سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 284426

احتمالاً انسان تا وقتی که زانوهایش دچار صدمه شوند، هرگز نخواهد فهمید که چقدر زانوهایش اهمیت دارد و چه‌قدر روی آن‌ها تکیه می‌کند. کنترل درد مزمن زانو اما به راحتی امکان‌پذیر نیست، چرا که زانوها به‌طور مستمر درگیر تمام فعالیت‌های انسان هستند، و شخص چه در حالت ایستاده، چه در حال نشسته، چه زمان راه رفتن یا مواقع دوچرخه سواری و بالا رفتن از پله‌ها و حتی در هنگام تلاش برای یافتن موقعیت راحت در رختخواب با زانوهایش کار دارد. مشکل این‌جاست که وقتی زانوی شخص صدمه دیده، این می‌تواند در تمام لحظات زندگی او را آزار دهد.

۱۱ غذا برای خلاص شدن از درد زانو

سلامت نیوز: احتمالاً انسان تا وقتی که زانوهایش دچار صدمه شوند، هرگز نخواهد فهمید که چقدر زانوهایش اهمیت دارد و چه‌قدر روی آن‌ها تکیه می‌کند. کنترل درد مزمن زانو اما به راحتی امکان‌پذیر نیست، چرا که زانوها به‌طور مستمر درگیر تمام فعالیت‌های انسان هستند، و شخص چه در حالت ایستاده، چه در حال نشسته، چه زمان راه رفتن یا مواقع دوچرخه سواری و بالا رفتن از پله‌ها و حتی در هنگام تلاش برای یافتن موقعیت راحت در رختخواب با زانوهایش کار دارد. مشکل این‌جاست که وقتی زانوی شخص صدمه دیده، این می‌تواند در تمام لحظات زندگی او را آزار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از مجله سلامتی نوتریشن؛ در حالی که برای دردها و التهاب‌های زانو، چه در اثر آرتروز، کوفتگی یا آسیب‌دیدگی داروهای زیادی وجود دارد که می‌تواند شخص را در حرکت دوباره کمک کند، اما متأسفانه بسیاری از این داروها با عوارض جانبی سنگینی همراه هستند که می‌توانند حتی شدیدتر از آن درد اصلی باشند. به‌عنوان مثال، استامینوفن عامل اصلی نارسایی کبد در سراسر جهان است.

اما برای رهایی از این عوارض جانبی هم راه‌هایی وجود دارد که رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین این راه‌هاست. شاید تعجب کنید از این‌که رژیم غذایی چقدر می‌تواند بر میزان درد تأثیر بگذارد، به‌خصوص در دردهایی که منشا التهابی دارند. در این مطلب به ۱۱ ماده غذایی را اشاره شده که برای برطرف کردن درد زانو تاثیرات شگفت‌آوری دارند. استفاده مستمر از این غذاها در در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند وابستگی اشخاصی را که درد زانو دارند، به داروهای کاهش دهنده درد کاهش دهد. اتفاقی که هم سلامتی را به همراه می‌آورد و هم این‌که از عوارض جانبی داروهای شیمیایی می‌کاهد.

هویج

در این زمینه اولین غذایی که بهش اشاره شده، هویج است. خوردن هویج برای تسکین درد زانو در واقع یک درمان باستانی چینی است. این کار به این دلیل است که سبزیجات نارنجی مالامال از بتاکاروتن و ویتامین A هستندکه هر دو ترکیب ضد التهابی قدرتمند دارند.

راز لذت بردن از حداکثر قدرت هویج، خوردن آنها به صورت پخته اسب. اما اگر از هویج پخته شده متنفرید، خوردن آنها به صورت خام نیز بد نیست. هر روز دو وعده هویج را امتحان کنید تا درد زانویتان کاهش یابد.

زردچوبه

دوستداران کاری، خوشحال شوید! شما در حال انجام کاری شگفت‌انگیز در حق زانوهای خود هستید. کاری حاوی زردچوبه است و زردچوبه چیزی به نام کورکومین دارد که به دلیل توانایی ضد التهابی قرن‌هاست که در گیاهان دارویی استفاده می‌شود. خوردن مقدار زیادی از آن می‌تواند در وهله اول خطر ابتلا به درد مفاصل را کاهش دهد  و تاثیری مشابه ایبوپروفن دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب از دو راه تاثیر می‌گذارد. هم از طریق نوشیدن و هم استفاده به صورت موضعی می‌توانید از درد زانوی خود خلاص شوید. در زمان نوشیدن (۲ قاشق غذاخوری در روز) سرکه سیب سمومی را که تمایل به ایجاد التهاب دارند در زانو حل می‌کند. همین تاثیر زمانی که سرکه سیب را با روغن زیتون مخلوط کرده و زانویتان را با آن به مدت یک هفته ماساژ دهید، نیز، قابل حصول است.

زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی است که هم می‌توان به صورت خوراکی و هم با استفاده موضعی در کاهش دردهای زانو استفاده کرد. هر دو روش هم عالی و نتیجه‌بخش است، به دلیل ماده ضد التهاب قوی که در زنجبیل وجود دارد. در حقیقت، در مطالعات مربوط به مبتلایان به آرتروز اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی‌شان روشی است که بسیار مورد توجه قرار دارد.

گردو

گردو از نظر دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های گوناگون پادشاه آجیل‌ها خوانده می‌شود  و همین هم هست که گردو را یک تسکین دهنده عالی برای درد زانو می‌کند. گردم هم‌چنین به دلیل مفید بودن در کاهش وزن فشار وزن را بر زانوها کاهش داده و جلوی التهاب و درد را می‌گیرد.

غلات کامل

خوردن غلات کامل می‌تواند التهاب ناشی از درد زانو را کاهش دهد، به‌خصوص دردهای حاصل از ورزش را. پس به جاب خوردن نان سفید محصولاتی را مصرف کنید که هر سه قسمت از دانه اصلی، یعنی سبوس، جوانه و آندوسپرم را دارند. انتخاب‌های عالی برای کاهش درد زانو غذاهایی شامل برنج قهوه‌ای، جو دوسر، جوانه جو و نان‌هایی است که با آرد غلات کامل تهیه می‌شوند.

روغن خردل

هنگام خرید روغن خردل مراقب باشید. خوردن آن بی خطر نیست، مگر اینکه در برچسب آن بر اساس اسانس خردل نوشته شده باشد نه خود خردل. روغن خردل را می توان با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کرد و روی زانوهای دردناک ماساژ داد. روغن اسانس خردل نیز یک غذای تند علاوه بر وعده ‌ای غذایی است که می‌تواند جریان خون سالم را در منطقه آسیب دیده تشدید کرده و التهاب را کاهش دهد.

آووکادو

بافت خامه‌ای آووکادو به‌دلیل وجود مقدار زیادی چربی غیر اشباع سالم در آن است. بیشتر این چربی‌ها به شکل اسید اولئیک است که مطالعات نشان می‌دهند نشانگرهای ویژه التهاب را کاهش می‌دهد. در واقع علت درد زانو هرچه باشد، با کاهش التهاب درد شما کاهش می‌یابد. آووکادو یکی از غذاهایی است که می‌تواند توانایی سایر غذاها در ایجاد التهاب را نیز به حداقل برساند.

گیلاس ترش

گیلاس ترش یا آب گیلاس ترش می‌تواند برای افرادی که دچار درد مزمن زانو هستند، یک نعمت واقعی باشد. گیلاس قرمز رنگ خود را از مواد شیمیایی گیاهی به نام آنتوسیانین‌ها دریافت می‌کند که می‌تواند التهاب‌های آزار دهنده را برطرف کند. گیلاس ترش همچنین در مطالعاتی برای کاهش درد افراد مبتلا به نقرس نیز مفید ارزیابی شده.

فلفل قرمز

فلفل قرمز به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین سی برای درد زانو مناسب است. این ماده مغذی مهم تولید کلاژن را پشتیبانی می‌کند که با تقویت مفاصل و حمایت از تاندون‌ها، غضروف‌ها و رباط‌هایی که مفاصل زانو را محکم می‌کنند، درد را کاهش می‌دهد.

اسموتی آناناس، دارچین و جو دوسر

و در نهایت اگر به دنبال راهی مناسب برای درمان درد زانوی خود هستید، این اسموتی آناناس، دارچین و جو دوسر را امتحان کنید که از این اسموتی خوشمزه یک ضد التهاب قدرتمند بنام برملاین را دریافت خواهید کرد که از آناناس می‌آید. دارچین نیز تورم و درد مفاصل را کاهش می‌دهد.

هر کدام از این غذاها می‌توانند در کاهش التهاب که دلیل اصلی درد است، موثر باشند. خوردن یک رژیم متعادل و پر از غذاهای موجود در لیست ما می‌تواند تا حد زیادی به رفع التهاب و درد بینجامد. یک رژیم غذایی بهتر باعث کاهش درد می‌شود، اما در عین حال احساس کلی خوبی ایجاد می‌کند و وابستگی شخص به داروهای ضددرد را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha