علاوه بر تغذیه و ورزش تغییر در سبک زندگی و حذف برخی عادت‌های غلط و جایگزین کردن روش‌های مناسب می‌تواند علاوه بر افزایش سلامتی و طول عمر افراد به کاهش چربی‌های بدن و لاغری افراد نیز کمک شایانی کند. در زیر به چند مورد از عادت‌های زندگی که از چاقی جلوگیری می‌کند اشاره می‌کنیم.

روشهای آسان برای کاهش چربی‌های شکم و پهلو

سلامت نیوز:امروزه تناسب اندام برای همه‌ی افراد به خصوص جوانان به یک دغدغه‌ی بزرگ تبدیل شده است. با وجود این‌که افراد با انواع برنامه‌های ورزشی و تغذیه‌ای لاغری و تناسب اندام آشنا هستند، اما زمانی‌که به چربی‌های شکم و پهلو فکر می‌کنند، امید خود را از دست می‌دهند و تصور می‌کنند کاری دشوار و زمان‌بر در پیش دارند.

به گزارش سلامت نیوز ببه نقل از لایف دایت از بین بردن چربی شکم و پهلو شاید ساده و راحت نباشد اما اگر راهکارهای درست آن را بدانیم و به آن‌ها عمل کنیم می‌توانیم شکمی صاف و تخت داشته باشیم.

چرا شکم و پهلو زودتر چاق می‌شود؟

مدل و نحوه‌ی چاقی افراد با توجه به ژنتیک و خصوصیات فردی و اندامی افراد متفاوت است. برخی از افراد هنگام چاقی از قسمت شکم و پهلو چاق می‌شوند و برخی دیگر از ران‌ها یا قسمت‌های دیگر بدن شروع به چاق شدن می‌کنند.

 

اما باید بدانید در حالت کلی چربی‌ها هنگام چاقی تمایل بیشتری به انباشته شدن در شکم و پهلو دارند و این موجب می‌شود به محض افزایش چند کیلو به وزن کلی بدن، این چربی به شکم و پهلو برسد و بدن نافرم شود.

برای لاغر کردن این قسمت از بدن راهکارهای مختلفی وجود دارد. افراد می‌توانند با انجام ورزش‌های مخصوص یا تهیه و تنظیم یک برنامه‌ی غذایی مناسب، شکم و پهلوها را نیز لاغر کنند.

داشتن برنامه‌ای همه جانبه برای از بین بردن چربی شکم و پهلو

بین توزیع چربی و جنسیت، هورمون‌ها، ژنتیک، سن، الکل و تغذیه، فعالیت بدنی و غیره همبستگی وجود دارد، از این رو برای لاغری باید تناسبی بین فاکتورهای بالا ایجاد کرد.

باید اذعان کرد تنها داشتن یک رژیم غذایی بدون ورزش نمی‌تواند به لاغری شما کمک کند. برای داشتن شکمی تخت باید در کنار ورزش سبک زندگی خود را تغییر داده و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا بتوانید بدون ضعف قوای جسمانی یا از دست آب بدن به هدف خود برسید.

برخی از افراد نیز هستند که به دنبال روش سوم یعنی لاغری شکم توسط جراحی به نام لیپوساکشن می‌روند. لیپوساکشن به داخل دیواره شکم نمی‌رسد، بنابراین نمی‌تواند چربی شکم احشائی را از بین ببرد.

رژیم لاغری سریع نیز راه حل مناسبی برای لاغری و یا لاغری شکم نیست. شما برای گرفتن بهترین نتیجه باید یک برنامه‌ی کامل و جامع با توجه به زندگی خود تهیه و تنظیم کنید.

از بین بردن چربی شکم و پهلو با ورزش

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش سنگین و با شدت بالا مانند یک پیمایش ۳۰ ثانیه‌ای تند در میزان کاهش وزن موثرتر است. برای از دست دادن وزن و کاهش چربی‌های بدن باید یک برنامه‌ی چربی سوزی داشته باشید.

حرکات ورزشی مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید با انجام مستمر و مداوم آن‌ها به لاغری شکم و پهلوها کمک کنید. البته باید توجه داشته باشید انجام هر گونه حرکات ورزشی باید مستمر و طولانی مدت باشد تا شما بتوانید به هدف خود برسید.

عجله کردن و داشتن حرکات سریع ممکن است به برخی نکات بدن آسیب برساند، بهتر است برای انجام حرکات ورزشی لاغری به باشگاه مراجعه کنید و زیر نظر مربی فعالیت کنید.

از جمله ورزش‌هایی که به آب کردن شکم و پهلو کمک می‌کنند ورزش‌هایی هم‌چون پیاده روی، شنا، پیلاتس و… هستند.

حرکت‌های ورزشی زیادی نیز وجود دارند که شما می‌توانید با انجام آن‌ها به لاغری شکم خود کمک کنید مانند: حرکت کرانچ، دراز نشست، منقبض کردن عضلات شکم، حلقه، حالت قایق و… . حتی می‌توانید بدون مراجعه به باشگاه و در منزل با ویدئوهای آموزشی این حرکات ساده را انجام دهید.

لاغری شکم و پهلو با تغذیه‌ی مناسب

اگر برنامه‌ای را انجام می‌دهید که نباید طبق آن غذا بخورید یا رژیم غذایی‌تان را کم کنید، بدن‌تان فکر می‌کند که شما در حال تحمل گرسنگی هستید و سعی می‌کند به جای سوزاندن کالری، آن‌ها را ذخیره کند. در این حالت شما باید غذاهایی را مصرف کنید که کالری کمتری دارند تا بدن شما بتواند زودتر آن‌ها را بسوزاند.

برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که چربی سوزی بالایی دارند و این مواد می‌توانند به کاهش چربی‌های شکم شما کمک کنند.

شکر و نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید

نمک آب بدن را کم می‌کند و فشار خون را بالا می‌برد و در نهایت باعث چاقی موضعی در اطراف شکم می‌گردد. مصرف نکردن مواد قندی نیز در آب کردن شکم بسیار موثر هستند.

زمانی که شما مواد قندی مصرف می‌کنید، قند موجود در این مواد به دو صورت قند فروکتوز و گلوکز درمی‌آیند. قند گلوکز به راحتی در بدن می‌سوزد، اما قند فروکتوز در بدن به صورت چربی در می‌آید و موجب چاقی می‌شود. قند موجود در نوشیدنی‌ها نیز این گونه است و موجب چاقی می‌شود.

مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید

فیبر در کاهش وزن بدن معجزه می‌کند و میوه‌ها و سبزیجات به علت داشتن فیبر بالا و قند طبیعی در کاهش چربی دور شکم موثر هستند.

این مواد به علت داشتن کالری کم و مواد مغذی، علاوه بر لاغری موجب تقویت بدن می‌شوند و ویتامین‌های لازم بدن را تامین می‌کنند. سعی کنید صبح‌ها و قبل از صبحانه حتما یک میوه بخورید. ظهر هم قبل از خوردن ناهار، سعی کنید مقدار زیادی سالاد سبزیجات بخورید. شب‌ها هم به جای غذاهای سرخ کرده و نوشیدن قهوه‌ی زیاد سعی کنید میوه بخورید.

برنج سیاه را جایگرین برنج سفید کنید

اگر شما نیز نمی‌توانید از برنج که غذای محبوب ایرانی‌هاست دوری کنید، بهتر است نوع آن را تغییر دهید. برنج سفید دارای کالری بالایی است و شما برای سوزاندن کالری یک قاشق از آن باید نیم ساعت ورزش کنید، اما برعکس برنج سفید، برنج سیاه علاوه بر کم کالری بودن دارای فیبر بالا، آنتی اکسیدان و ویتامین است. این برنج علاوه بر این‌که زود سوزانده می‌شود برای بدن نیز مفید است.

مصرف پروتئین خود را کنترل کنید

پروتئین غنی در مواد غذایی نیاز به انرژی بیشتری دارد. بدن برای استفاده از پروتئین‌ها به زمان طولانی‌تری نیاز دارد تا مصرف انرژی و میزان اشباع را به نحو مفیدی ایجاد کند.

بهترین مواد پروتئینی برای کاهش وزن عبارتند از مرغ، ماهی، گوشت قرمز، توفو، آجیل، حبوبات، تخم مرغ و محصولات لبنی.

چربی سالم را در رژیم غذایی خود جایگزین چربی مضر کنید

داشتن مقدار کمی چربی در رژیم غذایی روزانه مشکلی به وجود نمی‌آورد. اما باید نوع اشباع شده آن را که در غذاهای حیوانی، روغن نارگیل، پالم و لبنیات پر چرب وجود دارد محدود کنید.

نکات مهم در تغذیه برای لاغری شکم و پهلو

  • علاوه بر موارد گفته شده برخی نکات مهم نیز وجود دارند که به شما در داشتن یک برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب کمک می‌کنند. در زیر به چند مورد از این موارد اشاره خواهیم کرد:
  • آب کافی بنوشید، خوردن هشت لیوان آب در طول روز به داشتن اندامی متناسب و بدنی سالم به شما کمک می‌کند.
  • فست فودها و غذاهای سرخ شده از مهم‌ترین دلایل چاقی هستند، بهتر است آن‌ها را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید.
  • از دمنوش‌های گیاهی و خانگی برای چربی سوزی استفاده کنید.
  • قهوه مصرف کنید، چرا که قهوه باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن شده و باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شود.
  • دارچین بهترین ادویه برای سوزاندن چربی است که ترشح قند خون و تولید انسولین را کاهش می‌دهد و این موضوع کمک می‌کند تا چربی کمتری از وعده‌های غذایی را به عنوان چربی ذخیره، جذب کنید.
  • از زردچوبه در غذا استفاده کنید زیرا زردچوبه توانایی بالابردن سوخت و ساز بدن برای آب کردن چربی‌ها را دارد.

سبک زندگی مناسب برای لاغری

علاوه بر تغذیه و ورزش تغییر در سبک زندگی و حذف برخی عادت‌های غلط و جایگزین کردن روش‌های مناسب می‌تواند علاوه بر افزایش سلامتی و طول عمر افراد به کاهش چربی‌های بدن و لاغری افراد نیز کمک شایانی کند. در زیر به چند مورد از عادت‌های زندگی که از چاقی جلوگیری می‌کند اشاره می‌کنیم.

  • خواب کمتر از ۵ ساعت می‌تواند موجب چاقی شکم شود. از طرفی اگر در شبانه روز بیش تر از ۸ ساعت بخوابید نیز می‌تواند بر چربی‌های شکم بیفزاید. بهترین میزان خواب در شبانه روز بین ۶ تا ۸ ساعت ‌می‌باشد.
  • استرس باعث می‌شود که چربی و قند بیشتری بخورید و هورمون استرس یا کورتیزول می‌تواند چربی شکم را افزایش دهد. برای داشتن زندگی سالم از استرس دوری کنید.
  • برخی از افراد عادت دارند شام سنگین و آن هم دیرهنگام بخورند. از آنجایی که فاصله‌ی بسیار کمی بین شام و زمان خوابیدن شما وجود دارد، سیستم هاضمه‌ی شما تحت تأثیر آن قرار گرفته و در برنامه‌ی کاهش وزنتان اختلال ایجاد می‌کند.
  • برای انجام فعالیت‌های روزمره‌ی خود کمتر از وسایل نقلیه استفاده کرده و بیشتر پیاده روی کنید. زیرا هر چقدر بیشتر حرکت کنید بیشتر کالری می‌سوزانید که این امر موجب کمتر شدن وزن شما می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha