بیشترین فوتی ناشی از مسمومت با CO در استان‌های آذربایجان شرقی با ۱۳ نفر، اصفهان با ۱۲ نفر و فارس با ۱۰ نفر بوده است.

۲۳۲۸ مسموم و ۱۰۶ فوتی بر اثر گازگرفتگی از اول مهر تاکنون

سلامت نیوز:بیشترین فوتی ناشی از مسمومت با CO در استان‌های آذربایجان شرقی با ۱۳ نفر، اصفهان با ۱۲ نفر و فارس با ۱۰ نفر بوده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل، اماکن تجاری و اداری و استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، نقص در دودکش و نشت گاز به فضای مسکونی، استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش و نبود تهویه درست و مناسب محیط منجر به مسمومیت با گاز CO می‌شود؛ مهمترین اماکن شایع تجمع گاز مونوکسید کربن را می‌توان در حمام، کابین وسایل نقلیه و مکان‌های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب اشاره کرد.


گاز مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولا در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.


بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند. از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.


علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد. از سایر علائم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز بشود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.


۲۳۲۸ مسموم و ۱۰۶ فوتی بر اثر گازگرفتگی
خدمات اورژانس پیش بیمارستانی از ۱ مهر لغایت ۲۲ آذر ۱۳۹۸ به این شرح است:
مسمومیت با گاز CO  مسمومیت ۲۳۲۸ نفر در ۳۱ استان کشور: بیشترین مسمومیت با CO در استان های تهران با ۴۸۹ نفر، خراسان رضوی با ۲۵۸ نفر ، فارس با ۲۳۱ نفر، آذربایجان شرقی با ۱۸۴ نفر بوده است.


همچنین ۱۷۰۰ مسموم توسط آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی اعزام‌شده اند که بیشترین مسموم اعزامی در استان های خراسان رضوی با ۲۲۴ نفر، تهران با ۲۲۲ نفر، فارس با ۱۶۰ نفر، آذربایجان شرقی با ۱۶۹ نفر بوده است.  همچنین ۱۰۶  نفر بر اثر مسمومیت با گاز CO فوت کرده اند. بیشترین فوتی ناشی از مسمومت با CO در استان‌های آذربایجان شرقی با ۱۳ نفر، اصفهان با ۱۲ نفر و فارس با ۱۰ نفر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha