دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه با اشاره به چالش‌های پیش روی مراقبت‌های ویژه در ایران، بر ضرورت تدوین راهنماهای بالینی در بخش‌های آی‌سی‌یو تاکید کرد.

چالش های پیش روی بخش های ICU

سلامت نیوز:دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه با اشاره به چالش‌های پیش روی مراقبت‌های ویژه در ایران، بر ضرورت تدوین راهنماهای بالینی در بخش‌های آی‌سی‌یو تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بهنام محمودیه، با اشاره به هزینه بسیار بالای تهیه دستگاه‌های لازم در بخش‌های مختلف مراقبت‌های ویژه، گفت: وجود استاندارد مشخص مراقبت‌های ویژه در کشور و گاید لاین‌های داخل کشوری مناسب در این رشته ضرورت دارد.


این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، اظهارداشت: رشته مراقبت‌های ویژه یک رشته فوق تخصصی نوپا و  جدید برپایه علم روز پزشکی و مبتنی بر شواهد بالینی و علمی پزشکی در سرتاسر دنیاست. 


وی افزود: اولین بخش مراقبت‌های ویژه در سال ۱۹۵۰ میلادی تاسیس شد، پس از آن با شناخت دقیق‌تر پاتوفیزیولوژی بیماری‌ها، فیزیولوژی بدن و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن این رشته به‌سرعت در دنیا رشد و توسعه یافت.


دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ادامه داد: مراقبت‌های ویژه در ایران علمی نوپا و نوظهور است، اولین دوره های آموزشی فوق تخصصی این رشته در کمتر از ۲۰  سال پیش پایه‌گذاری و تاسیس شد و سپس با توجه به نیاز مبرم کشور به این رشته در چند دانشگاه بزرگ علوم پزشکی کشور آموزش رشته فوق تخصصی مراقبت‌های ویژه آغاز شد و فوق تخصص های این رشته مشغول ارایه خدمات درمانی در مراکز بیمارستانی سطح ۳ و بالاتر در سرتاسر کشور شدند. 


محمودیه گفت: مراقبت‌های ویژه امروزه علمی است آمیخته و برگرفته از تکنولوژی‌های نوین در زمینه تجهیزات و لوازم  پزشکی و متخصصین این رشته  برپایه شناخت دقیق  فیزیولوژیک بدن، اندازه گیری‌های بسیار دقیق از کارکرد ارگان‌های مختلف بدن و  ارتباط ارگان ها با یکدیگر که پزشکان با استفاده از آن به مداوای بیماران بسیار بدحال در هر سیستم درمانی اقدام می‌کنند. 


وی عنوان کرد: در بخش مراقبت‌های ویژه با توجه به حساسیت و وخامت حال بیماران و فرصت بسیار اندک برای تشخیص و درمان بیماری، استفاده از ابزارهای تشخیصی دقیق، بروز و تست‌های آزمایشگاهی متنوع و جدید در کنار علم و دانش متخصصین این رشته در نجات جان بیماران ضروری است. 


وی گفت: انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در طی سال‌های گذشته همواره تلاش کرده تا با برگزاری کنگره بین المللی سالیانه مراقبت‌های ویژه در کنار سایر برنامه‌های آموزشی این انجمن با حضور اساتید برجسته و بنام این رشته در دنیا و همچنین اساتید مطرح ایرانی، به ارتقا سطح علمی و عملی فوق تخصصهای این رشته و همچنین متخصصین سایر رشته های شاغل و همکار در بخش‌های ای سی یو و نیز پرستاران مراقبت‌های ویژه بپردازد. 


دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه خاطرنشان کرد: بدین منظور هفتمین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه ایران ۱۸ تا ۲۰ دی‌ماه سال جاری در مجموعه همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد. 


محمودیه گفت: این کنگره که همچون سال‌های قبل با حضور اساتید بزرگ رشته مراقبت‌های ویژه از کشورهای اروپایی و امریکا و همچنین اساتید بزرگ داخلی این رشته و نیز اساتید بزرگ رشته‌های پولمونولوژی، عفونی، نفرولوژی، قلب و عروق، رادیولوژی، جراحی قفسه سینه، جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب، نرولوژیست، پزشکی قانونی، فارماکوتراپیست و دیگر رشته های پزشکی کشور و در طی سه روز در سالن‌های مختلف مجموعه رازی برگزار می‌شود.


دبیر اجرایی هفتمین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه گفت: همچنین کارگاه‌های مختلف آموزشی در خصوص سونوگرافی، اندوسکپی و پگ‌گذاری، برونکوسکپی، کار با دستگاه های مختلف ونتیلاتور و.‌..، در روزهای کنگره برگزار خواهد شد. 


وی بیان داشت: کنگره امسال دارای امتیاز بازآموزی کامل برای فوق تخصص‌های مراقبت‌های ویژه و متخصصین بیهوشی و همچنین دارای امتیاز برای سایر رشته های تخصصی است که علاقه‌مندان جهت ثبت نام و شرکت در کنگره می‌توانند به سایت انجمن مراقبت‌های ویژه ایران یا سایت آموزش مداوم وزارت بهداشت مراجعه کنند. 


محمودیه در پایان در خصوص چالش‌های پیش روی مراقبت‌های ویژه در ایران گفت: عدم وجود تعرفه گذاری مناسب برای خدمات فوق تخصصی پزشکان این رشته، عدم وجود دپارتمان مستقل آموزشی مراقبت‌های ویژه در کشور ، هزینه بسیار بالای تهیه دستگاه های لازم در بخش‌های مختلف مراقبت‌های ویژه از قبیل مانیتورینگهای پیشرفته همودینامیک، ونتیلاتورهای پیشرفته، مونیتورهای اندازه گیری فشار داخل جمجمه و .‌.. از جمله مشکلات است.


وی بیان داشت: عدم شناخت کافی بسیاری از همکاران رشته های دیگر نسبت به این رشته، عدم وجود استاندارد مشخص مراقبت‌های ویژه در کشور و گاید لاین های داخل کشوری مناسب در این رشته از دیگر مشکلات به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha