سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

فقر آهن از علل مختلفی چون قاعدگی‌های شدید، تغذیه غلط یا مشكلات سلامتی جدی‌تری نظیر خون‌ریزی در معده و روده‌ها ناشی می‌شود. این عارضه سطح هموگلوبین خون را كاهش می‌دهد.

علائم فقر آهن در دهان

سلامت نیوز: فقر آهن از علل مختلفی چون قاعدگی‌های شدید، تغذیه غلط یا مشكلات سلامتی جدی‌تری نظیر خون‌ریزی در معده و روده‌ها ناشی می‌شود. این عارضه سطح هموگلوبین خون را كاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،افت هموگلوبین هم كه موجب كاهش جریان اكسیژن به بافت‌ها و عضلات و در نتیجه ایجاد آنمی می‌شود.اما آنمی تنها پیامد فقر آهن نیست. در صورتی‌ كه كمبود شدید آهن درمان ‌نشده باقیبماند، خطر ابتلا به عفونت‌ها و نیز مشكلات قلبی و ریوی افزایش می‌یابد.

بنابراین تشخیص زودهنگام علائم فقر آهن از اهمیت بالایی برخورداراست.برای تشخیص كمبود آهن در بدن می‌توان تغییراتی را كه در داخل یا اطراف دهان بروز می‌كنند مدنظر داشت.محققان دریافته‌اند كه افراد مبتلا به كمبود آهن ممكن است زبانی متورم و رنگ‌پریده پیدا كنند. در مواردی حتی شاید زبان فرد به‌طرز غریبی صاف شود. 

این تغییرات درواقع بر اثر كاهش سطح هموگلوبین و میوگلوبین در خون بروز می‌كند. در سایر نواحی دهان هم شاید به علائم هشداردهنده‌ای بربخورید كه از فقر آهن خبر می‌دهند. برای مثال خشكی دهان یا بروز زخم و شكاف در گوشه‌های دهان هم باید جدی گرفته شود.

تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به فقر آهن دارد. ازجمله منابع غذایی حاوی آهن عبارتند از گوشت، سبزیجات دارای برگ‌های سبز پررنگ، لوبیا، نخود، عدس  یا نان‌های غنی‌شدهبا آهن.البته در مواردی شاید به تشخیص پزشك نیاز به مصرف مكمل‌های دارویی باشد. در موارد حادتر قرص آهن تجویز می‌شودكه از مكمل‌های حاوی آهن قوی‌تر است. گویا نوشیدن آب پرتقال پس از مصرف آهن به جذب بهتر این ماده مغذی كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha