجعه كنید. تا 40 سالگی هم می‌توان اصلاحات را انجام داد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha