پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 286103

دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده، انسولین کافی تولید نمی‌کند یا بدن نمی‌تواند به طور موثر از انسولین تولید شده، استفاده کند.

انواع دیابت و نحوه تشخیص آن

سلامت نیوز:دیابت یک بیماری مزمن است و زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده، انسولین کافی تولید نمی‌کند یا بدن نمی‌تواند به طور موثر از انسولین تولید شده، استفاده کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، ​​​انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌کند. افزایش قند خون، شایع‌ترین علامت دیابت کنترل نشده است و در طول زمان منجر به آسیب‌های جدی به بسیاری از دستگاه‌های بدن، به ویژه اعصاب و عروق خونی می‌شود.


انواع دیابتدیابت نوع یک که دیابت وابسته به انسولین یا دیابت دوران کودکی نامیده می‌شود. این نوع دیابت با تولید انسولین ناکافی در بدن مشخص می‌شود و کنترل آن با تزریق روزانه انسولین امکان‌پذیر است. علائم دیابت نوع یک، شامل دفع بیش از حد ادرار، تشنگی و پرنوشی، گرسنگی دائمی و پرخوری، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است. این علائم ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد.


دیابت نوع دو که به آن دیابت غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسال گفته می‌شود. این نوع دیابت حاصل استفاده غیرموثر بدن از انسولین است. دیابت نوع دو ۹۰ درصد از مبتلایان به دیابت در سراسر جهان را شامل می‌شود و تا حد زیادی نتیجه اضافه وزن و چاقی و عدم فعالیت بدنی است.


باید توجه کرد که علائم دیابت نوع دو  شبیه دیابت نوع یک است، اما اغلب خفیف‌تر و کمرنگ‌ترند. به همین دلیل این بیماری ممکن است چند سال پس از شروع تشخیص داده شود. یعنی زمانی که عوارض آن به وجود آمده است.


بنابر اعلام دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، دیابت بارداری نیز نوع دیگری از دیابت است که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. زنان مبتلا به دیابت بارداری در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو در سال‌های بعد نیز خواهند بود. تشخیص دیابت حاملگی، معمولا از طریق غربالگری دوران بارداری امکان‌پذیر است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha