سلامت نیوز : مصرف برخی از داروها همچون داروهای ضد درد، ضد فشار خون، ضد افسردگی، ضد اسید معده، آنتی هیستامین و مکمل های آهن و کلسیم می تواند خطر ابتلا به یبوست را افزایش دهد.
نادر شریف زاده متخصص بیماری های گوارشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: منظور از یبوست حالتی است که در آن مدفوع به اندازه ای سفت شده که نمی تواند به راحتی از روده ها خارج شود که در نتیجه فرد در اجابت مزاج خود دچار مشکل می شود.

وی با بیان اینکه یبوست جزء شایع ترین و مهم ترین اختلالات مربوط به دستگاه گوارشی است، اظهار داشت: به طور معمول بیشتر افراد مبتلا به یبوست در فواصل زمانی کوتاه مدت از مشکل خود رها شده و پس از مدتی دوباره دچار این اختلال می شوند.

شریف زاده ادامه داد: مهمترین علت ابتلا به یبوست تغذیه نامناسب است که در واقع افرادی که رژیم غذایی آنها کم فیبر است بسیار بیشتر دچار یبوست می شوند.

وی گفت: سبزی ها و میوه ها مهم ترین و غنی ترین منابع فیبر هستند که به صورت محلول و غیر محلول وجود دارند.

شریف زاده با اشاره به اینکه نداشتن فعالیت و تحرک بدنی نیز می تواند موجب ابتلا به یبوست شود، تأکید کرد: مصرف برخی از داروها همچون داروهای ضد درد، ضد فشار خون، ضد افسردگی، ضد اسید معده، ضد گرفتگی عضلات، ضد پارکینسون، آنتی هیستامین، مکمل های آهن و کلسیم و داروهای مربوط به دستگاه ادراری نیز می تواند خطر ابتلا به یبوست را افزایش دهد.

این متخصص بیماری های گوارشی اظهار داشت: بیشتر موارد ابتلا به یبوست با اصلاح شیوه های زندگی به ویژه تغذیه مناسب و ورزش و داشتن فعالیت بدنی قابل درمان است.

شریف زاده یادآور شد: اگر چه موارد ابتلا به یبوست مزمن کم است در عین حال این بیماری در بین مردم جامعه دیده می شود که بیشتر مبتلایان به آن به دلیل درمان نکردن به موقع یبوست در مراحل ابتدایی بیماری دچار آن شده اند به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به یبوست در همان مراحل آغازین اقدام به برطرف کردن و درمان مشکل خود کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha