چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

زمانی كه فردی دچار اختلال شخصیت می‌شود، یعنی رفتارهایی از خودش بروز می‌دهد كه از انتظارات جامعه فاصله دارد و با نوسان همراه است و بدون تفكر قبلی است.

شخصیت ناسالم را از سالم بشناسید

سلامت نیوز:زمانی كه فردی دچار اختلال شخصیت می‌شود، یعنی رفتارهایی از خودش بروز می‌دهد كه از انتظارات جامعه فاصله دارد و با نوسان همراه است و بدون تفكر قبلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،باعث می‌شود فرد بیمار در عملكرد اجتماعی، فردی و شغلی خود با مشكل روبه‌رو شود.بیشتر انسان‌ها ممكن است گاهی در زندگی خود كج رفتاری‌هایی داشته باشند یا خلاف هنجار جامعه رفتار كنند و این موضوع ممكن است به صورت طبیعی اتفاق بیفتد، اما زمانی كه افراد به‌طور مكرر ناهنجاری از خود بروز دهند و مدت زیادی درگیر ناهنجاری باشند، می‌تواند نشان‌دهنده اختلال باشد.

شخصیت‌های سالم و ناسالم در این زمینه‌ها متفاوت هستند:   انعطاف‌پذیری: ‌ایجاد تغییر در خود و محیط و تطابق با تغییرات محیطی و تغییر در عادات روزانه در صورت لزوم.   

تاب‌آوری:تحمل مقابله با ناكامی و داشتن پشتكار و پذیرش اتفاقات و رویدادهای مختلف زندگی و كنارآمدن با مشكلات و تلاشگر بودن در زندگی. قابل اتكا بودن: داشتن نظم و مسؤولیت‌پذیری و متعهد بودن به قول و وعده و داشتن انگیزه برای انجام كارها و باوجدان بودن.   

 داشتن روابط بین فردی خوب:اعتماد عاقلانه به دیگران و احترام گذاشتن و داشتن معاشرت سالم و پرهیز از قضاوت و تمسخر و ساده لوح نبودن و توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان. 

 پذیرش خود:پذیرش توانایی‌ها و نقاط ضعف خود و نداشتن تفكرات افراطی مثبت و منفی در مورد خود.   

 تنظیم هیجان:توانایی مدیریت هیجان و داشتن احساس‌های متناسب با اتفاقات مختلف و كنترل داشتن در ابراز هیجان.    كنترل تكانه:توانایی به تعویق انداختن خواسته‌ها و داشتن تحمل نه شنیدن و داشتن برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف و خواسته‌ها. 

 پرهیز از افراط:روابط اجتماعی متعادل و نداشتن نوسان نامناسب در روابط بین فردی و برخورداری از عادات خوب و رعایت تعادل در رفتار.   

درك دنیا و واقعیت:برداشت صحیح از دنیای پیرامون و ذهن سالمی كه فاجعه‌سازی نمی‌كند و تفسیرهای افراطی از رفتار اطرافیان ندارد.بنابراین لازم است تا شناخت، عاطفه، روابط بین فردی و نحوه كنترل تكانه فرد مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود نشانه‌های اختلال به درمان‌های روان‌شناختی و حتی در صورت لزوم به دارودرمانی بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha