دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 284731

افت دما، سرمازدگی و زمین خوردن از شایع ترین مشکلاتی است که در هوای سرد گریبان سالمندان را می گیرد.

توصیه هایی به سالمندان برای فصل سرد

سلامت نیوز: افت دما، سرمازدگی و زمین خوردن از شایع ترین مشکلاتی است که در هوای سرد گریبان سالمندان را می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان،  کاهش درجه حرارت بدن به سطح خطرناک را هیپوترمی می گویند و زمانی بروز می کند که سالمند مدت زیادی در سرما بوده و بدن حرارت طبیعی خود را از دست داده است.در ادامه به کاهش دمای بدن و پیشگیری از آن اشاره می کنیم :

 علایم کاهش درجه حرارت بدن
پوست سرد و رنگ پریده، احساس خستگی زیاد، خواب آلودگی، گیجی، احساس ضعف، اختلال در راه رفتن،  کاهش ضربان قلب ، از جمله علایم قابل توجه در ارتباط با این عارضه است. 
دکتر دلبری متخصص طب سالمندی برای پیشگیری از هیپوترمی ، «  ماندن در خانه، به حداقل رساندن زمان های حضور در بیرون از منزل، حفظ گرمای محل سکونت ( بالای ۵/۱۸ درجه سانتی گراد)، خشک نگه داشتن بدن و لباس (لباس مرطوب و بدن خیس باعث لرز و افت دمای بدن می شود)، استفاده از لباس های گرم، دستکش، شال و کلاه هنگام خروج از منزل و پوشاندن دهان و بینی در برابر سرما « را توصیه می کند.
سرمازدگی  از دیگر مشکلات تمامی افراد به ویژه سالمندان در فصل سرماست.  وقتی در دمای زیر صفر درجه قرار می گیرید، فرقی نمی کند چه سن و سالی داشته ؛ باید مراقب باشید که بافت های پوست بر اثر سرما دچار آسیب نشود.
  در صورتی که سالمندی مجبور به حضور در بیرون از خانه باشد، حتما باید تمام قسمت های بدن را که در معرض سرما هستند ، بپوشاند.
 اما چنان چه فرد با حالاتی همچون سوزش، رنگ پریدگی، قرمزی پوست یا لرز مواجه شد، حتما به خانه برگردد یا از سرپناهی گرم استفاده کند.
زمین خوردگی  از دیگر حوادث شایع در فصل زمستان برای سالمندان است.
استفاده از کفپوش و کفش های غیرلغزنده، اطمینان از تمیز بودن معابر و پله ها قبل از حرکت، از جمله اقدامات موثر در این زمینه است.
تغییرات جسمی در سنین بالا باعث می‌شود توانایی سالمندان برای تشخیص این که درجه حرارت چقدر پایین است، دچار اشکال شود.
 این مسئله، به خصوص اگر فرد سالمند تنها زندگی کند و کس دیگری همراهش نباشد، می‌تواند مشکل‌آفرین شود. همچنین برخی عوارض پزشکی و شیوه زندگی بی حرکت ممکن است سالمندان را در معرض آسیب پذیری بیشتر حتی در سرمای خفیف قرار دهد.
برخی از بیماری‌ها ممکن است مانع از این شود که سالمندان در فصل سرد، گرم بمانند. دیابت، مشکلات تیروئیدی، بیماری پارکینسون، آرتریت و نقصان حافظه از جمله این بیماری‌ها ست.


 نشانه‌های کاهش درجه حرارت بدن
 دست و پای سرد
 صورت بادکرده
 پوست رنگ پریده
 لرزیدن (هر چند در برخی موارد هیپوترمی، لرز وجود ندارد)
 کند شدن سرعت گفتار یا لکنت زبان
 خواب‌آلوده به نظر رسیدن
 خشمگین یا سردرگم بودن
 آهسته شدن حرکات، اشکال در راه رفتن یا دست و پا چلفتی شدن
 سخت شدن حرکت دست و پا
 کاهش سرعت ضربان قلب
 تنفس آهسته و سطحی
 از حال رفتن و از دست دادن هوشیاری


 پیشگیری از کاهش درجه حرارت بدن
هنگامی که هوا سرد و توفانی است، در خانه بمانید. در اتاق‌هایی را که استفاده نمی‌کنید، ببندید و مراقب باشید پنجره‌ها باز نباشد و از نوارهای درزگیر استفاده کنید. در صورت لزوم حوله لوله‌‌شده پشت درز درها بگذارید.
هنگامی که بیرون می‌روید، برای مدت طولانی در سرما یا باد نمانید.هنگام خروج از منزل، چند لایه لباس بپوشید. پوشیدن دو یا سه لایه لباس‌ گشاد نازک‌‌تر نسبت به یک لایه لباس ضخیم گرمای بیشتری فراهم می‌کند.
مراقب باشید خیس نشوید زیرا خیس شدن باعث می‌شود به سرعت لرز کنید. اگر دچار لرز شدید، فوری به خانه برگردید؛ لرز ممکن است نشانه‌ هشداردهنده کاهش درجه حرارت بدن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha