یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 28488
سلامت نیوز :در نظام سلامت کشور ۴۰ درصد متخصصان، ۳۰درصد فوق ‌تخصص‌ها و بیش از ۳۰ درصد اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی را زنان تشکیل می‌دهند.
دکترمرضیه وحید دستجردی شب گذشته با حضور در برنامه «دیروز، امروز، فردا» ‌به ضرورت حضور زنان در سطح کلان جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: زنان در تمام فعالیت‌های اجتماعی و خانوادگی جامعه ‌نقش محوری دارند. در نظام سلامت کشور ۴۰ درصد متخصصان، ۳۰ درصد فوق‌تخصص‌ها و بیش از ۳۰ درصد اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی را زنان تشکیل می‌دهند.

وزیربهداشت ،درمان و آموزش پزشکی گفت: زنان در تمام فعالیت‌های اجتماعی و خانوادگی جامعه ‌نقش محوری دارند و عمده‌ترین خواسته دختران جوان را مسئله اشتغال عنوان کرد.

وی با بیان اینکه وقتی زنان در عرصه‌های مختلف کشور تا این اندازه فعال هستند و نقش بزرگی را ایفا می‌کنند، باید در نقش مدیریتی از حضور آنها استفاده شود، تصریح کرد: این مسئله یکی از فرصت‌هایی است که فرهنگ، دین و نظام ما در اختیار زنان قرار داده است.

دستجردی با اشاره به آیه «والمومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض» که می‌فرماید، بعضی مردان و زنان مؤمن اولیاء بعضی دیگر هستند،به حقوق زنان در قرآن کریم اشاره کرد.

وی ادامه داد: در نظام اسلامی ما فعالیت زنان چنان چشمگیر و گسترده است که حتی کسانی که در صدد نفی نقش زنان در جمهوری اسلامی هستند، وقتی با این واقعیت روبرو می‌شوند، به حضور اساسی و تعیین کننده آنها در ایران اعتراف می‌کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حضور زنان در عرصه کلان کشور یک ضرورت است، افزود: زنان کشور توانایی حضور در سطح بالای مدیریتی جامعه را دارند و باید از آنها در این عرصه استفاده شود، بنابراین اگر این ظرفیت که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهد، مورد استفاده واقع نشود، به آنها ظلم شده است.

وی اظهار داشت: نظام اسلامی به زن و مرد از دیدگاه شایسته‌سالاری می‌نگرد لذا پیشنهاد سمت وزارت بهداشت به بنده نیز بر اساس همین نگاه صورت گرفت، از این‌رو هدف رئیس جمهور از انتصاب زنان در دولت استفاده از ظرفیت و توانمندی آنها و نشان دادن شایستگی زنان مسلمان در مناصب اجرایی بود.

وزیر بهداشت در خصوص ارزیابی خود از دو سال فعالیتش در دولت، اظهار داشت: بنده به عنوان یک تکلیف این مسئولیت را پذیرفتم و قصد خدمت به کشور را دارم بنابراین تلاش برای سلامت ۷۵ میلیون ایرانی فرصت بزرگی محسوب می‌شود که نباید آن را از دست داد.

وی با بیان اینکه انجام کارهای بزرگ و خطیر قطعا با مشکل همراه است، تصریح کرد: هنر ما برداشتن مشکلات از مسیر خدمت و رسیدن به اهداف است لذا امیدوار هستم که بهتر از گذشته برای سلامت مردم فعالیت کنم.

دستجردی با اشاره به فعالیت‌های فشرده کاری و مسئولیت خود در خانواده، اظهار داشت: مسئولیت در وزارت امری خطیر است لذا بنده در حال حاضر بسیار کمتر طبابت می‌کنم اما مسائل خانواده بسیار مهم است. بنابراین با کم شدن کمیت بر کیفیت امور افزوده‌ام و فرزندانم نیز در این مسیر کمک فکری و معنوی می‌کنند.

وی در خصوص کمبود قانون برای حضور مؤثر زنان در عرصه اجتماع و همچنین نقش دولت و مجلس در این زمینه، یادآور شد: در دور چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی که به عنوان نماینده فعالیت داشتم، قوانین خوبی برای زنان در زمینه‌های قضایی و حقوقی همچون احتساب مهریه به نرخ روز یا مسئله طلاق و ازدواج تصویب شد.

دستجردی ادامه داد: نیمه وقت شدن فعالیت‌ زنان، رفع محدودیت‌ها در بخش تخصصی و ایجاد سهمیه برای زنان در رشته‌های تخصصی از جمله اقدامات مسئولان در زمینه فعالیت زنان بود هرچند تمام این قوانین برای زنان و مردان مورد منفعت است.

وی گفت: در جلسه‌ای مقام معظم رهبری به ما فرمودند: «شما زنان مشکلات خانم ها را بهتر می‌دانید و شما باید با آوردن قوانینی این مسائل را حل کنید» بنابراین در ادوار مختلف مجلس قوانین مناسبی برای زنان وضع شده است.

وزیر بهداشت درحوزه قضایی و حقوقی تصریح کرد: بیشتر قوانینی که باید در حوزه زنان وضع شود مربوط به قوانین قضایی و حقوقی است. چرا‌که در زمینه اشتغال، آموزش و تحصیل قوانین حمایت‌کننده‌ای وجود دارد و دلیل آن فعال بودن زنان در این عرصه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه در مسائل اشتغال هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای زنان وجود ندارد، متذکر شد: زنان در حال حاضر ۵۵ درصد شاغلین وزارت بهداشت و ۷۰ درصد شاغلین وزارت آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند.

دستجردی گفت: مسائل مربوط به خانواده باید به‌عنوان یک محور مدنظر تمام زنانی که قصد ورود به اجتماع را دارند و یا شاغل هستند، محسوب شود.

دستجردی یادآور شد: در مجلس پنجم فعالیت قضات مشاور زن ،مصوب شد تا از این طریق زنان به عنوان قاضی مشاور در دادگاه‌ها برای رسیدگی به پرونده زنان حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه عرصه کشور برای حضور زنان در جامعه کاملا مهیا بوده و هیچ مانعی در این راه وجود ندارد، افزود: مرخصی پس از زایمان در گذشته ۲ ماه بود که در مجلس به ۴ ماه و در دولت نهم به ۶ ماه افزایش یافت؛ دورکاری نیز به زنان فرصت بهتری برای رسیدگی آنها به خانواده می‌دهد.

وزیر بهداشت افزود: آنچه موجب اعتلای کشور ما شده، حضور فعال زنان در عرصه تربیت خانواده و حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور است، از این‌رو این مسئله توانمندی و شایستگی زن مسلمان را نشان می‌دهد.

وزیر بهداشت افزود: از نظر سنتی محور اقتصادی خانواده مرد است اما برخی دختران نیز در این عرصه وارد شده‌اند لذا باید برای اشتغال زنان برنامه‌ریزی شود که کارآفرینی و خوداشتغالی بخشی از این مسئله است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha