دکتر رضایی با اشاره به بحث خودگردانی بیمارستان‌ها این طرح را طرحی نسنجیده دانست که به بیمارستان‌ها تحمیل شده است و اظهار داشت: احتمال مثبت بودن این طرح در بیمارستان آموزشی- درمانی وجود دارد اما وقتی بیمارستان‌های آموزشی- درمانی ادغام شوند دیگر بحث خودگردانی معنایی ندارد و با آموزش در تضاد است.

سلامت نیوز :رئیس بیمارستان امیراعلم با اشاره به لزوم رایگان بودن درمان در قانون اساسی اظهار داشت: در بررسی‌هایی که انجام شده مشخص شده است که 50 درصد هزینه‌های درمان توسط مردم تامین می‌شود.

دکتر جلال رضایی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه درآمد بیمارستان امیر اعلم به دو بخش جاری و اختصاصی تقسیم می‌شود، گفت: درآمد جاری بیمارستان مقدار بودجه‌ای است که مجلس تصویب و دولت به بیمارستان بر مبنای تعداد تخت و پرسنل بیمارستان پرداخت می‌کند و درآمد اختصاصی نیز خود دو بخش است که یک بخش آن مستقیما از بیماران دریافت و بخش دیگر توسط بیمه‌ها تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر سال دولت به دلیل کمبود بودجه درآمد جاری بیمارستان را کاهش و بیمارستان‌ها را ارجاع می‌دهد تا از بیمه‌ها این مبلغ را دریافت کنند، ادامه داد: مهمترین مشکل بیمه‌ها واقعی نبودن تعرفه‌ها است و با وجود این که هر ساله رشد 20 درصدی تورم را شاهد هستیم تعرفه‌ها رشد زیر 10 درصد داشته‌اند.

دکتر رضایی ادامه داد: عملا درآمد بیمارستان‌ها هر سال نسبت به سال قبل کمتر می‌شود در حالی که هزینه‌ها بیشتر و این عدم تعادل دخل و خرج سبب کاهش نقدینگی بیمارستان می‌شود و موجبات کاهش سطح خدمات بیمارستان را فراهم می‌کند.

بیمه تعرفه‌ها را حداقل با 6 ماه تاخیر پرداخت می‌کند

وی با بیان اینکه مشکل دیگر عدم پرداخت به موقع تعرفه‌ها و تاخیر در تامین درآمد بیمارستان است، گفت: خرج بیمارستان به روز است و هزینه، آب، برق، گاز، تلفن و دارو و حقوق پرسنل به روز پرداخت می‌شود در حالی که بیمه‌ها حداقل با 6 ماه تاخیر تعرفه‌ها را پرداخت می‌کنند.

رئیس بیمارستان امیراعلم اظهار داشت: اختلاف بخش خصوصی و دولتی در تعرفه‌ها چنان عمیق شده است که اساتید و هیات علمی تمایل ندارند در بخش دولتی فعالیت کنند به دلیل این که اگر یک عمل جراحی در بخش خصوصی انجام دهند درآمد آن دو برابر تعرفه‌ای است که 50 عمل جراحی در بخش دولتی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: کمبود نقدینگی و تمایل اساتید برای اشتغال در بخش خصوصی باعث کاهش کیفیت سطح خدمات بیمارستان‌های دولتی شده و بیماران ناچارند برای یک جراحی ساده به بخش خصوصی مراجعه کرده و برای حداقل عمل، هزینه‌های هنگفتی پرداخت نمایند.

خودگردانی بیمارستان‌ها با آموزش در تضاد است

خودگردانی بیمارستان‌ها طرحی نسنجیده که به بیمارستان‌ها تحمیل شد

دکتر رضایی با اشاره به بحث خودگردانی بیمارستان‌ها این طرح را طرحی نسنجیده دانست که به بیمارستان‌ها تحمیل شده است و اظهار داشت: احتمال مثبت بودن این طرح در بیمارستان آموزشی- درمانی وجود دارد اما وقتی بیمارستان‌های آموزشی- درمانی ادغام شوند دیگر بحث خودگردانی معنایی ندارد و با آموزش در تضاد است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح خودگردانی بیمارستان‌ها عملا سطح خدمات کاهش یافته است و بیماران تمایلی برای بستری در بیمارستان دولتی ندارند و تخت‌های بیمارستان خالی است و این سبب صدمه دیدن بیماران و آموزش شده است.

دکتر رضایی اظهار داشت: خودگردانی بیمارستان‌ها به این معناست که از بودجه جاری بیمارستان‌ها کم شده و به درآمد اختصاصی که از بیمار دریافت می‌شود اضافه می‌شود و این یعنی وابسته شدن بیمارستان‌ها به درآمد اختصاصی که وجود ندارد و نامطمئن است.

وی با اشاره به ایجاد تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها گفت: تا جایی که هزینه وسایل مصرفی بیمارستان افزایش یابد بیمارستان متحمل فشار مضاعفی خواهد شد و نمونه این مسئله آمبولانس‌های بیمارستان هستند که 3 سال است بنزین آزاد مصرف می‌کنند ولی تعرفه‌ها هیچ تغییری نکرده‌اند.

بیمارستان امیراعلم خانواده 500  نفره‌ای است که یک ریال یارانه دریافت نمی‌کند

رئیس بیمارستان امیراعلم با بیان اینکه بیمارستان امیراعلم همچون خانواده 500 نفره‌ای است که ناچار است کالاهای مصرفی را با قیمت چند برابر تامین کند در حالی که یک ریال یارانه دریافت نمی‌کند، افزود: البته هدفمندی یارانه‌ها تاکنون فشار زیادی بر بیمارستان تحمیل نکرده است اما در درازمدت حتما بیمارستان را با مشکل مواجه می‌کند مگر اینکه دولت بودجه‌ای را در نظر بگیرد.

وی در پایان اظهار كرد: هر سال كه می‌گذرد هزینه‌ها افزایش و درآمدها کاهش می‌یابد و این اختلاف سبب بی‌کیفیت شدن خدمات بیمارستان‌ها و دلسرد شدن افراد به بیمارستان دولتی می‌شود البته بیمارستان امیراعلم از جمله بیمارستان‌هایی است که با وجود مشکلات مالی فراوان و کمبود فضای فیزیکی و پرسنل خدمات بسیار خوبی را به بیماران ارائه می‌دهد و در نظرسنجی‌های صورت گرفته مشخص شده که این بیمارستان توانسته است رضایت 90 درصدی مراجعین خود را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha